Mennyire viseli meg a gazdaságot a magasabb rezsiár és a KATA szigorítás?

Elemzések2022. júl. 29.Harsányi Péter

A KATA és rezsitámogatás átalakítása érdemben visszafoghatják a fogyasztás növekedését az idén, melynek volumene százmilliárdos nagyságrenddel alacsonyabb lehet. Az erős évkezdés miatt ugyanakkor az idei év egészében még így is közel 7-8 százalékkal nőhet a háztartások fogyasztása. Jövőre hosszú évek óta nem látott, igencsak visszafogott ütemű növekedés következhet a fogyasztásban. Jó esetben 1-2 százalék, rosszabb esetben stagnálás körüli állapot várható. 2022 második felére, de még inkább a jövő évre a lakosság nagy része már felélheti a szabad megtakarításait. Ezt követően visszafoghatják a háztartások a fogyasztásukat. A legnagyobb kockázat az infláció, a kamatkörnyezet és az energiaválság alakulása. Virovácz Péterrel, az ING Bank vezető elemzőjével beszélgettünk.

Habár már július vége felé közelítünk, meglehetősen kevés kapaszkodónk van annak pontos megítéléséhez, hogy miként is alakulhat az idei év folyamán a lakosság fogyasztása. Amit biztosan tudunk, hogy az első negyedév rendkívül jól sikerült – mondta el Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.

A második negyedévre eddig rendelkezésre álló kiskereskedelmi statisztikák is biztatóak, miközben a vendéglátás és turizmus területe is egyértelműen javulást mutat az emelkedő infláció ellenére.

Ezek alapján könnyen lehet, hogy a tavalyi alacsony bázis mellett még a második negyedévben is kétszámjegyű bővülést láthatunk a fogyasztásban – mutatott rá Virovácz.

2022 második féléve már sokkal több kérdőjelet tartogat.

A tovább erősödő infláció, az emelkedő kamatkörnyezet, az adóemelések és a rezsicsökkentés átalakítása mind a fogyasztás bővülésének ellenében hat.

Ugyanakkor összességében úgy véli az ING Bank vezető elemzője, hogy sem negyedéves, sem éves összevetésben nem látunk majd visszaesést a fogyasztásban, bár a kockázatok egyértelműen ebbe az irányba mutatnak.

A legnagyobb esélyt a fogyasztás éves alapú zsugorodására az idei utolsó negyedévben és a jövő év első negyedévében látja Virovácz Péter.

Mindent egybevetve tehát két egymástól teljesen eltérő félévet látunk majd, de összességében 2022-ben így is közel 7-8 százalékkal nőhet a háztartások fogyasztásának volumene.

Jövőre a legnagyobb kérdőjelet az infláció, a kamatkörnyezet és az energiaválság, illetve az ezzel összefüggő lakosságot érintő árváltozások jelentik.

Hosszú évek óta nem látott, igencsak visszafogott ütemű növekedés következhet a fogyasztásban jövőre. Jó esetben 1-2 százalék, rosszabb esetben stagnálás körüli állapot várható.

A jó hír, hogy mindez végre segíthet helyre billenteni a kereslet és kínálat egyensúlyát, ami a koronavírusból való gazdasági kilábalás óta bomlott meg erőteljesen.

Az elsőkörös becslések alapján a költségvetési fordulat során meghozott új, lakosságot érintő döntések (KATA és rezsitámogatás átalakítása) érdemben visszafoghatják a fogyasztás növekedését.

Persze ennek mértéke attól is függ majd, hogy milyen mértékben alkalmazkodik a lakosság a növekvő kiadásokhoz a fogyasztás lefaragásával és mekkora arányban nyúlnak a háztartások a megtakarításaikhoz.

Mindenesetre százmilliárdos nagyságrenddel lehet alacsonyabb a fogyasztás volumene, ami így az idei évre vonatkozó átlagos fogyasztásbővülést 1-2 százalékponttal is visszafoghatja az eredeti pályához képest.

Jövőre ennél valamivel csekélyebb lehet a hatás a várhatóan továbbra is növekvő reálbérek és a remélhetően csökkenő világpiaci energiaárak mellett.

Az infláció is kulcskérdés lehet a fogyasztás alakulásában.

Az idei év második felére, de még inkább a jövő évre a lakosság nagy része már felélheti a szabad megtakarításait és megkezdi az érdemi alkalmazkodást a magasabb árakhoz a fogyasztás visszafogásán keresztül.

Ezen igazodás első jelei talán már fellelhetőek a kiskereskedelmi statisztikákban, hiszen a használtcikk üzletek forgalma drasztikusan megnőtt.

Az idei első negyedévben közel 80 százalékkal nőtt a volumen, de az április-májusi hónapokban is 50 százalék felett volt az éves bázisú bővülés üteme. Az árakra érzékeny fogyasztók tehát vélhetően egyre nagyobb arányban kezdtek költségtudatosabban vásárolni – világított rá Virovácz Péter.