A pénz önmagában nem elég: kiderült, a hazai cégeknek mire van igazán szüksége

Elemzések2024. dec. 2.Csath Magdolna

A jelentős mértékű bürokráciát, a magas adóterheket, valamint a gazdasági környezetet egyre jobban jellemző kiszámíthatatlanságot egy friss felmérésben gyakran emlegették a hazai társaságok a KKV-szektort érintő legnagyobb problémák között.

Az új Demján Sándor Program meghirdetett célja a kisvállalati szektor (KKV-k) megerősítése, elsősorban kedvezményes hitellel és tőkebefektetéssel. A működés megkönnyítéséhez a program az adminisztrációs terhek csökkentését is ígéri.

A programtól a kormány azt várja, hogy hatására a KKV szektor hozzá tud majd járulni a 2025-re remélt jelentős, 3-6 százalék körüli gazdasági növekedéshez. Ennek az elképzelésnek a realitását két oldalról is érdemes megvizsgálni: egyrészt objektíven kell értékelni a KKV szektor jelenlegi helyzetét, amit nem régiben az Eurostat kiadványa meg is tett.

Másrészt érdemes kikérni a KKV szektor képviselőinek véleményét is. Ebben az írásban ezért először röviden ismertetjük az Eurostat megállapításait, majd bemutatjuk egy friss vállalati felmérés eredményeit.

Végül összevetjük a korábbi, 2021-ben készült KKV stratégiát a jelen Demján Sándor Programmal. A korábbi stratégia ugyanis szintén a KKV szektor megerősítését tűzte ki célul.

Az Eurostat tanulmány meglátásai

A nemrégiben megjelent 117 oldalas tanulmány részletes elemzést közöl az európai KKV szektor helyzetéről. Nézzünk néhány fontos adatot! A KKV szektor, valamint a KKV szektoron belül a különböző méretű cégek számának megoszlását, valamint a foglalkoztatásból és az új értékteremtésből való részesedését az 1. táblázatban látjuk.

  1. táblázat. A KKV szektor főbb adatai: Magyarország és az EU átlag (2023)

Cégtípus

KKV-k aránya az összes cégből (%)

Foglalkoztatási aránya (%)

Hozzáadott érték aránya (%)

Magyarország

 

KKV együtt

95,4

70,9

55,5

Mikro

53,3

53,3

40,0

Kicsi

26,1

26,1

33,1

Közepes

20,7

20,7

26,9

EU átlag

 

KKV együtt

93,6

65,2

53,1

Mikro

46,0

46,0

37,2

Kicsi

30,2

30,2

31,6

Közepes

23,8

23,8

31,3

A táblázatban azt látjuk, hogy a KKV szektor aránya mindhárom vizsgált jellemző esetén magasabb Magyarországon, mint az EU-s átlag.

Különösen jelentős a foglalkoztatásban játszott szerepe, de a hozzáadott érték előállításból is nagyobb arányban veszi ki a részét az EU-s átlagnál. A KKV szektoron belül, az EU-s átlaghoz viszonyítva pedig jelentős a mikrocégek aránya mindhárom vizsgált jellemzőre.A 2. táblázatban azt látjuk, hogy hogyan változott 2023-ban a KKV-kon belüli egyes cégtípusok, valamint a nagyvállalatok esetén a cégek száma, a foglalkoztatás és a hozzáadott érték előállítás.

  1. táblázat. A KKV szektor egyes cégtípusai és a nagyvállalatok teljesítmény változása 2023-ban: Magyarország és az EU (%, a hozzáadott érték inflációval korrigált adat)

Cégtípus

Cégek számának változás

Foglalkoztatás alakulása

Hozzáadott érték (valós)

százalék

Magyarország

 

Mikro

1,0

0,6

-0,5

Kicsi

0,3

0,1

-10,0

Közepes

-0,1

-0,6

-24,1

Nagyvállalat

2,3

1,7

-5,6

EU átlag

 

Mikro

2,2

2,3

-0,4

Kicsi

1,9

1,6

-2,4

Közepes

1,1

1,1

-2,2

Nagyvállalat

1,2

1,2

-1,1

A táblázatból a következőket olvashatjuk ki:

  • Magyarországon 2023-ban csökkent a közepes méretű cégek, és minimálisan nőtt a mikro- és kiscégek száma, viszont a nagyvállalatoké jelentősen emelkedett.
  • Az EU-ban, ezzel szemben, jelentősebb volt a KKV-k számának növekedése, és a nagycégeké csak mérsékelten emelkedett
  • A foglalkoztatásban is csökkent Magyarországon a közepes méretű cégek szerepe, a mikroké és kicsiké pedig alig érzékelhetően emelkedett. Feltűnő viszont, hogy bár a nagyvállalatok számossága jelentősen nőtt (2,3%), foglalkoztatási szerepük erősödése számbeli növekedésüknél jelentéktelenebb volt (1,7%)
  • Ami pedig a legfigyelemre méltóbb, az a KKV szektor jelentős térvesztése a hozzáadott érték előállításban. Ez esetben is a közepes méretű cégeknél látható a legnagyobb teljesítménycsökkenés (24,1%). Az EU-s átlagadatok is csökkenést mutatnak, de ennek mértéke sokkal alacsonyabb.
  • Amire fontos felfigyelni, hogy a KKV szektoron belül a legstabilabb teljesítményt a mikrocégek érték el.

Ezek az adatok azt érzékeltethetik, hogy 2023-ban Magyarországon a gazdaságpolitika figyelmének középpontjában a nagyvállalatok voltak.

Érdekes jellemzője a KKV szektornak, hogy milyen a szerepe az egyes gazdasági ágazatokban.

A magyar KKV szektor 2023-ban legjobban a tudásintenzív szolgáltatások ágazatban teljesített. (Ezen ágazatban találjuk például a számítógépes programozást, szaktanácsadást, tudományos kutatást és fejlesztést, telekommunikációs tevékenységeket és a különböző műszaki-tervezési munkákat).

Ebben az ágazatban Magyarországon a cégek 38,7 százaléka KKV, ami magasabb érték az EU-s átlagnál, de jobb az osztrák adatnál, és a legmagasabb arány a V4-ken belül. Hasonlóan jól teljesít a KKV szektor ebben az ágazatban a hozzáadott érték előállításban és a foglalkoztatásban is.Az összes előállított hozzáadott érték 24,6 százalékát a KKV szektor adja. Ez az arány egyezik az EU-s átlaggal, jobb az osztrák aránynál (21,6%) és a legmagasabb arány a V4 országok között. A tudásintenzív szolgáltatások szektor foglalkoztatásából a KKV szektor 25,8 százalékkal veszi ki a részét, ez is magasabb az osztrák aránynál, és a legmagasabb arány a V4-en belül.

Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ha a tudásalapú ágazatok aránya magasabb lehetne a gazdaságban általában és különösen a foglalkoztatásban, az jelentősen járulhatna hozzá a gazdaság bővüléséhez.

Melyek a KKV-k legnagyobb problémái?

Az Eurostat felmérése szerint 2023-ban a magyar KKV szektorban a legnagyobb problémát a piaci kereslet csökkenése, a költségek növekedése és a szakemberhiány okozta.

A finanszírozási problémákat a lista végén találjuk. Egy interjús felmérésben e cikk szerzője hasonló véleményeket hallott, bár ez esetben gyakrabban került szóba a jelentős mértékű bürokrácia, a magas adóterhek, valamint a gazdasági környezetet egyre jobban jellemző kiszámíthatatlanság is.

Néhány konkrét megjegyzés:

  • a KKV-k nehezen jutnak közbeszerzési lehetőségekhez, általában hazai állami vagy önkormányzati megrendelésekhez, pedig ez fontos lenne „referenciaként” a külföldi piacszerzéshez
  • magasak a költségek és lassú az ügyintézés általában, de különösen amikor az energiahálózatot kell bővíteni
  • a pályázatoknál ahhoz kell „igazodni”, amit a kiíró megfogalmaz, nem a valós piaci igényekhez
  • a beszállító KKV-k nehézségei nőnek: csökkennek megrendeléseik. A német gazdaság növekvő problémái tovább erősíthetik ezt a problémát
  • nem nyíltak meg új piaci lehetőségek a „keleti nyitással”, inkább az a jellemző, hogy a hazai KKV-k nem tudnak versenyezni a keleti – főleg a kínai – import nyomott áraival
  • jelenleg a kapacitás-kihasználatlanság és nem a tőkehiány a legnagyobb gond
  • a megkérdezettek nem „tőkejuttatásra”, hanem inkább a nagycégeknek adott támogatáshoz hasonló „helyzetbe hozásra” tartanának igényt (A „nagyok” ingyenes finanszírozásakor miért nem tart igényt az állam „tulajdonrészre?” – tette fel a kérdést több KKV vezetői is.)

A fenti gondolatok csak néhány tipikus véleményt foglalnak össze. Arra azonban érdemes felfigyelni, hogy az említett problémák között – az Eurostat-os felméréshez hasonlóan – nem a tőkehiány szerepel az elsők között. Jók-e akkor a Demjén Sándor program hangsúlyai?

Ez azért is indokolt kérdés, mivel 2019-ben már készült egy átfogó, 138 oldalas KKV fejlesztési stratégia. (A magyar mikro,- kis- és középvállalkozások megerősítésének stratégiája 2019-2030. ITM). Ennek fő céljai között találjuk, mások mellett:

  • a hozzáadott érték növelését
  • az innovációs és digitális teljesítmény erősítését
  • a tudásberuházások ösztönzését és
  • a vállalkozóbarát szabályozási és adózási környezet megteremtését.

Ezek valóban fontos versenyképesség javítást segítő célok. A megvalósítás dátuma, a 2030-as év még messze van, de most új KKV program készült. Mi volt a gond a korábbi stratégiával? Mi akadályozta eddig ezen valóban fontos célok megvalósítását? Az okok objektív feltárása és a céges vélemények figyelembe vétele valószínüleg javíthatná az új program megvalósíthatóságának esélyét.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár.