Megviselheti-e a MOL-t a 480 forintos benzinár?!

Elemzések2021. nov. 16.Dajkó Ferenc Dániel

Az üzemanyagok árainak a korlátozása negatívan érintheti a kúthálózatok üzemeltetőit. A bejelentés hatására a MOL részvényei is jelentősen estek. Áttekintettük a MOL portfólióját. A vállalat számos szektorban tevékenykedik az üzemanyagok kiskereskedelmi értékesítése mellett, ami jól jöhet számukra ebben a helyzetben.

A magyar kormány 480 forintban maximalizálja a 95-ös benzin és a gázolaj árát. A bejelentésről a növekedés.hu is beszámolt.A fogyasztók számára ez természetesen örömteli lehet, azonban mivel a kormányinfón elhangzottak alapján a kormány nem tervezi kompenzálni a kúthálózatot üzemeltetőket, így számukra az árkorlátozás bevételkiesést fog eredményezni, amennyiben maradnak a jelenlegi magas olajárak a világpiacon.

A bejelentés hatására a MOL részvényei is jelentősen visszaestek, 4,8 százalékot zuhant a vállalat jegyzése. Ez a hirtelen esés nagyon jelentős, ezért áttekintettük a MOL Csoport portfólióját, hogy mennyire viselheti meg a céget a 480 forintos árkorlát.

A kutatás-termelés üzletágnak jó a magas olajár

A MOL számos szegmensben tevékenykedik az energetika területén.

A kutatás-termelés üzletágon belüljelenleg Horvátországban, Magyarországon, Romániában, Kurdisztán Iraki Régiójában, Oroszországban, Kazahsztánban, Pakisztánban és az Északi-Tengeren folytatnak jelentős mennyiségben aktív kitermelést.

Naponta összesen 120 ezer hordó olajat termelnek ki.

Emellett számos helyen végeznek kutatásokat és sok további országban van koncessziós joguk.

A kutatás-termelés üzletágnak egyértelműen kedveznek a magas világpiaci olajárak. Ez a tevékenysége a vállalatnak segítheti a céget a bevételeinek a megtartásában és valamennyire ellensúlyozhatja a kiskereskedelmi értékesítésben kiesett bevételeket.

MOL termelésA MOL Csoport upstream üzletága; forrás: molgroup.info

Vezeték rendszerük az egész régiót behálózza

Gázvezetékeik, olajvezetékeik, etilén csővezetékeik, és petchem csővezetékeik több száz kilométer hosszúak. Üzemeik mellett számos depóval bírnak a régióban, valamint különböző leányvállalataik és kiterjedt viszonteladói hálózatuk van világszerte. A vezeték rendszer üzemeltetéséből származó bevételeiket szintén nem befojásolja az árkorlát.

A MOL Csoport a régióban; forrás: molgroup.info
MOLA MOL hazai földgáz hálózata; forrás: molgroup.info

Vegyipar

A MOL-nak a jelenlegi üzelete mellett komoly új beruházásai, befektetései is vannak. A petrolkémiánál kihangsúlyozandó a tiszaújvárosi üzem, ugyanis ott a MOL egy igazi gigaberuházást hajt most végre. Poliol üzemet épít. A gyár költségei 1,2 milliárd euróra rúgnak. Ez hazánk jelenleg futó egyik legnagyobb beruházása. Értékben a debreceni BMW gyárat is felülmúlja. 

Másik kiemelendő egysége a vállalatnak a MOL Zalai Finomítójában átadott új gumibitumen üzem. A gumibitumen a MOL és a Pannon Egyetem közös fejlesztésű innovatív terméke. Útépítésnél használható, strapabíróbb, nagyobb terhelhetőségű, jobb tapadást biztosít, kisebb menet zajjal bír, mint a hagyományos bitumen, ráadásul az előállításához hulladék autógumit használnak fel, ami miatt környezetbarát és illik az ország körforgásos gazdaságra való átállásáról szóló célkitűzések közé.

Az új zalai üzemben, ami 2020-ban kezdte meg a működését, évi 20 ezer tonna gumibitument tudnak előállítani. Ehhez évi 3000 tonna gumiőrleményt dolgoznak fel, ezzel évente félmillió használt gumiabroncstól mentesítik a környezetet, ez nagyjából a hazai évente keletkező gumiabroncs-hulladék 10 százaléka. Ebből nagyjából 200 kilométer 2X1 sávos új főút építhető évente, vagy 600 km 2X1 sávos út felső rétege újítható fel.

Most Oroszországban, Tatárföldön is elkezdett a MOL egy gumibitumen üzemet építeni.

A fent felsorolt beruházások mindegyike független az üzemanyagárak korlátozásától. A petrolkémia, a gumibitumen mind olyan bevételeket termelnek a válalaltnak, amiket nem befojásol az üzemanyagok kiskeresekedelmi értékesítése. A finomítók bevételei pedig akkor csökkenhetnek, ha visszaesik az üzemanyagok iránti piaci kereslet és amiatt csökkenteni kell a finomítói árrést. Most azonban a korlátozott üzemanyagárak akár még emelhetik is a fogyasztók üzamanyag iránti keresletét és a törvényi szabályozás miatt a kúthálózatoknak ezt az igényt kötelességük kielégíteni, így a finomítók várhatóan nem kényszerülnek emiatt az árrés csökkentésére. A MOL hosszútávú stratégiájának egyébként is része, hogy minél kevésbé függjön a hagyományos üzemanyagok értékesítésétől ez pedig most jól jöhet a vállalatnak. 

6 márka, 9 ország

A cégcsoport 9 országban közel 2000 töltőállomással rendelkezik. Összesen hat márkát birtokol, a MOL mellett a Slovnaft, az INA, a Tifon, az Energopetrol és a PapOil is a MOL Group-hoz tartoznak.

INAINA töltőállomás; forrás: molgroup.info
Tifon töltőállomás; forrás: molgroup.info
Slovnaft töltőállomás; forrás: molgroup.info

A vállalat hálózatai piacvezetők itthon, Horvátországban, Szlovákiában, és Bosznia-Hercegovinában, emellett nagyon erős a jelenléte a MOL-nak Romániában, Csehországban, Szerbiában, Montenegróban, és Szlovéniában. Ez utóbbiban a MOL nemrég vette meg az OMV hálózatát, így ott is jó úton halad, hogy szintén piacvezető legyen.

A MOL Csoport jelenléte a régióban

Az hogy a MOL ennyi országban van jelen jelenleg szerencsés lehet a vállalatnak mert a piacai közül jelenleg csak Horvátországban és Magyarországon vezettek be árkorlátozást, így a többi országban, ahol kúthálózatot üzemeltetnek továbbra is a magas piaci árakon értékesíthetik a benzint és a gázolajat. Ez az előny viszont negatív irányba is fordulhat abban az esetben, ha a MOL kiskereskedelmi piacául szolgáló más országok is követik a magyar példát és árkorlátozást vezetnek be. 

A MOL csoport egyébként több mint 30 országban van jelen különböző tevékenységei kapcsán, ha nem csak a kiskereskedelmet számítjuk.

MOL globális jelenlétA MOL Csoport globális jelenléte; forrás: molgroup.info

Az üzemanyagon túl

A benzinkúthálózata a vállalatnak egyébként ma már sokkal többről szól, mint az üzemanyag vételezésről. A MOL nemrég megvette a hazai Marché étterem hálózatot, illetve rengeteg non-fuel terméket árul a kútjain, sőt saját kiskereskedelmi márkája van, ez a Fresh Corner. Ez utóbbiból a régióban már 950-et üzemeltet, és ez a szám bővülni fog. 

Ez a nonfuel üzletág a vállalat kiskereskedelmi portfóliáját erősíti, viszont nyilvánvalóan független az árkorlátozástól. Az alacsonyabb üzemanyagárak még forgalomnövekedést is hozhatnak a kutakon, ami a nem üzemanyag termékek forgalom bővülését is eredményezheti. A vállalat hosszabb ideje dolgozik rajta, hogy az emberek ne csak tankolni áljanak meg a kutakon. Most ez a stratégia is a segítségére lehet a vállalatnak. 

Többet ér mint Montenegró GDP-je

A vállalat piaci kapitalizációja 6 milliárd amerikai dollár, ami az MNB 2021. szeptember 3-i árfolyamán számolva 1760 milliárd 820 millió forint, ami még valamivel több is, mint Montenegró teljes 2020-as éves GDP-je.

A MOL újrabeszerzési árakkal becsült „tiszta” EBITDA-ja tavaly elérte a 630 milliárd forintot. Ebből az upstream, azaz a kutatás-termelés üzletág 210 milliárd forintot, a downstream üzletág, azaz a finomítás, petrolkémiai termékek gyártása 229 milliárdot, a gáz midstream üzletág pedig 62 milliárd forintot tett ki. Ezek közül a kutatás-termelés üzletág a tavalyi évben épp az alacsony világpiaci olajárak miatt mutatott 31 százalékos visszaesést a 2019-es évhez képest. A mostani magas világpiaci olajárak azonban épp az ellenkező hatást válthatják ki és növelhetik ennek a szegmensnek a bevételeit. 2020-ban a downstream üzletág is jelentősen esett, mivel az üzemanyagok iránti visszafogott kereslet miatt 33 százalékkal csökkentek a finomítói árrések. Most a korlátozott üzemanyagárak hatására még nőhet is a kereslet és jelenleg nem csökkenek a finomítói árrések. A gáz üzletág pedig teljesen független az üzemanyag értékesítéstől. A fogyasztói szolgáltatások üzletág az egyetlen, amit érinthet az árkorlátozás. Ezt a szegmens tavaly 156 milliárd forinttal járult hozzá az EBITDA-hoz, azonban azt fontos kiemelni, hogy tavaly jelentősen visszaeső üzemanyag kereslet mellett is növekedni tudott ennek az üzletágnak az EBITDA hozzájárulása, ami azt jelenti, hogy ez az üzletág is jelentősen túlmutat az üzemanyag értékesítésen. Ezek fényében pedig nem valószínű, hogy az idei év EBITDA-ját jelentősen csökkentené a benzin és a gázolaj árának a maximalizálása.

A fentiek mellett érdemes kiemeleni, hogy a vállalat egy újrahasznosító üzemmel is rendelkezik Németországban, ésfontos tagja a MOL Csoportnak a MOL-LUB is, aminek egységeiben a fertőtlenítőszertől, az ablakmosó folyadékon át, a motorolajon keresztül, az ipari kenőanyagokig rengeteg féle terméket állítanak elő. Ezeket az egységeket sem érintik az üzemanyagárak.

MOL tiszaújvárosA MOL petrolkémiai üzeme Tiszaújvárosban; forrás: molgroup.info

Többségében magyar tulajdonban van

A hazai tulajdon aránya ma többségben van a MOL-ban, ez a következőképpen alakul:

-  10,49 százalék MOL – Új Európa Alapítvány (magyar állam és a MOL közös alapítványa)

-  10 százalék Maecenas Universitatis Corvini Alapítvány

-  10 százalék Mathias Corvinus Collegium Alapítvány

-  4,9 százalék OTP Bank Nyrt.

-  1,32 százalék OTP Alapkezelő

-  10,63 százalék hazai intézményi befektetők

-  7,76 százalék hazai magánszemély befektetők

-  2,55 százalék MOL saját részvény

Összesen tehát a MOL részvényeinek 57,65 százaléka van jelenleg magyar tulajdonban.

MOL tulajdonosi struktúraA MOL tulajdonosi szerkezete; Forrás: molgroup.info

A külföldi befektetők a következőképp alakulnak:

-  26,16 százalékkal bírnak a különböző külföldi intézményi- és magánbefektetők

-  7,14 százalék az Oman Oil (Budapest) Limited-é, ez az Oman Oil magyar leánya

-  4,48 százalék az ING Bank N.V.-é

-  3,37 százalék az Unicredit Bank AG-é

-  1,2 százalék a Commerzbank AG-é

A külföldi befektetők közül az Oman Oil az egyetlen olajipari nagyrészvényes, ők azonban nem konkurensei, inkább partnerei a MOL-nak és főképp csak az upstream azaz kutatás – termelés üzletág területén találkozik a két cég tevékenysége, így nincs ellenséges/konkurens tulajdonosa a MOL-nak.

Rajta vannak a globális top listán

A hazai olajipari óriás már a nemzetközi piacon is látható méretű szereplő, regionális szinten pedig az egyik legmeghatározóbb tényezőnek számít mind a petrolkémia, mind az üzemanyag kereskedelem, mind pedig a vegyipar terén.A Standard and Poor's S&P Global energiaipari cégeket rangsoroló top 250-es listáján 2020-ban a 82. helyet foglalta el, olyan cégeket megelőzve, mint az Eni SpA, az E.ON SE., vagy a Repsol. 2019-ben a járvány előtt egyébként már a 65. helyet foglalta el a MOL, de a járvány nagyon visszavetette a forgalmát az olajipari cégeknek, így a rangsorban az egyéb területeken tevékenykedő energia ipari cégek jobban előre törtek. Összehasonlításképp érdemes kiemelni, hogy a térségben a MOL egyik legnagyobb konkurense a lengyel LOTOS SA csak a 185. helyet foglalja el a rangsorban.

Több lábon áll

A fenti adatok alapján látható, hogy a MOL Csoport egy pénzügyileg stbail, jelentős nagyvállalat, komoly nyereséggel. A vállalat tevékenységei szerteágazóak és túlmutatnak az üzemanyag kiskereskedelmi értékesítésén, így összeségében bár várhatóan csökkenteni fogja a cég éves bevételeit és nyereségét a mostani üzemanyagár korlátozás, de a vállalatot magát egészen biztosan nem veszélyezteti. 

(A borítókép és a címlapi kép forrása: molgroup.info)