Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Kiderült, hol állunk a V4-ek rangsorában a képzési eredmények terén

Elemzések2025. júl. 16.Csath Magdolna

Három friss Eurostat-os elemzés is foglalkozik képzési eredményekkel és a tudás szektorból az infokommunikációs ágazat szerepével. Az egyik elemzés a felsőfokú képzés adatait közli. A felsőfokú képzésbe az Eurostat beszámít minden, a középfokú képzés feletti szintű képzést a rövidtávúval kezdve a Bachelor és Master szinten át a doktori képzésig.

A júliusi 7-diki Eurostat jelentés szerint, szakterületeket tekintve Magyarországon 2023-ban a legtöbben, az összes végzettből 25,9 százalék a gazdasági és jogi területen végzett. A felsőfokú végzettségűek között kiemelten fontos az úgynevezett STEM területen (Science, Technology, Engineering, Mathematics, Computing, Construction) végzettek száma, mivel a technológiai fejlődés, a digitalizáció egyre több ilyen végzettségű szakembert igényel.  2023-ban az EU-ban 1000 fő 20-29 éves korú közül 22,4 rendelkezett ilyen végzettséggel.

Az EU-s rangsort Írország vezeti 39,5 fővel, követi Finnország 28,8 fővel és Franciaország 27,6 fővel. Magyarország 15,9 fővel a 22. helyen van.A V4-ken belül csak Szlovákiát előzzük meg. Az EU-n kívüli országok között jól áll Svájc 24 fővel. De még a szerb érték is megelőzi a magyart (16,0). Ha a szakterületet tovább bontjuk, akkor fontos adat a természettudomány, matematika, statisztika szakterületeken végzettek aránya.

Ez Magyarországon 2023-ban az összes felsőfokon végzettből csupán 2,9 százalék. (2299 fő). Ez az érték magasabb, mint 2022-ben volt, de kevesebb, mint a korábbi évek adatai. Az EU-ban csak két országban alacsonyabb ez az arány. Az EU-s átlag 6,4 százalék, a cseh érték 7,1, a lengyel 3,3 és a szlovák 4,7 százalék. A mérnök végzettségűek aránya magasabb, 12,7 százalék. (10080 fő). Ez 1960 fővel több, mint 2022-ben.

A STEM végzettségűeken kívül a nyelvet beszélők aránya is fontos, hiszen szükség van a nyelvtudásra az új ismeretek gyors megszerzéséhez, a nemzetközi üzleti kapcsolatok építéséhez és az export lehetőségek megtalálásához. A nyelvtanulás ezért az oktatás minden szintjén kulcskérdés, és különösen fontos, hogy a tanulás minél korábban kezdődjék el. Az Eurostat másik friss jelentése (2025.04.09.) szerint az oktatás alsóbb szintjein a nyelvtanulás területén Magyarország gyengébben teljesít, mint a többi V4-es ország annak ellenére, hogy a nyelvet tanulók aránya növekvő tendenciát mutat.


1. táblázat.  Nyelvet tanulók aránya az általános és középfokú oktatásban, 2023 (%)

Nyelvtanulás

Magyarország

Csehország

Lengyelország

Szlovákia

Egyáltalán nem tanul nyelveket

16,5

9,3

0,1

6,7

Egy nyelvet tanul

66,1

53,7

53,4

56,2

Kettő vagy több nyelvet tanul

17,4

37,0

46,6

37,2

Nyelveket tanulók aránya összesen

83,5

91,7

100,1*

100,1*

Forrás: Eurostat 2025.07. 07.

*A 100 százalék feletti érték oka kerekítés lehet.

A táblázatban azt látjuk, hogy az általános és középfokú oktatásban nyelvet egyáltalán nem tanulók aránya Magyarországon magasabb, mint a többi V4-es országban. A nyelvet tanulók aránya összességében Magyarországon a legalacsonyabb. Ennek oka, hogy kettő vagy több nyelvet nagyon kevesen tanulnak. (17,4 százalék). Ezért a csupán egy nyelvet tanulók aránya viszont nálunk a legmagasabb.

Végül a harmadik friss jelentés (2025.07.08.) az infokommunikáció területén foglalkoztatottak arányát mutatja be. A 2024-i adatok szerint Magyarországon az összes foglalkoztatott 4,5 százaléka dolgozott infokommunikációs szakemberként. Az EU-s átlag 5 százalék. A legmagasabb értékeket a digitalizációban élenjáró országokban találjuk. Svédország esetén 8,6, Luxemburgban 8, Finnországban 7,8 és Hollandiában 7 százalék az arány. A V4 országok között azonban a magyar teljesítmény egyezik a cseh és lengyel teljesítménnyel, és csak a szlováknál enyhén gyengébb.Ezek az adatok nyilván összefüggésbe hozhatók a STEM végzettségűek, valamint az infokommunikációs területeken végzettek számának, illetve arányának alakulásával. Infokommunikációs szakterületeken 2023-ban Magyarországon 4896 fő végzett, ez az összes végzett 6,2 százaléka. A svéd érték 7, a finn 8,3 és a digitalizációban élenjáró Észtország adata 9 százalék. A három Eurostat elemzés főbb V4-es adatait a 2. táblázatban látjuk.

2.táblázat. A három friss EU-s elemzés adatainak összefoglaló táblázata, V4-ek

Terület

Magyarország

Csehország

Lengyelország

Szlovákia

STEM területen végzettek 1000 fő 20-29 éves lakos között (fő)

15,9

16,1

19,5

13,2

Általános és középfokú oktatásban nyelveket tanulók aránya, 2023 (%)

83,5

91,7

100,1*

100,1*

Az infokommunikáció területen foglalkoztatottak aránya az összes foglalkoztatottból, 2024 (%)

4,5

4,5

4,5

4,6

Forrás: Eurostat 2025. 07.07, 07.08.

*A 100 százalék feletti érték oka kerekítés lehet.

Összefoglalásként azt kell hangsúlyoznunk, hogy bár a bemutatott adatokra Magyarország esetén van javulás, de az nem elég ahhoz, hogy a pozícióinkat jelentősen javítani tudjuk. Pedig ezek éppen azok az adatok, amelyek gyorsabb javítására a magyar gazdaság tudásalapúvá fejlesztéséhez és a változó körülményekhez való sikeres alkalmazkodásához egyaránt szükség lenne.