CATL kínai munkatársa: "A debreceni üzemmel meg tudunk birkózni az európai piac növekvő igényeivel"
ElemzésekA debreceni akkumulátógyár az európai autógyárak kiszolgálója lesz, mintegy 30 márkának szálllítanak majd innen akkumulátorokat - mondta el a növekedés.hu-nak Fred Zhang, a CATL nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere. A gyár építését idén nyáron elkezdik, a próbaüzem 2024-ben, a teljes gyártás 2025-ben veszi kezdetét. Az első időkben kínaiak is érkeznek, de egy idő után itteniekkel szeretnék feltölteni a 9000 fős dolgozói létszámot.
A CATL 37 százalékos piaci részesedéssel a világ legnagyobb elektromosautóakkumulátor gyártó vállalata, az SNE Research az eladási volumene alapján hat egymást követő évben is az első helyen mérte a vállalatot.
A kínai cég világszerte 13 üzemet működtet, amelyekben 120 ezer dolgozót foglalkoztatnak.
A debreceni gyár a CATL második európai egysége lesz.
Fred Zhang, a CATL nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere a Növekedés.hu megkeresésére elmondta, hogy a debreceni gyárban az autógyárak megrendelésére készítenek akkumulátorokat, raktárkészletre nem termelnek.
A kínai cég összesen 30 autóipari brandnek gyárt akkumulátorokat, gyakorlatilag minden olyan piaci szereplőnek, amely elektromosautó gyártás tekintetében szóba jöhet. A BMW-től, a Daimleren, a Volkswagenen, a Toyotán és a Volvon át a Tesláig. A debreceni gyár az Európában működő autógyárak kiszolgálója lesz.
A CATL debreceni üzeme lehetővé teszi számunkra, hogy megbírkózzunk az európai piac növekvő igényeiből fakadó kihívásokkal, javítsuk globális termelési hálózatunkat, és segítsük az e-mobilitás és az európai energetikai átállás felgyorsítását
mondja Fred Zhang.
Zhang elmondása szerint Debrecenben lítium-ionos akkumulátorokat gyártanak majd, konkrétan a cella és modulgyártás történik majd kelet-magyarországi üzemben, a legkisebb legyártott egység a cella, amelyeket modulokba rendeznek. Ezekből a modulokból szerelik össze az akkumulátorokat, azonban a munkafázisnak ezen részét már nem a CATL üzemében, hanem az autógyár saját összeszerelőüzemében végzik.
Amennyiben el akarnánk merülni a részletekben, akkor kitérhetnénk arra, hogy a cellagyártás magába foglalja az iszapkeverést, a bevonást, a kalanderezést, a hasítást, a szárítást.
Azonban a gyártás tekintetében elég annyit tudni, hogy az akkumulátorcella anód és katód részekből áll, ezeket egy szeparátorfólia választja el, a köztes helyet pedig elektrolit tölti ki.
A katódalapanyagot külön gyárak gyártják, a szükséges fémeket is ezek szerzik be, amelyekből a legnagyobb tétel a lítium, illetve a kobalt, nikkel és a mangán. Ezeknek a fémeknek az „összekeverését”, azaz a vegyület összeállítását végzik a katód alapanyaggyárak, amelyeket Debrecenben használnak fel.
A katódanyagot (lítium-nikkel-magnézium-kobalt), anódanyagot (grafit), fóliákat (alumínium, réz), elektrolitot és számos egyéb anyagot kezdetben közúti szállítással juttatják el a Debreceni gyárba, azonban egyre nagyobb szerepet szánnak a vasúti szállításnak a jövőben.
A gyár tervezése még jelenleg is zajlik, csak a véglegesítés után nyújtják majd be az építkezési engedély megszerzéséhez szükséges iratokat.
A cég közlése szerint azonban a nyár elején várhatóan megindulhatnak az építkezések, 2024-ben a próbaüzemre, 2025-re pedig a teljes kapacitáson történő termelésre állnak át.
Amennyiben minden a tervek szerint halad, úgy három fázisban épül meg a gyár, amely teljes üzemméretében évente 100 GWh teljesítményt produkál majd. Ez azt jelenti, hogy egy évnyi legyártott akkumulátormennyiség 100 GWh áramot tárolására lesz képes.
A gyár magas áramigénye is gyakran kérdéseket vet fel.
Ezzel kapcsolatban a cég képviselője elmondta, hogy a három gyáregység áramfogyasztását egységenként 80 MW-ra becsülik, a csúcs pedig a három fázis működése közben 300 MW lesz.
A CATL azonban saját áramtermelőkapacitásokat épít saját áramellátásának biztosítására, illetve PPA megállapodásokkal (zöld)erőművektől hosszútávú (20-30 év) szerződésekkel vásárolnak áramot, ezzel biztosítva a fenntartható, tiszta és biztonságos áramellátást.
Több mint tíz vállalattal folytatnak tárgyalásokat az együttműködés megteremtése érdekében. Ugyanakkor a CATL képes saját napelemerőműveket építeni, amelyek szintén megkönnyítik a költséghatékony működés biztosítását.
A gyár területén körülbelül 18 MW energiatermelés lehetséges, de be kívánnak fektetni telephelyen kívüli kapacitások építésébe is.
Fred Zhang hozzá teszi, hogy a debreceni üzem működési folyamatainak optimalizálása is terítéken van annak érdekében, hogy csökkentsék az energiaigényt.
– Az új energiaforrások innovatív technológiáinak globális vezetőjeként elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy világszerte elsőrangú megoldásokat és szolgáltatásokat nyújtsunk az új energiaforrások alkalmazásaihoz – mondja Fred Zhang.
A zöld átállás elősegítése kiemelten fontos szempont a CATL számára. A cég ugyanis úttörőnek számít a negyedik ipari forradalom vívmányainak alkalmazásában.
A cég yibini üzeme a világ első, az SGS által tanúsított széndioxid-mentes gyára az akkumulátoriparban. Az elsőségüket pedig féltékenyen őrzik.
A debreceni gyár mindezek mellett teljesen automatizált lesz, a munkafolyamatok nagyrészét a robotok végzik.
A kékgalléros munkások nem igen tűnnek fel a gyár körül, nem feltűrt ingujjú melósok keverhetik majd az akkumulátoriszapot két műszakban.
A gépek működését felügyelő személyzetre lesz szükség, karbantartó szerelőkre, gépkezelőkre, technikusokra, mérnökökre. Az első időkben kínai szakemberek is érkeznek a gyár beindítását felügyelni, az idő előrehaladtával a tervezett 9000 fős létszám nagyrészét helyiekből szeretnék biztosítani.
A CATL mindezek mellett számos magas képzettséget igénylő munkahelyet teremt a vidéki Magyarországon.
A cég képviselője pedig kihangsúlyozza, hogy hosszú távon terveznek Magyarországon.
Az esetleges további bővítés pedig a piaci keresletet, a piac fejlődése, a befektetési környezet, a helyi ipari lánc fejlődése, a szakképzett munkaerő elérhetősége és a költségszint befolyásolja.