20 milliárd eurót hoz Magyarországra, de mennyire biztonságos az akkumulátorgyártás?
InterjúZajos tiltakozás kíséri a CATL gigagyárának Debrecenbe telepítését. De valósak az aggodalmak, vagy igaz a feltételezés, hogy a konkurencia pénzeli és szítja az elégedetlenséget? Tényleg csak egy újabb összeszerelőüzem jön hazánkba, vagy sokkal többről szól a történet? Kaderják Pétert, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetőjét kérdeztük.
Viharos tiltakozásokkal fogadja a helyiek egy része a CATL akkumulátor gyárának Debrecenbe telepítését. Ön, aki a gyártástechnológiát jól ismeri, mit gondol, van okuk aggódni?
Az akkumulátoripari üzemekben elengedhetetlen a vegyi folyamatok alkalmazása, melyek magukban hordozzák a szennyezés lehetőségét. Tény, hogy az iparágban használt anyagok káros hatással lehetnek a környezetre, emiatt
a helyi lakosság jogos igénye, hogy megbizonyosodjon arról, hogy az üzemek milyen szabályok mentén működnek, és milyen előírásokat követnek a fenntarthatóság érdekében.
A környezetvédelmi előírások szigorú betartása, valamint a legjobb gyakorlatok alkalmazása az alapanyagok előállításától egészen a feldolgozásig és újrahasznosításig kiemelten fontos. Az üzemeknek a helyi és nemzetközi előírásoknak megfelelően kell működniük, hogy biztosítsák az emberek és a környezet védelmét.
A Magyar Akkumulátor Szövetség tagjainak is az az érdeke, hogy az iparág környezeti és társadalmi szempontból is fenntartható módon fejlődjön hazánkban. A helyi közösségek érthető követelése, hogy biztosak lehessenek abban, hogy az üzemek szabályosan működnek, és a fenntarthatóságra is odafigyelnek. A helyi vállalkozások és hatóságok pedig a felelősségüket teljesítve biztosíthatják a zöld és fenntartható iparág fejlődését és jövőjét.
Friss hír, hogy egy már működő hazai akkumulátorgyárban a dolgozóknak le kell ragasztaniuk mobiltelefonjuk kameráját. Ez erősen azt sugallja, hogy Rejtő Jenőt idézve valami csirkefogászat van a háttérben…
Egyszerűen arról van szó, hogy iszonyatos gyors technológiai fejlődés zajlik az akkumulátorok terén, azok a komponensek, amiből készülnek, nagyon gyorsan módosulnak, s mindez titkos, mint az Unicum receptje. Nyilvánvalóan próbálják megakadályozni, hogy az ipari kémkedésnek valamilyen módon a megoldásaik áldozatul essenek.
Ez nem egyedi és – tudomásom szerint - nem is illegális gyakorlat, vannak bőven olyan iparágak, ahol mindent meg kell tenni az információ megóvása érdekében.
Mit gondol, megfelelő Magyarországon a jogszabályi környezet, képes garantálni a gyár biztonságos működését?
Igen, e tekintetben európai normákhoz igazodunk. Reménykedem abban, hogy a hatóságok ez esetben is betartatják azokat a szabályokat, amelyek garantálják a lakosság számára azokat az előírásokat, amelyeket más vegyipari üzemek, például a gyógyszeripar vagy a kőolajfinomítók, vagy a BorsodChem is követnek.
Ezek mind olyan iparágak, amelyek tevékenysége környezetvédelmi szempontból összehasonlítható az akkumulátorgyárakkal, csak éppen most utóbbi került a figyelem fókuszába.
Talán túlságosan is nagy ez a figyelem, született is egy elmélet arról, hogy olyan konkurens országokból szítják és pénzelik az elégedetlenkedőket, ahol nagyon is szívesen látnák ezt a gigaberuházást. Elképzelhetőnek tart egy ilyen forgatókönyvet?
Nincs semmilyen bizonyítékom erre, de sajnos túl sok érv szól amellett, hogy éppen ez történik. Ha ezek a nagy projektek eltűnnének Magyarországról, az hasznos lehet a versenytársainknak.
Eddig fajult a verseny?
Az európai verseny már óriási, de még veszélyesebb a verseny a kontinensek között. Tavaly augusztusban az Egyesült Államok törvényhozása elfogadta az infláció csökkentési törvényt, ami nagy kihívást jelent Európának.
Az említett törvény 400 milliárd dollárnyi állami támogatást biztosít, hogy a zöld technológiai beruházók, köztük az elektromos autók és akkumulátor gyártók megtelepedjenek az USA-ban és oda vigyék a beruházásaikat.
Tényleg be akarnak vonzani egy kínai gyártót a jelenlegi feszült geopolitikai helyzetben?
A konkrét helyzet az, hogy a CATL, amely ellen Debrecenben vehemensen tiltakoznak, együtt épít egy gigagyárat az Egyesült Államokban a Forddal, hogy elektromos autókat gyártsanak, és amelyeket az amerikai kormány támogatni fog.
Nem arról van szó, hogy ha elüldözzük a kínai gyártót Debrecenből, akkor az majd hazamegy, hanem továbblép Amerikába.
Az igazság az, hogy ma a világ korszerű akkumulátorgyártásának több mint egyharmadát a CATL urálja. Európa is a zöld átállás mellett kötelezte el magát, az elektromobilitás a válasz a közlekedés zöldítésére, és ehhez minden olyan országnak szüksége van az elektromobilitásra, ahol jelentős gépjárműgyártás van. Nagy verseny folyik azért, hogy ez az iparág végül hol koncentrálódjon Európában, az akkumulátorok gyártása pedig ennek az egyik legfontosabb komponense.
Számszerűsítve mekkora hasznot jelent Magyarországnak az, hogy nálunk ez a folyamat már javában zajlik az akkumulátorgyártás területén?
Az iparágban érdekelt 35-40 külföldi befektető már beruházott Magyarországon, a közvetlen tőkebefektetések összege pedig mára eléri a 13-14 milliárd eurót.
A CATL több mint 7 milliárd eurós beruházása is hozzájárul majd ehhez a növekedéshez.
Az eddig megtett beruházások már 14-15 ezer új munkahelyet teremtettek, míg a debreceni új üzem ehhez 9 ezer új munkahelyet ad majd hozzá.
Remek, mondják a fanyalgók, jön egy újabb összeszerelő üzem, miközben a magas hozzáadott értékű munka területén kellene erősítenünk…
Amikor az akkumulátoriparról beszélünk, nem csak a debreceni gyárra kell összpontosítanunk. Ez egy teljes iparági értékláncot foglal magában, a kitermeléstől a cellagyártáson keresztül a termékek gyártásáig.
Az elektromobilitás és a hálózati energiatárolás a legnagyobb felvevőpiacok, és az ehhez kapcsolódó informatikai megoldások szintén fontosak, ahogy az újrahasznosítás is kulcsfontosságú az egész ipar számára.
Az ipar nagyon komplex, és a tagságunk zöme, többségében magyar tulajdonú cégek, be kívánnak kapcsolódni az értékláncnak azon pontjaiba, ahol a legnagyobb üzleti lehetőséget látják.
Nem csak az akkucella gyártásnál, hanem más pontokon is vannak üzleti lehetőségek, például a szoftverfejlesztés, vezérlés, ellenőrzés, ezeken a területen erősek a magyar kis- és középvállalkozások.
Ezek igen magas hozzáadott értéket képviselnek és egyre inkább bekapcsolódnak az akkumulátoripar értékláncába is. Persze még a folyamat elején járunk, érdemes felidézni, hogy amikor az első nagy autógyárak megjelentek Magyarországon, akkor még csakugyan a futószalagmunkát hozták ide, most viszont már ott tartunk, hogy nálunk is fejlesztenek a prémium gyártók.
Az akkumulátorgyártás területén viszont már most látjuk annak az első jeleit, hogy a cégek oktatási-kutatási megállapodásokat kötnek magyar egyetemekkel. Már csak ezért is erősen vitathatónak tartom azt az érvelést, hogy tartósan alacsony hozzáadott értéket hozna ide ez az iparág. Mutasson nekem valaki egy olyan területet, aminek Európában akkora perspektívája van, mint az elektromobilitás.