Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Európa itt a válság felé robog - A vállalatok szerint ideje komolyan venni a bajokat

Elemzések2024. okt. 25.Sz.A.

Az autóipar profit-aggodalmai gyenge hazai eladások, erős kínai verseny és lassuló elektromos járművek iránti kereslet közepette fogalmazódtak meg. Az autógyártók – köztük a Volkswagen és a Stellantis – beszámolói rávilágítanak, hogy az európai autóipar súlyosabb és hosszabb visszaeséssel számol.

Az év elején az ágazat arra számított, hogy a Covid-19 ellátási lánc gondjai megoldódtak, minden a normál kerékvágásba került vissza, és az előrejelzések szerint a járműgyártás több mint 2 százalékkal fog emelkedni az elhalasztott kereslet miatt.

Ehelyett a vállalatok több fronton is problémákkal küzdenek. A gondok sorát gyarapítja az intenzív kínai verseny, a gyenge európai keresletet és a régió lassuló átállása az elektromos járművekre - írja a Financial Times.

Mindannyian azt feltételeztük, hogy a dolgok normalizálódnak, de ehelyett egyre rosszabbra fordulnak. Hirtelen megerősödtek a negatív tényezők, és nagy a visszaesés mértéke

– mondták a lapnak szakértők. Az autógyártóknak is fel kell készülniük a hosszabb visszaesésre, mivel nagyobb technológiai beruházásokkal, az elektromos járművek alacsonyabb eladási hányadával és a külföldi piacokra betörő kínai riválisok nagyobb versenyével kell boldogulniuk – figyelmeztetnek elemzők.

Az iparág egészét tekintve szinte minden földrajzi területen számolni kell erős ellenszéllel.

Korai lenne azt állítani, hogy 2025 folyamán a dolgok kezdnének jobbra fordulni.

A legnagyobb ellenszél a világ legnagyobb autópiacáról érkezett. Az ingatlanszektor lassulásával sújtott Kínából. Noha Peking számos ösztönző intézkedést hozott gazdasága fellendítésére, a Volkswagen és a Mercedes-Benz valószínűleg nehézségekkel fog küzdeni, mivel a vásárlók inkább kiváló technológiájú és alacsony árú helyi márkákat választanak.

Egy sanghaji tanácsadó cég, az Automobility adatai szerint a külföldi márkák piaci részesedése a kínai autóeladásokból rekordalacsony volt, 37 százalékos 2024 első hét hónapjában, szemben a 2020-as 64 százalékkal.

A csökkenés különösen meredek volt a német autógyártók esetében, amelyek jelenleg kevesebb mint 15 százalékos részesedéssel rendelkeznek

a négy évvel ezelőtti közel 25 százalékhoz képest – mutatják a kínai iparági adatok.

Az elmúlt hetekben a vártnál alacsonyabb profitot realizált a Mercedes-Benz és a Porsche, mivel Kínában a luxusautók eladásai nem tudnak felfutni, ugyanis a fogyasztói kiadások elmaradnak a várttól.

Matthias Schmidt független autóipari elemző szerint a nyugati autógyártók korábban méretgazdaságossági előnyöket élveztek Kínában, ezek az előnyök viszont csökkenni fognak, mivel elveszítik piaci részesedésüket a korszerű elektromos járműveket kínáló helyi riválisokkal szemben.

A nemzetközi autógyártóknak más piacokon áremeléssel kellene kompenzálniuk a leszorított árrést. „Sok negatív következmény van [a kínai piacon], amelyek nem maradnak Kína határain belül” – mondta.

Az autógyártók Európában is nehézségekkel küzdenek a magasabb kamatlábak által korlátozott eladások, az elektromos járművek értékesítésének lassuló növekedése és az alkatrészhiánnyal kapcsolatos beszállítói csődök miatt.

A kilátások valószínűleg nem javulnak jövőre, mivel az új EU szén-dioxid-kibocsátási szabványok arra kényszerítik az európai autógyártókat, hogy

a lassú kereslet ellenére benzines helyett több elektromos autót adjanak el.

Az elektromos kocsik iránti kereslet lassuló növekedése az általános európai eladások visszaesését is erősítette.

Az európai autóipari szervezet által közzétett adatok szerint június és augusztus között a Volkswagen esetében 3 százalékkal, a Stellantis esetében pedig közel 10 százalékkal esett vissza az új járművek regisztrációja.

A Kínát a legnagyobb egységes piacának tekintő Volkswagen 87 éves története során először fontolgatja németországi üzemek bezárását, mivel a költségeket csökkenteni kívánja, hogy túlélje a kihívásokat.

urópa legnagyobb autógyártója 0,9 százalékos üzemi haszonkulcsot könyvelt el VW személygépkocsi márkájára az első félévben, a múlt héten pedig arra figyelmeztetett, hogy a teljes működési haszonkulcs 2024-ben 5,6 százalékra csökken a tavalyi 7 százalékhoz képest.

Az ipart az ellátási lánc új problémái is megrázták, miután az beszállítói lánc területén egyre több fizetésképtelenség fordul elő, különösen Németországban.A brit luxusautó-gyártó, az Aston Martin és a milliárdos iparmágnás, Jim Ratcliffe által piacra dobott új autómárka, az Ineos Automotive esetében az alkatrészhiányt tették felelőssé a gyártás késéséért, míg a Porsche júliusban profitra vonatkozó aggodalmait fejezte ki alumíniumbeszállítójának árvíz okozta fennakadásai miatt.

Az elmúlt hat-kilenc hónap során a blue chip beszállítóknál olyan mértékben fordultak elő problémák, csődök, tűzvészek, árvizek, mint amilyet én személy szerint nem tapasztaltam karrierem során

– mondta Adrian Hallmark, az Aston Martin új vezérigazgatója a befektetőknek, miután a londoni tőzsdén jegyzett csoport hétfőn csökkentette járműgyártási célját.

Az elemzők szerint a külső tényezők mellett a problémák egy részét az iparág saját maga okozta. A Peugeot és a Chrysler gyártó Stellantis például nehézségekkel küzd az Egyesült Államokban, miután túl magasra árazta járműveit.

„Idén elkövettünk néhány hibát, és ennek meg is fizettük az árát a részvényárfolyamban” – mondta nemrég Natalie Knight, a Stellantis pénzügyi igazgatója. A csoport részvényei több mint felére csökkentek a márciusi csúcs óta.

A hétfői profit aggodalmak megfogalmazását követően a világ negyedik legnagyobb autógyártójának működési haszonkulcsa a becslések szerint 2,4 százalékra zuhan a második félévben, szemben az év első hat hónapjában mért 10 százalékkal. Ez annak köszönhető, hogy a csoport komoly árengedményeket kínál az egyesült államokbeli márkakereskedéseknek, hogy

a legnagyobb piacukon megszabaduljanak a nagy készletektől.

Szakértők szerint az idei év egy sarkalatos teszt lesz annak eldöntésére, hogy az autógyártók fájdalmas gyártás csökkentésekkel próbálják-e leküzdeni a lassuló keresletet, vagy pedig felveszik az ár harcot a riválisokkal, ami rontja a jövedelmezőségüket.

Ha a vállalatok csökkentik a gyártást ahelyett, hogy árengedményekkel próbálnának túlélni, akkor a befektetők egy kicsit pozitívabb képet alkothatnak a szektorról. De ha kudarcot vallanak, és visszatérnek a régi szokásokhoz, annak sokkal negatívabb kimenetele lesz.