6 terület, ahol az amerikai választás az egész világgazdaságot befolyásolja

Elemzések2024. nov. 6.Sz.A.

Az amerikai elnökválasztás kimenetelének jelentős következményei lesznek az energia-, autóipari, technológiai, pénzügyi és repülőgépgyártó cégekre nézve: Donald Trump adókra, szabályozásra és vámokra vonatkozó fő irányvonalai újrarajzolhatják az erőviszonyokat több területen is.

A tőzsdék feszülten várták az amerikai választások kimenetelét: ágazatok és cégek nyerhetnek vagy veszíthetnek a legtöbbet attól függően, hogy ki az új elnök.

Energia

Trump győzelme fellendítheti az olaj- és gázszektort. A republikánus jelölt ígéretet tett arra, hogy „felszabadítja az amerikai energiaipart”, és visszavonja „Joe Biden minden egyes olyan szabályozását, mely az iparág tönkretételéhez vezethet”.Tervei szerint, a korábbi elnök feloldja az új cseppfolyósított földgáz-terminálok engedélyezésének szüneteltetését, enyhíti az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó előírásokat, és megszünteti az elektromos járművek és a megújuló energiaforrások elterjedését célzó ösztönzőket - emlékeztet a Financial Times.

Trump-elnökségének komoly következményei lehetnek bizonyos ágazatokra, például a tengeri szélenergiára, amelyek szövetségi engedélyek alapján működnek.

A rekordszintű olaj- és gázkitermelés azonban rövid távon valószínűleg nem fog változni, mivel a szárazföldi palák olajának kitermelésére kevés politikai korlátozás vonatkozik, és a befektetők nem szívesen támogatják a drága új fúrási projekteket.

Harris győzelme esetén folytatja a Biden-kormányzat megújuló energiaforrások elterjedésének ösztönzését célzó politikáját, ugyanakkor a fosszilis tüzelőanyagok termelésének megkönnyítését is támogatja azért, hogy az USA továbbra is a világ legnagyobb kitermelője maradhasson.

Harris inflációcsökkentési törvénye értelmében biztonságban lenne Biden elnök zászlóshajója, az éghajlatvédelmi törvény, amelynek ösztönzői közel 450 milliárd dollárnyi beruházást biztosít a zöld energiába való befektetésre. Trump azonban ígéretet tett arra, hogy a törvényt kidobja az ablakon.

Várhatóan mindkét jelölt támogatni fogja az atomenergia fejlesztését, amely egyike azon kevés ágazati kérdésnek, melyben kétpárti egyetértés van.

Trumppal ellentétben Harris nem kíván büntetővámokat kivetni az energia importra mert energiaipari vezetők szerint ez felborítaná a világkereskedelmet, és ez amerikai érdekeket is sértene.

Technológia, Kína, Tajvan

Mindkét amerikai elnökjelölt gátat vethet a Szilícium-völgy mesterséges intelligencia iránti megszállottságának.

Trump megígérte, hogy visszavonja Biden mesterséges intelligenciáról szóló végrehajtási rendeletét, amely Harris segítségével indult egy évvel ezelőtt.

Ez nem csak Elon Musk megelégedésére szolgálna, aki támogatja Trumpot a „túlszabályozás általi fojtogatás” beszüntetésében - aki egyébként a „hatékonyság” javítására összpontosító kormányzati szerepkörre pályázik – hanem a döntést startup befektetők is üdvözölnék, (pl. Marc Andreessen) mivel úgy vélik, hogy a szigorú szabályok rontanák az ország esélyeit Kínával szemben a mesterséges intelligencia területén folyó versenyben, és megerősítenék a Big Tech cégek dominanciáját.

Trump Tajvannal kapcsolatos álláspontja azonban, amelyet azzal vádolt, hogy ellopta az amerikai félvezetőipart, jelentős kihívások elé állítja az AI chipgyártó Nvidia-t és annak ügyfeleit a Szilícium-völgyben. Az Nvidia - az Apple-höz hasonlóan - a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company-ra támaszkodik élvonalbeli chipjeinek gyártásában. A tajvani importra kivetett új vámok megemelhetik a költségeket, vagy megzavarhatják az AI-chipek kínálatát, amely már most is messze meghaladja a keresletet.

Az Apple és az Nvidia is megsínylené, ha Trump magasabb vámokat vetne ki a Kínából származó importra, ahol kiterjedt ellátási láncokkal rendelkeznek.

Bankszektor 

Az amerikai bankok Biden elnöksége alatt több mint egy éven át küzdöttek, míg sikerült elérni a tőkekövetelmények megemelését célzó javaslat elvetését. Trump-győzelme tovább bátoríthatja az iparágat, hogy a Federal Reserve által nemrég felvázoltnál is kedvezőbb megállapodást erőltessenek.

A Wall Street abban is reménykedik, hogy Trump enyhíti azt a trösztellenes agresszív álláspontot, amelyet a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság elnöke, Lina Khan és Jonathan Kanter az Igazságügyi Minisztériumban képvisel.

Bár Trump jelöltje, JD Vance már felszólalt az amerikai vállalatok versenyellenes magatartása ellen, egyelőre nem világos, hogy ez milyen hatással lenne az exelnök megközelítésére.

Egy esetleges második Trump adminisztráció szintén visszaveheti az Értékpapír- és Tőzsdebizottság azon törekvését, hogy nagyobb nyilvánosságot biztosítson olyan területeken, mint a magántőke és az éghajlati kockázatok.Trump azonban a bankok és vagyonkezelők lehetőségeinek korlátozására is törekedhet, nevezetesen, hogy befektetési döntéseiket környezeti, társadalmi és irányítási elvek szerint hozzák meg, valamint keményen felléphet a diverzitási programok ellen, ami egyéb problémákat is felvetne a Wall Street számára.

A kampánykörútján Trump arról is beszélt, hogy a hitelkártya-kamatlábakat 10 százalék körüli szinten maximalizálná, amit a bankok elleneznének.

Harris igyekezett meggyőzni kampányának gazdag támogatóit arról, hogy kormánya kevésbé fogja agresszíven korlátozni a nagyvállalatokat, mint Bidené. Ezzel összhangban új tisztviselőket nevezhetnek ki a SEC-be és az FTC élére, akik kevésbé agresszív álláspontot képviselnének, mint Gary Gensler, illetve Khan.

Ha Harris mégis megpróbálja leváltani Kahnt, pártja balszárnyának egyes képviselőinek ellenállásával nézhet szembe. Alexandria Ocasio-Cortez arra figyelmeztetett, hogy ha Khant eltávolítanák posztjáról, akkor „nagy harc” várható.

Élelmiszeripar

Trump ígéretet tett arra, hogy csökkenteni fogja az élelmiszerárakat az amerikaiak számára átfogó importvámok kivetésével. Közgazdászok azonban megjegyezték, hogy ez a politika valószínűleg az ellenkező eredményt hozná.

Például a gabona és a cukor behozatalára kivetett vámok felhajtanák ezen alapanyagok árát, amit az élelmiszer- és italgyártók az árrésük védelme érdekében megpróbálnának áthárítani a fogyasztókra.Összességében az amerikai fogyasztók évente 46 és 78 milliárd dollár közötti összegű vásárlóerőt veszíthetnének, ha Trump javasolt vámjait bevezetnék - a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség hétfői becslése szerint.

Repülőgépgyártás

Trump győzelme rossz hír lehet a légiközlekedési ágazat számára, mivel rontja a Boeing esélyeit arra, hogy több repülőgépet értékesítsen Kínában, miközben az amerikai légitársaságok drágulással kellene szembenézni.

A republikánus jelölt azzal fenyegetőzött, hogy 60 százalékos vámot vet ki a Kínából származó árukra és legalább 10 százalékos illetéket minden más importra.

A kínai légitársaságok nagy vásárlói a Boeingnek, ezért megtorló vámokkal vághatnak vissza. Ez káros lehet az amerikai repülőgépgyártó számára a csoport nehéz időszakban, amikor a minőségi problémákból kilábalva, nehézségeket okozó sztrájk után küzd a talpra állásért.

Ha a repülőgépekre is alkalmazzák, Trump vámjai a Boeing legnagyobb riválisának amerikai ügyfeleire is kihatással lehetnek. Az amerikai légitársaságoknak szállított Airbus repülőgépek vagy az európai repülőgépgyártó által az A320neo és A220 repülőgépek összeszereléséhez az alabamai Mobile-ban található telephelyén használt importált alkatrészek is érintettek lehetnek.

Elemzők szerint az Airbusnak sikerülhet mentességet szereznie termékei számára.

Harris győzelmének valószínűleg nem lenne ilyen zavaró hatása, mivel várhatóan a Biden-kormányzat politikáját fogja folytatni.

Autóipar

Trump kormányzata árthat az elektromos járművekkel küszködő amerikai piacnak, amely a harmadik negyedévben az ország új autóeladásainak mintegy 9 százalékát tette ki. A korábbi elnök kijelentette, hogy a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályozás „megöli” az iparágat, és ezért ezt a szabályozást meg kell szüntetni, amely csökkentené a hagyományos autókat gyártók ösztönzését az elektromos autók fejlesztésére.

A támogatható elektromos autókra járó Biden által bevezetett 7500 dolláros adójóváírást is várhatóan megszüntetné.Trump EV-álláspontját illetően a Tesla vezérigazgatójának, Musknak a támogatása a döntő fontosságú.

A tech milliárdos az X nevű közösségi oldalon népszerűsíti az exelnököt, és legalább 75 millió dollárt adományozott, ami arra késztette Trumpot, hogy nemrég visszavegyen az EV-kkel kapcsolatos kritikájából, mondván, hogy „Elon Musk nagyon jó barátom”.

Trump nem ápol jó viszonyt Shawn Fainnel, a United Automobile Workers elnökével, aki augusztusban sztrájktörőnek nevezte Trumpot, miután a volt elnök és Musk nyilvánosan megvitatták, hogy a vállalatoknak hogyan kellene a sztrájkoló munkásokat illegálisan elbocsátaniuk.

A szakszervezet Harrist támogatta az elnökválasztáson, ezzel is erősítve a demokrata szavazók részvételére irányuló törekvéseket a billegő Michiganben államban.