Mitől ilyen sikeresek a Halálos Iramban filmek? - Jön a 10. rész
ElemzésekMár húsz éves múltra tekint vissza a Halálos Iramban franchise, amelynek két év múlva jön a tízedik része.
Kétség sem férhet hozzá, hogy Hollywoodban rengeteg jó tollú író akad, ám ezek ritkán kerülnek a látványfilmek közelébe. Általában, ahogy egy produkción eluralkodnak a speciális effektek, a sztori minősége máris ugrik egy fejest a mélybe.
Erre kevés olyan jó példa van, mint a Halálos Iramban filmek.
A sorozat, amikor 20 éve elindult még az illegális autóversenyekről szólt. A legutóbbi kilencedik részben viszont már a szereplők komplett hadseregekkel vívnak harcot, az ellenfelek gépeit óriási mágnesekkel térítik el, a kocsijaikkal a leszakadt fahidakon is tudnak közlekedni, egy átbuherált autóval pedig még az űrbe is eljutnak.
Bizonyára a sorozat rajongói is egyetértenek azzal, hogy a Halálos Iramban filmek nem épp a fineszes történetükről, az érdekes párbeszédeikről és a briliánsan megírt karaktereikről lettek híresek.
A legutóbbi kilencedik felvonásnál ráadásul már olyan mintha a készítők közül senki nem is akarná különösebben megerőltetni magát.
A színészek annyira frissek és energikusak, mint egy esti nyugdíjas klub.
Amikor pedig épp nem egy hajmeresztő üldözés zajlik a vásznon, akkor a beszélgetések olyanok mintha egy 90-es évekbeli brazil szappanoperából lettek volna átollózva.
A sorozat mégis elképesztően sikeres. Annyira, hogy a taglalt kilencedik rész jelenleg az elmúlt egy évben több pénzt hozott a konyhára, mint bármelyik másik amerikai alkotás.
Már be is jelentették, hogy 2023-ban jönni fog a következő, tízedik rész.
Hogy miért harapott rá ennyire a közönség? Ez a sorozat állandóan megújul. A sztori léptéke rendszeresen változott és a hajszáktól eljutottunk oda, hogy a szereplők atomháborúkat próbálnak megelőzni.
Az is segíthet, hogy nincs egy régi klasszikus, egy könyv vagy egy regény, amin ezek a filmek alapulnának, így nem kell előzetes elvárásoknak megfelelniük.
Ráadásul efféle macsó mozik ma már nem igen készülnek.
Míg a 90-es években a mozikban rogyásig mentek az olyan akciófilmek, amelyekben kipattintott, kockás hasú hősök tették el láb alól a rosszfiúkat, addig mára ez a zsáner szinte teljesen kihalt. Pedig pont a Halálos Iramban filmek sikere alapján igény azért lenne az efféle szórakozásra.
Ami igazán meglepő, hogy ma már ez a széria nagyobb sikernek örvend Kínában, mint Amerikában. Ehhez még arra se volt szükség, mint a Transformers filmeknél: nem kellett Kínába helyezni a cselekményt és a kínai hadsereget se kellett szerepeltetni.
Az első öt Halálos iramban film nem is ment a kínai mozikban, mégis a többi rész később óriási siker lett az ázsiai országban.
A Halálos Iramban filmek forgalma az USA-ban és Kínában (millió dollár)
Amerikai forgalom | Kínai forgalom | |
Halálos iramban (2001) | 144,5 | - |
Halálosabb iramban (2003) | 127,1 | - |
Halálos iramban - Tokiói hajsza (2006) | 62,5 | - |
Halálos iram (2009) | 155,0 | - |
Halálos iramban - Ötödik sebesség (2011) | 209,8 | - |
Halálos iramban 6. (2013) | 238,6 | 66,4 |
Halálos iramban 7. (2015) | 353,0 | 390,9 |
Halálos iramban 8. (2017) | 226,0 | 392,8 |
Halálos iramban 9. (2021) | 172,1 | 203,8 |
Forrás: BoxOfficeMojo.com
Ahogy a filmművészet egyik kínai tudora Yin Hong elmondta: a kínai nézők kevesebb filmből válogathatnak, mint mondjuk az amerikaiak. Hisz az állam nem enged be minden alkotást. Ez a széria viszont átmegy a szűrőn és már csak azért is vonzza a helyi nézőket, mert Kínában az autók komoly státusz szimbólumnak számítanak.
A tehetősek rendszeresen fotózkodnak a kocsijaikkal. Hong szerint szinte már romantikus kapcsolat fűzi őket az autóikhoz. Ezért is lehet óriási sikere ezeknek a filmeknek, amelyeknek a léptéke és a témája hiába alakult át, az autós akciók továbbra is minden részben főszerepet kapnak.