A legtöbb kárt eddig az USA-nak okozta a kereskedelmi háború
ElemzésekFolynak ugyan még viták arról, hogy az Egyesült Államoknak vagy Kínának okoz nagyobb gondot a másfél éve zajló kereskedelmi háború, de az adatok azt mutatják, mindkét ország, de főleg az USA látja kárát a háborúskodásnak. A két ország veszteségei már most több tízmilliárd dollárra rúgnak.
Tavaly március elején elkezdett kereskedelmi háború legeleje óta folyik a vita arról, hogy dollárban számolva melyik országot éri nagyobb kár a pótvámok kiszabása és a kereskedelmi forgalom csökkenése miatt.
A legfrissebb amerikai külkereskedelmi adatok azt mutatják, az idei év első háromnegyedében az USA-ba érkező kínai import 53 milliárd dollárral esett vissza, szemben a Kínába irányuló amerikai exporttal, amely mindössze 14,5 milliárd dollárral csökkent.
Valószínűleg ezek az adatok is szerepet játszanak abban, hogy a két fél megpróbálja felgyorsítani a tárgyalásokat, és az eddig kiszabott pótvámokat átmenetileg felfüggeszteni. Az is tény, hogy a Kínába irányuló amerikai export egyébként is jóval alacsonyabb, mint az onnan származó import, így a nagyságát tekintve kisebb összeg százalékban kifejezve nagyobb veszteséget jelent.
Ez esetben a számok azt mutatják, hogy az idei év első kilenc hónapjában a Kínába irányuló amerikai kivitel 15,5 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbi értékhez képest.
Ezzel szemben a távol-keleti országból érkező behozatal csak 13,45 százalékos visszaesést jelent.
Azzal is tisztában kell lenni, hogy ezen számok mögött igencsak fájdalmas folyamatok bújnak meg. 2017 első kilenc hónapjával összehasonlítva az idei év hasonló időszakát, azt találjuk, hogy a Kínába irányuló amerikai ásványianyag- és érckivitel 65 százalékkal zuhant, az erdészeti termékek exportja 39 százalékkal, az élőállat-kivitel pedig 35 százalékkal lett kisebb – írja a CNBC. Eközben az Egyesült Államok agrárexportjának értéke kétmilliárd dollárral csökkent. A járműexport 5,8 milliárd dolláros visszaesését jó eséllyel a Boeing 737 Max modelljével kapcsolatban felvetődött problémák magyarázzák. Amennyiben viszont ez a jelenség a kínaiak repülőgépekkel kapcsolatos preferenciái változását jelzi, úgy hosszan tartó és mélyebb folyamatról van szó.
Jó hír viszont, hogy amennyiben lenyugszanak a kedélyek, és rendeződnek a két ország között a kereskedelmi kapcsolatok, akkor a leginkább érintett iparágak gyorsan visszarázódhatnak a normális kerékvágásba.
Egyes iparágak pedig talán már meg is találták új piacaikat.
Komoly veszélyt jelent, és hosszan tartó hatása lehet viszont annak, ha a kínai vásárlók mostanra már új szállítók mellett tették le a voksukat.