400 ezerrel több autó lett Budapest és környékén – A főváros belefullad a kocsi-forgalomba
ElemzésekHa a válság vagy a pandémia miatt a stressz-szintünk még nem szökött az égbe, akkor a dugók rendre tesznek róla, hogy a napunk ne teljen el minden feszültség nélkül. A fővárosban reggel és késő délután kész művészet nyugodtan közlekedni.
Ha esetleg úgy érzi, hogy a helyzet évről évre rosszabb, akkor jó nyomon jár. Tényleg egyre több jármű koptatja a budapesti utakat.
Ez elsősorban az agglomerációs települések folyamatos növekedésének köszönhető. A főváros körüli falvak és városok mágnesként vonzzák a lakosokat. Ahogy korábban már írtuk: Budapesten és Pest megyében húsz éve még együttvéve 2,83 millió ember élt, ám tavaly ez a szám már felment 3,04 millióra.
Mindennek tetejébe az autóvásárlási kedv egyre csak nő. Ahogy emelkedik az életszínvonal úgy bővül a kocsi-tulajdonosok köre is. Emiatt Közép-Magyarországban a kocsik még az embereknél is gyorsabban sokasodnak.
Ráadásul a járvány még inkább meghozta a kedvet a négykerekűekhez.
Balogh Samu a budapesti főpolgármester kabinetfőnöke például a nyár közepén arról adott számot, hogy az M3-as autópálya bevezető szakaszán a pandémia előtti állapotokhoz képest 15 százalékos volt a forgalom-növekedés.
Ugyan, amikor a koronavírus beindult tavaly év elején, volt pár hét, amikor hosszú idő után először nyugodtan és könnyedén lehetett közlekedni a városban, de ezek az ideális közlekedési viszonyok hamar a múlté lettek.
A járvány miatt sok ember fél felülni a tömegközlekedési eszközökre. Az autós közlekedés most népszerűbb, mint valaha.
A kontraszt főleg akkor óriási, ha a mai állapotokat a 2000-es helyzethez viszonyítjuk. Azóta ugyanis Pest megyében és Budapesten több mint 400 ezerrel nőtt a forgalomban lévő személyautók száma.
Személygépkocsik száma Közép-Magyarországon (2000-2020)
2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | |
Budapest | 559 100 | 596 280 | 573 315 | 597 337 | 690 560 |
Pest megye | 268 279 | 383 518 | 418 010 | 464 435 | 585 684 |
Közép-Magyarország | 827 379 | 979 798 | 991 325 | 1 061 772 | 1 276 244 |
Forrás: KSH
A külső kerületek úthálózata persze nem erre az óriási autó mennyiségre lett kitalálva. Amikor a II. kerület és a XII. kerület útjait kialakították, még nem számítottak rá hogy a budai ingatlanok tele lesznek olyan családokkal, ahol jóformán minden családtagra jut majd egy kocsi.
A fővárosi közlekedés egyik állatorvosi lova a Budakeszi út, amelyen keresztül reggelente és késődélután a komplett Zsámbéki-medence akar be és kiközlekedni a városból. A 2x1 sávos út ráadásul annyira igénybe van véve, hogy viszonylag gyakran kell felújítani az egyes szakaszait,
ami csak még jobban lebénítja a közlekedést.
A parkolók se tudják tartani az iramot az egyre növekvő autóállománnyal. Volt olyan rendőr, aki lapunknak elárulta: a fővárosban a szomszédok között rendre visszatérő konfliktus-forrást jelent a parkoló-helyek elfoglalása.
A felállás a jövőben pedig minden bizonnyal csak romlani fog. Hisz Magyarországon az ezer főre jutó autók száma hiába emelkedik folyamatosan, még most sem olyan magas, mint mondjuk Nyugat-Európában. Az Eurostat legutóbbi számai szerint Olaszországban több mint 660 autó jut ezer lakosra.
Ez az arány nálunk az egyik legalacsonyabb az unióban: 2019-ben itthon ezer főre 390 kocsi jutott. Viszont ez a szám folyamatosan emelkedik.
Ezer lakosra jutó személy-autók száma néhány uniós országban (2019)
Olaszország | 663 |
Finnország | 642 |
Németország | 574 |
Csehország | 554 |
Spanyolország | 519 |
Franciaország | 482 |
Szlovákia | 439 |
Magyarország | 390 |
Románia | 357 |
Forrás: Eurostat
Persze vannak tervbe vett fővárosi fejlesztések, amelyek igyekeznek kezelni a fennálló helyzetet, de ezek inkább tűnnek tűzoltásnak mint valódi átfogó probléma-kezelésnek.
Jelenleg például a tervek között szerepel, hogy a Budakeszi úton több rövidebb buszsávot vezetnének be. Illetve a forgalomcsillapítást segítené például a Mexikói úti végállomásnál legalább 1500 P+R férőhely kiépítése.
Ez utóbbinál a tervezési munka valószínűleg 2023-ig fog tartani.
Jelenleg a legambiciózusabb elképzelés a 2040-es Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia számít. Ez egyelőre csak egy megvitatás alatt álló tervezet. A stratégiában szereplő elképzelések szerint a vonattal utazók számát 80 százalékkal növelnék Budapest várostérségében.
Például azzal, hogy minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább 4 vonat indulna Budapestre, amelyekkel legalább 3 metróvonalat lehetne közvetlenül elérni, és mindezt egyetlen bérlettel vagy jeggyel lehetne igénybe venni.
Ám amíg a nagyszabású tervek nem valósulnak meg addig minden bizonnyal évekig csak romlani fog a helyzet.