Előretörtek a női vezetők a válság óta
ElemzésekNemcsak a politikában, hanem az üzleti életben is megfigyelhető a női vezetők arányának emelkedése. A válság óta eltelt időszakhoz képest 10-ről 22 százalékra nőtt a női vezetők aránya a nagyvállalatok élén, bár a fizetésben még mindig 17 százalékos a különbség.
Az amerikai vállalatok előtt még hosszú út áll, hogy a nők aránya igazán jelentős legyen a vállalati vezetők körében, azonban úgy tűnik, hogy az elmúlt évtizedben jelentős változás történt ebben a kérdéskörben.
Közel 22 százalék volt a nők aránya az újonnan kinevezett igazgatók között idén az első felében, ami jelentős különbség a 2010-es 12 százalékhoz képest,
a Challenger, Gray & Christmas csütörtökön közzétett elemzése szerint. Tavaly a női vezetők aránya 19 százalék volt, tehát az elmúlt egy évben is megfigyelhető a növekedés.
A Challenger, Gray & Christmas nyomon követi a vezérigazgatói kinevezéseket és leváltásokat azoknál az amerikai vállalkozásoknál, amik legalább két éve működnek és minimum 10 alkalmazottal rendelkeznek. Számos esetben nem áll rendelkezésre a megfelelő adat, amikor bejelentik az új vezérigazgatót.
Még mindig több a férfi azok között, akik a vezérigazgatókat helyettesítik. 78 százalékos arányukkal magasan többen vannak, mint a női vezetők. A nők dolláronként egyébként csak 83 centet kapnak a férfiakhoz képest.
Mi lehet az oka, hogy megemelkedett a női vezetők száma az elmúlt évtizedben?
A kormány, illetve a nonprofit szektor nevezte ki a legtöbb nőt az idei évben a vezetők közül.
Hozzá kell tenni azonban, hogy ebben a szektorban kevesebbet fizetnek a vezetőknek, mint az üzleti környezetben.
Az üzleti szféra női vezetőinek aránya a következőképpen néz ki:
- ingatlan (42%),
- fintech (33%),
- üzleti szolgáltatások (24,5%),
- vendéglátás (23%).
„Megkeresik az első férfit a listájukon, aki nemet mond, majd a listán második helyezett férfihoz fordulnak. Majd egyszer csak eszükbe jut egy nő is, aki nagyon boldog lesz attól, hogy igazgatói vagy vezérigazgatói beosztást vállalhat.” Továbbá hozzátette: „Kevesebb a női munkanélküli, mint a férfi. Több nő rendelkezik diplomával, a mesterdiplomások 40 százaléka nő.”
A nőknek azonban még hosszú utat kell megtenniük ahhoz, hogy egyenlő arányban vehessenek részt a cégek felsővezetésében. A washingtoni Pew Research Center tavaly kiadott tanulmánya szerint
az 5700 igazgatóhelyettes közül csupán 10 százalék nő van a részvényindex-vállalatoknál, és csupán 5 százalékát teszik ki a vezérigazgatóknak.
(A tanulmány a S&P 1500 cég szövetségi értékpapír-nyilvántartásainak elemzésén alapul, amely többnyire a 2016-ban vagy 2017 elején végződő pénzügyi éveket tartalmazza.)
Habár nők a potenciális vezérigazgató jelöltek egy jelentős részét képzik, a női vezérigazgató-helyettesek általában olyan területeket vezetnek, mint a pénzügy vagy a jog. A tanulmány szerint a jövő vezérigazgatói az irányításban részt vevő szervezeti egységekről érkeznek.
Néhány területen kevésbé fogadják el a női vezetőket: a közüzemi szolgáltatóknál volt a legnagyobb aránya a nem vezérigazgató női vezetőknek (17%), ezt követte 16 százalékkal a fogyasztói szektor, amely magában foglalja az autó, a ruházati, a műsorszolgáltató, a szállodai és az éttermi területeket. A telekommunikációs cégeknél mindössze 6% volt ez az arány a S&P 1500 alapján.
A Harvard Business Review 2000 csúcsvállalkozást alapul vevő jelentése szerint a női vezetőket sokkal inkább kívülről veszik fel, minthogy a vállalaton belülről választanák.
Úgy tűnik, hogy az ambiciózus nőkkel való szembenállásnak kulturális okai vannak Amerikában. Az előléptetésért küzdő nőket a legtöbben főnökösködőnek, agresszívnek és félelmetesnek tartják a 2016-os Lean In/McKinsey & Company munkavállalói kérdőíve alapján.