Hatalmasat fog drágulni a benzin?
ElemzésekAz OECD országok teljes kőolajtartaléka 2004 óta nem látott mélypontra, avagy 4 milliárd hordó alá esett. A tartalékok apadása növeli a kőolajárak emelkedésének kockázatát. Mindeközben az Európai Unió orosz olaj ellenes embargója és az OPEC országok visszaeső olajkitermelése szűkíti az olajkínálatot. Irán partjainál pedig nemrég támadás ért egy izraeli tankerhajót. A geopolitikai kockázatok jelentősek.
A globális kőolajtartalékok 2004 óta nem látott mélypontra estek a Nemzetközi Energiaügynökség adatai alapján.
Az OECD országok teljes kőolajtartaléka 2004 óta először esett 4 milliárd hordó alá.
Mindeközben az Európai Unió orosz olaj ellenes embargója és az OPEC országok visszaeső olajkitermelése szűkíti az olajkínálatot.
Piaci szakértők szerint a dízel-piacon az ellátás komoly nyomás alá kerülhet.
Geopolitika
A geopolitikai kockázatok is jelentősek.
Amennyiben az északi áramlathoz hasonlóan megsérül az olajszállításért felelős kritikus infrastruktúra, akkor jelentős emelkedés következhet a kőolaj árfolyamában, illetve ezzel összhangban a benzinárakban.
Irán
Szintén növeli a feszültséget, hogy az egyik izraeli tankerhajót dróntámadás ért. A támadás mögött sajtóinformációk alapján közvetetten Irán állhatott.
A hajózási útvonalak biztonsága kiemelten fontos a térségben az energiapiac szempontjából. Az Irán partjainál található Hormuzi-szoros stratégiai jelentősége hatalmas, miután ezen a tengerszoroson halad át a világszerte tengeren szállított kőolaj több mint egyharmada.
Kőolajárak alakulása
A kőolajárak az elmúlt hónapokban lefelé korrigáltak. Azonban a fenti kockázatok fokozódásával újra emelkedni kezdhet a „fekete arany” árfolyama.