Így tudja igénybe venni a 2,5 milliós nagycsaládos autókedvezményt!

Elemzések2019. márc. 14.Facsinay Kinga

Évi több ezer darabbal nőhet majd az autóeladás a nagycsaládosok júliustól élő autóvásárlási támogatása következtében. A kormányzati intézkedést mindenki jónak tartja, csak azt nem értik a szakértők, miért ad az állam 2,5 millió forintot egy luxusterepjáró vásárlójának is.

Július elsejétől három és fél éven át él a nagycsaládosok újautó-vásárlási támogatása. A programot még február elején hirdette meg Orbán Viktor miniszterelnök a hét pontból álló demográfiai akcióterv keretében. A Magyar Közlönyből már ismertek a részletek, nézzük a fontosabb feltételeket.

Három évig nem lehet eladni

A 2022. december 31-ig egyszer igényelhető támogatás értéke 2,5 millió forint, de legfeljebb az autó bruttó vételárának a fele. Az új, legalább hétszemélyes személyautó vásárlásához adható ingyenpénz csak a nagycsaládosoknak jár, vagyis azoknak, akik legalább három gyerek után jogosultak családi pótlékra. Egy- és kétszülős családok is igényelhetik a támogatást a családi pótlékra jogosító gyermekek után, illetve harmadik gyermek esetén a várandósság betöltött 12. hete már jogosultságnak számít. A tartósan beteg vagy fogyatékossággal élő gyerekek pedig életkortól függetlenül számítanak.

A támogatást hitelszerződés és zártvégű pénzügyi lízingszerződés útján szerzett autóra is igénybe lehet majd venni, ugyanakkor alapfeltétel a B kategóriás jogosítvány megléte.

A támogatás iránti kérelmet a Magyar Államkincstár honlapján közzétett formanyomtatványon a kincstárnál vagy a kormányablaknál lehet benyújtani.

Fontos, hogy az autót csak azután lehet megvásárolni, ha a jogosultságot megállapító határozat véglegessé vált, vagyis ha akár csak egy nappal előbb veszi meg valaki az autót, hiába felel meg minden kritériumnak, az államkincstár nem fog utalni. Az igénylőnek nem lehet köztartozása, nem lehet büntetett előéletű és magyarországi lakcímmel kell rendelkeznie. Nincs helye semmiféle trükknek, így az autót három évig nem szabad eladni és átalakítani, sőt, üzembentartói szerződést sem szabad kötni. Mindemellett a kereskedőnek a saját költségén kell egy "Családbarát Magyarország" logót elhelyeznie az autón, amelyet ugyancsak három évig nem lehet leszedni.

Mely autók lehetnek a legnépszerűbbek?

A feltételekből kitűnik, hogy épp a piac legolcsóbb hétüléses autójánál, a kissé puritán Dacia Lodgy-nál nem lehet majd teljes egészében kihasználni a kedvezményt. (Bármiféle számolgatáshoz csak a hétüléses autók alapáraiból lehet kiindulni, amelyekből kedvezményeket is el lehet elérni, de könnyen feltornázhatók további millió forintokkal, ha nem fapadosan, hanem extrákkal vagy erősebb motorral rendeljük meg az adott típust). A listaárat tekintve némileg eltérő adatokra bukkanhatunk a Dacia Lodgy-nál: a hétüléses alapverzióra láttunk 3,529 milliós, de 3,8 millió forintos induló árat is, de a lényeg, hogy a kocsi így 1,765, vagy 1,9 millió forintjába fog kerülni a legalább három gyereket nevelőknek.

Várkonyi Gábor autóipari szakértő szerint elképzelhető, hogy olcsósága ellenére nem lesz túl kelendő ez a típus az igénylők körében, hiszen minek vegyék meg ezt, ha a többi, ötmillió forintnál drágább autónál már teljes egészében beszámíthatják a maximálisan felvehető kedvezményt. A piacon egyébként legalább 50-féle hétüléses autót lehet kapni: az olcsóbbak mellett megtalálhatók a középosztálybeli egyterűk, a praktikus kisbuszok valamint a luxusterepjárók is.

Ennek ellenére nem kell attól tartani, hogy elsősorban a húsz millió forint feletti autók szerelmeseit serkenti előrehozott vásárlásra az intézkedés.

Inkább az 5-10 milliós autók, vagyis az alsó-közép- és középkategóriás egyterűek piacát mozgathatja meg a program.

– Éves szinten több ezer autóról beszélünk – mondta Várkonyi. Ilyen népszerű családi autó lehet a Citroën Berlingo, az Opel Combo és a Peugeot Rifter, amelyek alapáron 5-6 milliósak. Igaz, hogy 8 millió feletti, de szakértők még a Volkswagen Tourant is ajánlják a nagycsaládosoknak.  

És akik igénybe vehetik

Nyilvánvaló, hogy ma Magyarországon a sokgyermekes családok – számuk több mint 170 ezer lehet – jelentős része egyáltalán nincs olyan anyagi helyzetben, hogy hétszemélyes autót – pláne luxuskivitelűt – vehessen, így ez a kedvezmény is elérhetetlen számukra. A KSH adatai szerint 2017-ben az egy főre jutó éves nettó jövedelem átlagosan alig valamivel 70 ezer forint felett alakult a három vagy több gyermekkel rendelkező nagycsaládoknál. Az OTP elemzése szerint is

a potenciális családok 10-15 százaléka élhet a lehetőséggel.

A javaslat egyébként a Nagycsaládosok Országos Egyesületétől származik (NOE), amely az érintett kör kevesebb mint tíz százalékát, 12 500 családot tudhat a tagjai körében. A NOE-tagok több mint 90 százaléka rendelkezik autóval, de 70 százalékuknak tíz évesnél idősebb gépkocsija van. Innen jöhetett az ötlet, hogy a nagycsaládosok kapjanak kedvezményes lehetőséget környezetkímélőbb és biztonságosabb autók vásárlására. Nem tudni, hogy az államnak ez mennyibe fog kerülni, ez függ ugyanis attól, hogy milyen autókat vesznek az érintettek: egy csaknem 12 millió forintos, új hétülésesnél ugyanis az állam lényegében a pénzénél van, a 2,5 millió forint támogatás ugyanis visszajön áfa formájában.   

Miután ezek az autók nem tartoznak a legolcsóbbak közé, egyértelmű, hogy a támogatással leginkább a középosztály vagy a még módosabbak élhetnek. Várkonyi Gábor úgy látja, alapvetően jó intézkedésről van szó, és

még a piac is profitál belőle, hiszen becslések szerint évi 4-5 ezer új autóval többet adhatnak el,

ami hozzáadódik az idei évre jósolt mintegy 160 ezer új, forgalomba helyezendő járműhöz. Azt viszont nem érti, miért nem rendelt el a kormány egy felső korlátot az autók értékére. Így a legdrágább, 25 millió forintos BMW X7-es luxusterepjáróra is járnak az állami ingyenmilliók, de a 23,7 milliós Audi Q7-esre, vagy a 23,9 milliós, 258 lóerős Mercedes-Benz GLS-re is fel lehet venni a támogatást.

Én meghúztam volna a határt a 10-12 milliós gépkocsiknál. Minek adjunk egy luxusterepjáró vásárlójának ingyen 2,5 millió forintot?

– teszi fel a kérdést a szakértő. Érdekes kérdést vet fel a Nissan e-NV200 hétüléses elektromos autó jelenléte a listán. Elvileg 1,5 millió forint támogatás jár a 20 millió forint alatti villanyautók vásárlásához is, vagyis ha nagycsaládos veszi meg a kérdéses modellt, elvileg akár kétféle kedvezményt is igénybe lehetne venni. Nem lenne rossz üzlet 9 millióért megkapni egy majdnem 13 millió forintos autót, de szakértők szerint ne reménykedjünk: nem valószínű, hogy mind a kétféle támogatást igénybe lehet venni rá.