A koronavírus mentheti meg a Google Stadiát?

Elemzések2020. jún. 14.Növekedés.hu

Amikor tavaly márciusban a Google bemutatta a Stadiát, sokan a videojáték-ipar forradalmasítását látták benne. Az elképzelés az volt, hogy a Google felhőből streamel az előfizetőknek videojátékokat, így azok bármilyen platformon játszhatnak azokkal, mobiltól a PC-n át a konzolokig. Ráadásul minden helyzetben ott folytathatják a játékot, ahol előzőleg abbahagyták, és platformtól függetlenül magas minőségen. Az elképzelés jó volt, de a megvalósítás nem tükrözte az elképzeléseket.

A legtöbb kritika az üzleti modellt érintette. Egyrészt nagyon kevés játék érhető el a Stadiára (kezdetben csak 22 volt, s bár azóta ez a szám nőtt, és a Google idénre 120 új játékot ígér, ez még mindig rendkívül kevés), másrészt minden programot egyenként kell megvenni, ami nem túl előnyös egy streaming szolgáltatásnál.

De a Stadiával akadnak technikai gondok is. Az irányítás késéssel reagál, a felbontás is gyakran visszaesik, a kép szó szerint szétesik. Továbbá a játékok sebessége finoman szólva sem közelítette meg azt, amit a bemutatókon hangoztattak. A legjobb példa a problémákra a Doom Eternal, ez a játék ugyanis semmit nem tud felmutatni a korábban megígértekből. Nem kapta meg a valós 4K-s felbontást, emellett lassan is fut és a kép gyakran az élvezhetetlenségig szétesik.

Ráadásul a Stadia a mai napig összesen csak tizennégy országban érhető el, Magyarországon például ki sem lehet kipróbálni. A játékosok száma ennek megfelelően az első három hónapban meredeken zuhanni kezdett az eleve nem volt magas számról.

A fejlesztők és a kiadók sem elégedettek a szolgáltatással, ezt a Business Insider derítette ki.

A növekedés.hu megkeresésére több független játékfejlesztő és kiadó is megerősítette, hogy a Google nevetségesen keveset ajánl azért, hogy a programokat Stadiára elkészítsék, a legtöbben éppen ezért nem is foglalkoznak vele.

Mindezen túl a programok készítői számára az sem teszi vonzóvá a Google platformját, hogy nagyon kevés ember játszik rajta, vagyis portékáik nem jutnának el a megfelelő közönséghez.

A Google Stadia tehát egyértelműen bukásnak tűnik. Viszont lehet, hogy pont a koronavírus menti meg attól, hogy a feledés homályába merüljön.

Bár a beígért forradalom mindenképpen elmarad, de legalább a Google nem veszíti el a beleinvesztált pénzt.

A cég ugyanis okosan április elején két hónapra ingyenessé tette a Stadia Pro csomagot a „maradj otthon” mozgalom keretében, ezzel felajánlva kilenc ingyenes játékot a regisztrálóknak, köztük olyan címekkel, mint a Destiny 2: The Collection és a GRiD. Továbbá ebben az időszakban annak sem kell fizetnie, aki már rendelkezik Pro előfizetéssel, az ugyanis két hónappal meghosszabbodik.

A húzás igencsak jót tett a Stadiának.

Az ingyenes időszak első hetében 225 ezren telepítették az alkalmazást, alig két héttel a bejelentés után pedig a mobilos letöltések száma átlépte az 1 milliót. Ezt követően, április 28-án a Stadia Connect keretében további játékokat jelentettek be, köztük öt Electronic Arts címmel, például a tavaly nagy kritikai- és közönségsikert aratott Star Wars Jedi: Fallen Orderrel, illetve a népszerű battle royale stílusú programmal, a PlayerUnknown’s Battlegrounds-szal, ami még aznap elérhetővé vált a Stadián. 

Mindez persze még kevés az üdvösséghez, de a meneküléshez talán elég lesz. A nagy kérdés most az, hogy azok közül, akik az ingyenes időszak alatt regisztráltak, hányan fizetnek elő utána a Pro csomagra. Illetve az idénre beígért 120 játék közelében sem járnak még, ami szintén sarkalatos pontja annak, hogy a Google Stadia túlélhessen.

Főleg annak tükrében, hogy legnagyobb konkurense, a Geforce Now sokkal jobb kritikákat kapott és a játékosok is szívesebben fizetnek elő arra.

A Nvidia egy hónappal előzte meg a Google-t, és már októberben elindította a játékstreaming-szolgáltatását – amit ráadásul egy hétéves tesztelési időszak előzőt meg. A Geforce Now alapból rendelkezik ingyenes csomaggal, míg a Stadia esetében ez a szolgáltatás csak áprilisban, közel fél évvel a megjelenés után indult el.

Emellett az Nvidia ezer játékot kínál, a szolgáltatás összekapcsolható a Steammel, így az ott tárolt játékokat már nem kell megvenni és folytathatóak az utolsó mentéstől. Valamint technikai téren is alaposan felmúlja a Stadiát. Bár itt sem minden tökéletes – főleg nem wifi-vel –, mégis stabilabban és gyorsabban fut, mint a Google szolgáltatása. Nem is csoda, hogy a Geforce Now-ra négy hónap alatt több mint egymillión ember fizetett elő, és ehhez még koronavírusra sem volt szüksége, a Google-nek viszont komoly fejfájást okozhattak.