Magyarország Európa élvonalában áll ebben a szektorban
ElemzésekMi történik az európai e-kereskedelemben? Hol tart Magyarország? Mekkora az e-commerce nemzetgazdasági jelentősége? Miért történt meg a hazai szektor legnagyobb fúziója az Extreme Digital-eMag egyesülés. Ezeket a kérdéseket járták körül a Magyar Közgazdasági Társaság szakmai fórumán.
Az elmúlt években kiemelkedően fejlődött az e-kereskedelem. A járvány már a 2010-es években megindult fejlődésnek csak egy újabb lökést adott. Az Eurostat adatai alapján 2012 és 2022 között a 16 és 74 éves korcsoportban az online vásárlók aránya 55 százalékról 75 százalékra növekedett.Az EU-n belül ráadásul az egyik legnagyobb, 43 százalékpontos növekedés Magyarországon volt tapasztalható – fogalmazott Kiss Dezső, a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) Üzletfejlesztési Osztályának vezetője, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) ’’Az Amazon árnyékában – Webkereskedelem Kelet-Közép-Európában’’ című kerekasztal-beszélgetésén.
Összességében, globális kitekintésben az e-kereskedelem megközelítőleg 3 ezer milliárd dolláros piacot jelent. Nemzetközi prognózisok szerint a technológiai fejlődés, a mesterséges intelligencia fejlődése, a pénzügyi digitalizációs folyamatok, a chat-botok megjelenése és az automata kiszállítás csak tovább fogják növelni ennek a piacnak a méretét, illetve újabb átalakulásokat eredményezhetnek.
Az előrejelzések alapján 2022 és 2027 között így további 11 és fél százalékkal bővülhet az e-kereskedelem.
Első helyen a konyhai gépek
Az online vásárlásokon belül, messze vezetnek a konyhai gépek, háztartási eszközök. Ezek több mint egyötödét teszik ki az online térben eladott termékeknek
– sorolta a HEPA szakértője.
Ezt szorosan követik, 18 százalékos részesedéssel a különböző informatikai eszközök, számítógépek, telefonok.
A dobogó harmadik fokán 16 százalékkal egyéb ipari és tudományos eszközök állnak.
Kiemelendő az egészségügyi termékek online forgalma is – tette hozzá.
Már az exportban is számottevő
Ebben a nemzetközi versenyben, ha megnézzük, hogy áll Magyarország, akkor azt láthattuk, hogy 2021-ben Európai Uniós összevetésben, hazánkban átlag fölötti volt azoknak a vállalkozásoknak az árnya, amelyek a bevételeik legalább egy százalékát online értékesítésen keresztül érték el. Ezt az egy százalékot sokan nem tekintik számottevőnek, azonban fontos megjegyezni, hogy komoly fejlődésre számítunk ezen a téren a közeljövőben – hangsúlyozta Kiss Dezső.
A teljes magyar kiskereskedelmen belül az e-kereskedelem 2021-ben megközelítette a 13 százalékot. A 2021-es magyar exporton belül pedig 1000 milliárd forintot tett ki, ami 32 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest – ismertette.
Régiós összehasonlításban a magyar gazdaságon belül az e-kereskedelem fejlettnek mondható. Az infrastrukturális környezetünk megfelelő és erős növekedési potenciállal rendelkezünk. Azonban a lehetőségek optimális kihasználásához a vállalkozásoknak hatékonyan kell felhasználniuk a rendelkezésre álló eszközöket – húzta alá.
Fúzió
A kerekasztal beszélgetés során első kézből juthattunk információkhoz az egész magyar online piac túlzás nélkül eddigi legfontosabb fúziójáról is.
Az Extreme Digital a hazai online piac egyik meghatározó szereplője volt a 2000-es évek elejétől egészen a tavalyi évig. Az árbevétele ezalatt a szűk 20 év alatt nettó 50 milliárd forintot ért el. Mindezt jelentős éves fejlődési ütem mellett hozta a vállalkozás – ismertette Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország igazgatótanácsának az elnöke az Extreme Digital-eMag fúzió részleteit.
Mint mondta, azonban mindig kétszer-háromszor akkora potenciál van az e-kereskedelem területén, mint amit eddig láttunk. A növekedés pedig úgy tűnik folytatódni fog.
Ebből a potenciálból eddig az Extreme Digital egy jelentős szeletet vitt el. Körülbelül a teljes online forgalom 20 százalékát birtokolta. A fejlődés sebessége és a különböző globális hatások miatt volt szükség arra, hogy ne csupán hazai, hanem legalább közép-európai, vagy akár európai szinten kezdjünk el gondolkodni. Ehhez kerestünk megfelelő partnert, akivel ezeket a vízióinkat és stratégiánkat meg tudjuk valósítani, így került képbe a hasonló történettel rendelkező eMAG -fogalmazott.
Jelenleg ennek a döntésnek a sikerességét nehéz még megítélni. Teljesen máshogy kellett működnünk az elmúlt egy évben, mint bármikor korábban. A koronavírus-járvány nagy pezsgést, a háború pedig visszaesést hozott a piacon. Ezen túl az árfolyammozgások és a gazdasági események is új kihívások elé állították a vállalatvezetést.
Az ügyfeleink nagy részét sikerült megtartanunk, a weblátogatást sikerült megőrizni. A forgalomban látunk visszaesést ahhoz képest, mint az Extreme Digital és az eMAG külön-külön forgalma volt. A vásárlók elkezdték megszokni a helyzetet és az eMAG márkával be tudjuk hozni a lemaradást amit először a fúzió hozott – mesélt a fúzió után kialakult helyzetet Várkonyi Balázs.
A teljes videót itt tekintheti meg.