„Több év lesz, mire a légiközlekedés helyreáll” - Interjú az Air France és a KLM magyarországi vezetőjével
InterjúPéldátlan hatással volt a légiforgalomra a koronavírus, több évig is eltarthat, mire a repülés visszaáll a korábbi évek szintjére - mondta a növekedés.hu-nak Kiss Ildikó, az Air France és a KLM magyarországi vezetője. A légitársaság fokozatosan indítja újra járatait, júliusban a desztinációk 70-80 százaléka elérhetővé válik, azonban számos változással számolniuk kell az utazóknak a földön és fedélzeten.
Hogyan érintette a járvány a légitársaságot a régióban és csoportszinten?
A koronavírus járvány példátlan hatással van a légiforgalomra, így természetesen az Air France KLM-re is. A járvány elején teljes energiával azon dolgoztunk, hogy a külföldön rekedt utasainkat hazahozzuk, illetve az az orvosi ellátást segítve az árufuvarozásban és az egészségügyi felszerelések szállításában vállaltunk jelentős szerepet. A COVID-19 globális egészségügyi válsága a világ legnagyobb hazatelepítési műveletét eredményezte.
Utazók százezrei akartak a lehető leggyorsabban hazatérni, ez pedig példátlan operatív kihívást jelentett a számtalan határ- és légtérbezárás idején. Az Air France és a KLM több mint 500 ezer utasnak segített hazajutni. Aktívan részt vettünk a Kína és Franciaország közötti maszkok és orvosi felszerelések szállításában is. Heti járatokat indítottunk Boeing 777 gépekkel, amelyeket egyébként utasok szállítására használunk. A KLM szintén élt ezzel a gyakorlattal, és nemcsak a gép csomagterében, hanem az utasüléseken és a repülőgép kabinjának poggyásztartójában is szállítottunk rakományt Shanghai és Amszterdam között.
A flotta mekkora részét érintette a leállás?
Az Air France-KLM működése sosem állt le teljesen a járvány ideje alatt.
A legnehezebb időkben, például május elején az Air France 224 gépéből 180, és a KLM flottájának nagy része is parkolt. A gépeket ezen időtartam alatt is folyamatosan ellenőrizték, védték az időjárástól. Természetesen eleinte a hazatelepítés és a teherszállítás kapta a legnagyobb szerepet, de folyamatosan figyelve az egyes országok jogszabályait óvatosan bővítettük az úticélok számát. Annak érdekében, hogy a légiközlekedés újra indulása minél zavartalanabb legyen, és az utasok kényelmesen tervezhessék meg következő repülésüket, lehetőséget kínálunk a lefoglalt utak időpontjának ingyenes megváltoztatására. Azt tanácsoljuk, hogy az utasok a foglalás előtt ellenőrizzék a különféle korlátozásokat, amelyek országonként és személyenként eltérőek, és bármikor megváltozhatnak.
Milyen ütemben térnek vissza a korábbi menetrendhez?
Ahogy a légtér fokozatosan megnyílik és enyhülnek a kereskedelmi légiforgalom korlátozásai, mi is újraindítjuk járatainkat.
A KLM a járatok gyakoriságát figyelembe véve jelenleg kapacitásának 30 százalékán üzemel, de terveink szerint júliusban ez a szám 60 százalékkal fog növekedni júniushoz képest. Ez azt jelenti, hogy a desztinációk 78-80 százalékára fogunk majd gépeket indítani. Az Air France is fokozatosan emeli a járatok számát, augusztus végéig reményeink szerint elérjük a kapacitás 40 százalékát. Budapestről jelenleg napi 1 járatunk közlekedik Amszterdamba, Párizsba pedig fokozatosan emeljük a járatsűrűséget. A tervek szerint július végéig heti 11 gép fog közlekedni a két város között. Készen állunk arra, hogy utasainkat nyaralni vigyük!
Milyen biztonsági előírásokat vezettek be a földön?
Az Air France és a KLM elsődleges fontossággal kezeli az utasai és a dolgozói biztonságát és egészségét, ezért a WHO, a RIVM, a GGD és az Air France és a KLM egészségügyi szakértői által javasoltak szerint különleges egészségügyi óvintézkedéseket vezettünk be földön és levegőben egyaránt. Május 11-e óta reptérre való megérkezéstől az utazás végéig (repülés közben is) kötelező az egészségügyi maszk viselése
A repülőtereken igyekszünk a legnagyobb távolságot biztositani a check-in-nél történő sorban állás, illetve a beszállítás során. A párizsi CDG repülőtéren minden lehetséges utassal való interakció helyén vírusgátló műanyag falakat húztak fel. A biztonság érdekében az amszterdami Schiphol reptéren több szolgáltatásért is csak kártyával lehet fizetni, az utasok pedig csak kisebb csoportokban szállhatnak fel a gépre. A KLM Crown váróterem az amszterdami Schipol reptéren nyitva van, módosított nyitva tartással és szolgáltatással.
És a levegőben?
Az utasok, illetve a személyzet interakciójának minimalizálása érdekében a fedélzeti szolgáltatást egyszerűsítettük. Amikor csak lehetséges a fedélzeten is biztosítjuk a távolságtartást az ültetés ilyen módon történő átalakításával, például ülések szabadon hagyásával. A fedélzeten minden járatindulás előtt teljes fertőtlenítés történik, különös tekintettel az ülésekre, lehajtható tálcákra, üléskarfákra, illetve a mosdóra. A levegőt rendszeresen szűrjük magas hatékonyságú HEPA szűrővel, amelyet például az egészségügyben a műtőkben is használnak. Ezek a szűrők a vírus, illetve baktérium szennyezettség 99.999 százalékát kiszűrik, ezzel biztosítva a fedélzeti levegő minőségét. Számos ponton biztosítunk kézfertőtlenítőket. A vámmentes termékeket, illetve a nyomtatott sajtótermékeket is mellőzzük járatainkon. Az kínált újságok és magazinok továbbra is elérhetőek az Air France applikációban, így bárki letöltheti azokat utazás előtt.
Emellett több ország is intézkedéseket vezetett be a közelmúltban a légitársaságok számára a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében, amelyek megkövetelhetik, hogy az utasok egészségügyi ellenőrzésnek, vagy akár lázmérésnek is alávessék magukat annak függvényében, honnan hová tartanak.
Milyen változások maradnak velünk a jövőben is?
A fokozott higiéniára való törekvés biztosan állandósul, valószínűleg
a maszkviselés is velünk marad egy ideig. Az Air France és a KLM eddig is vezető szerepet töltött be a fenntartható repülés iránti törekvésekben, a járvány okozta változások hatására ez még inkább előtérbe fog kerülni. Vállaltuk, hogy CO2 kibocsátásunkat 2030-ra 50 százalékkal csökkentjük a 2005-ös évhez képest, illetve élen járunk a második generációs bio üzemanyag használatában is.
Mennyi időbe telik míg a légitársaság eléri korábbi üzemelési és pénzügyi adatait? Mikor áll talpra és válik virágzóvá ez az iparág?
Valószínűleg több évig is eltarthat, mielőtt a repülés visszaáll a korábbi évek szintjére. Ezt számos külső tényező befolyásolhatja.
Az Air France-KLM csoport és az Air France 7 milliárd eurós finanszírozást kapott a válság leküzdésére és a jövőre való felkészülésre a francia államtól. Az Air France számára nyújtott hitelből 4 milliárd euró az állam által 90 százalékban garantált bankkölcsön, 3 milliárd euró pedig közvetlen állami kölcsön. A támogatási mechanizmussal az Air France-KLM cégcsoport szavatolni tudja az Air France-nak azokat a pénzügyi eszközöket, amelyekkel teljesíteni tudja kötelezettségvállalásait, folytatva az átalakulást ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon egy olyan ágazatban, amelyet a globális válság teljesen átalakít. A holland állam szintén kijelentette, hogy támogatni kívánja a KLM cégcsoportot. A kiegészítő támogatás szempontjainak és feltételeinek véglegesítésére jelenleg folynak az egyeztetések. Az átalakulási terv, amelyet az elkövetkező hónapokban véglegesítenek, gazdasági, pénzügyi és környezetvédelmi kötelezettségvállalásokat tartalmaz.