Hiába a válság, a magyar cégek majdnem negyede pozitívan látja a jövőt
ElemzésekItthon a cégek túlnyomó része úgy érzi, hogy a kijárási korlátozások időszaka alatt nőtt a munkatársak elkötelezettsége – derül ki a DEVELOR friss kutatásából, mely 201 döntéshozó megkérdezésével készült.
A koronavírus-járvány óriási rombolást végzett a világgazdaságban. Az utóbbi hónapokban azonban Kína után itt Európában is megindult a visszarendeződés. Vajon a cégek Magyarországon, hogy látják a jövőt ebben a mostani átmeneti időszakban? Többek közt erre a kérdésre kereste a választ a DEVELOR friss kutatása. A hazai vállalatoknál, ahogy az várható volt, sok helyen borúlátóan ítélik meg a következő időszakot.
A felmérésben résztvevők fele, 50,2 százaléka rosszabb gazdasági környezetre számít középtávon, vagyis a következő 3-10 hónapban.
De a bizakodó cégek száma sem kevés. A derűlátó társaságok között például számítástechnikai és gyógyszeripari vállalatokat találunk. Illetve olyan cégeket, amelyeknek a termékeit használják a vírus elleni küzdelemben. Pozitív gazdasági kilátásról egész pontosan a válaszadók 22 százaléka számolt be.
A válság most különböző szinten, de majd minden ágazatot érint. Még azok a kiskereskedelmi, szolgáltató és termelő cégek is érzékelhető kihívásokról számoltak be, amelyek egyébként a kijárási korlátozások alatt is folyamatosan működtek.
Mivel a munkavállalók tömegei kénytelenek voltak otthon a négy fal között dolgozni, a vezetők rá voltak kényszerítve arra, hogy átgondolják a vállalatuk működését.
Ez gyakran kifejezetten pozitív változásokhoz vezetett. Több cég is olyan innovációkról, új eljárásokról és folyamatokról számolt be, melyeket beépítenek a mostani működésbe is. Ahogy korábban Karolína Topolová, az AAA Auto ügyvezető igazgatója a lapunknak elmondta: ők például kifejezetten a koronavírus miatt vezették be az online értékesítést, amelyet a válság után is meg akarnak tartani. Illetve ahogy egy előző cikkünkben megírtuk: a hazai CIB-nél pedig azzal számolnak, hogy a központi alkalmazottak fele a járvány elmúltával is otthonról fog dolgozni.
Visszatérve a friss felmérésre: a kutatásban résztvevők nagy része, vagyis a döntéshozók 70 százaléka úgy ítéli meg, hogy a kijárási korlátozások időszaka alatt nőtt a dolgozók elkötelezettsége.
Ennek okát többnyire abban látják, hogy sikerült megőrizni a munkahelyeket és a koronavírus elleni küzdelemben megfelelő intézkedéseket hoztak.
„Nem szabad elfelejteni, hogy a munkahely biztonsága szükséglet, a munkahelyi elégedettség fontos feltétele, azonban nem jelent tartós munkatársi elkötelezettséget!”
– fűzte hozzá az adatokhoz Szabó Csaba, a DEVELOR Zrt. vezérigazgatója. Az alkalmazkodást a pandémiás helyzethez egyébként a válaszadók 79 százaléka élte meg pozitívan. Viszont most, hogy a gazdaság elkezdett kinyitni jó pár társaságnál elkülönített csapatokra kellett osztani a munkavállalókat, amelyek külön turnusokban dolgoznak, pont azért, hogy a koronavírus ne tudja megfertőzni a teljes állományt. Bár alapvetően pozitív a kép a változások eddigi kezeléséről, most a válaszadók a legfontosabb kihívásokat abban látják, hogy az ehhez hasonló átalakítások után tisztázni kell az elvárásokat, új együttműködési és kommunikációs normákat kell bevezetni, illetve új biztonsági szabályokat kell kidolgozni. Érzékelik a válaszadók azt is, hogy erősíteni kell a vezetés reakcióképességét, adaptivitását hiszen további változásokra számítanak a működési környezetben, amelyek ismételt újratervezést és alkalmazkodást tesznek szükségessé.
„Megítélésem szerint a gazdasági környezetben rejlő bizonytalanság és a továbbra is jelen lévő pandémiás kockázat negatívan hat a munkatársi elkötelezettségre, ennek kezelése, a motiváció megerősítése a restart időszak kiemelt feladata kell, hogy legyen.”
– összegezte a jelenlegi időszak teendőit Szabó Csaba, a kutatás szakértője.