A járvány és a drágulás sem fogta vissza a karácsonyi nagybevásárlást
ElemzésekMennyire érvényesült idén a koronavírus negyedik hulláma, és hogyan befolyásolja a vásárlókat az elszabadult infláció? Megkérdeztünk két áruházláncot az eddigi tapasztalataikról.
- A koronavírus járvány nagymértékben befolyásolja a mindennapi életünket, és a vásárlói magatartásban is visszaköszön - mondja a Növekedés.hu-nak Fodor Attila.
A CBA kommunikációs igazgatója szerint 2020 márciusában új időszámítás vette kezdetét. Volt egy jelentős mértékű felvásárlási láz aztán jelentős mélyrepülésbe kezdett a forgalom. A vásárlásszám visszaesett, ami annak dacára negatív szaldót eredményezett, hogy a kosárértékek nőttek.
Tavaly karácsonyi nagybevásárlásokra is rányomta a bélyegét, mivel a családok kevesebbet találkoztak, a fogyasztás is visszaesett a korábbi évekhez képest.
- Azóta viszont eltelt egy és háromnegyed év, és úgy látjuk, az emberek hozzászoktak, a járvány negyedik hulláma már nem vitt be akkora mélyütést a forgalomnak, mint az első három, az újra bevezetett maszkviselés negatív hatása sem látható még a forgalmon - mutat rá az igazgató, aki éppen ezért arra számít, hogy
megtanultunk együtt élni a koronavírussal, nem tartja vissza őket a bevásárlástól, ráadásul idén a korlátozó intézkedések is jóval enyhébbek, mint tavaly az ünnepek előtt.
Megkérdeztük az ALDI-t is, hogy mit várnak a karácsonytól. Válaszukból kiderült, hogy a koronavírus-járvány mellett is az elmúlt években tapasztalt forgalomra számít, és arra készül, hogy a vevők a szokott módon fogják beszerezni az ünnepi fogásokhoz, süteményekhez elengedhetetlen minőségi alapanyagokat, ajándékokat, dekorációs termékeket.
A karácsonyi időszak a legforgalmasabb, a szezonból fakadóan és a járványügyi intézkedések miatt feltételezhetően még többen fognak otthonaikban főzni, sütni, ez valószínűleg tovább fogja növelni számos termék forgalmát, erre az áruházlánc tudatosan készül.
Úgy tűnik, az infláció sem veszi el a kedvünk
Szinte minden termékkör tekintetében van egy folyamatos áremelkedés, az élelmiszeripari alapanyagárak drágulása begyűrűzik a polcokra is.
Vannak olyan termékkörök ahol 10- 20 százalékos, vagy e fölött alakul az infláció - mondja Fodor Attila, aki leginkább az alapvető élelmiszereket emeli ki, a húsok például közel tíz százalékkal kerülnek többe, de a magasabb feldolgozottságú élelmiszerekért is mélyebbre kell a zsebünkbe nyúlni.
Ugyanakkor az igazgató úgy látja, ennek dacára is szokásos volumennel sikerült idén elrajtolni, a CBA-kban a tartós élelmiszerek, és a sütési kellékek forgalma máris megugrott, ami stabil előjele annak, hogy elkezdődött a karácsonyi nagybevásárlások időszaka.
Így, bár a végső mérleget majd csak december 24 után lehet majd megvonni, hiszen a karácsonyi szezonban az utolsó egy-másfél hét is nagyon erős, ilyenkor kerülnek a friss termékek a kosárba, Fodor Attila az eddig látott adatok alapján bizakodó, úgy látja,
egy átlagos család 40-50000 Forintot költ el élelmiszerekre a karácsonyi bevásárlás során, jellemzően a kosárátlagok, és a vásárlószám is tíz-húsz százalékkal megugrik az ünnep előtti időszakban.
Ezek a karácsonyi slágertermékek idén
- Általában véve minden termékkörről elmondható, hogy az ünnepeket megelőző időszakhoz képest magasabb minőségű termékek irányába mennek el a fogyasztók prémium termékek - mutat rá Fodor Attila. Pedig a szaloncukorból a prémium, dobozos kiszerelésű termékek két-háromszorosába kerülnek, mint a lédig kategória, mégis a számok azt mutatják, hogy évről évre nő irántuk a kereslet néhány százalékkal.
Noha továbbra is a lédig a legkedveltebb, a legnagyobb volument, nagyjából hetven százalékot ebből adunk el, és ehhez képest nem tűnik soknak a harminc százalék prémium, korábban ez az arány sokkal inkább a lédignek kedvezett, és ha lassan is, de évek óta csökken a különbség - mondja az igazgató.
Az ALDI tapasztalatai szerint az év vége jelentősen befolyásolja az egyéb non-food termékek forgalmát is. Elsősorban a játékok terén élénkül meg a kereslet, emellett komolyan megnő az igény az ajándékcsomagok, az elektronikai termékek – például kávéfőző, különböző hangszerek - iránt is.
Egyre népszerűbbek a kínálatban az egész lakást hangulatosabbá tevő dekorációs termékek, például a LED fényfüzérek vagy az adventi kalendáriumok. Az élelmiszerek esetében szinte a legtöbb területen nő a kereslet, így az ünnepi sütés-főzés segédanyagai, tejtermékek, liszt, tojás, étolaj, dekoráció, de a húsokból is több fogy. Az ALDI pedig novembertől frisshús és alapvető tejtermék kínálatát kizárólag magyar forrásból, magyar alapanyagokból szerzi be. Az ünnepek közeledtével megnő a kereslet a prémium minőségű termékek iránt, ennek az igénynek a kiszolgálására az ALDI Gourmet sajátmárkája alatt számos különlegességet, például nemzetközi sajtokat kínál.
Az áruházlánc tapasztalatai szerint minden területen megfigyelhető a fogyasztói tudatosság növekedése, ezzel párhuzamosan pedig a magasabb minőségű termékek iránti kereslet növekedése.