Nézze meg fotókon, milyen új fegyvereket mutattak be a szomszédunkban a nagy hadicégek

Elemzések2022. máj. 29.Kovács Géza Péter

Nemrégiben Pozsonyban rendeztek nagy védelmi kiállítást, a fő témák a légvédelmi célanyagok, aknamentesítő eszközök, antenna rendszerek, éjjellátó eszközök, ejtőernyők, bombák, gránátok, golyóálló mellények, polgári-védelmi felszerelések, felderítő berendezések, kutató- és mentőberendezések, elektronikus rendszerek, életmentő rendszerek, figyelmeztető rendszerek, fegyverrendszerek, a védelmi iparban is alkalmazható korszerű civil technológiák voltak.

A IDEB (International Defence Exhibition Bratislava) kiállítás fő témái között szerepelt minden, amit a mai korszerű hadviselési igények kiszolgálásához a védelmi iparnak elő kell tudni állítania.

Természetesen jelen voltak az ezen eszközöket előállító nemzetközi ipari cégek. A legfontosabbak: General Dynamics, IAI (Israel Aircraft Industry, KAI (Korean Aircraft Industry), Patria, Rheinmetall).

A legnagyobb külföldi kiállító Magyarország volt.

A rendező Szlovákiát a saját ipari cégein túlmenően képviselte a Szlovák Védelmi Minisztérium (SVK MoD) és a Szlovák Fegyveres Erők (Slovak Armed Forces) is.   

Ha figyelembe vesszük, hogy egy-egy katonai termék előállítása az igény megjelenésének gondolatától a tényleges prototípus legyártásáig több évet vesz  igénybe, akkor bátran állíthatjuk, hogy az új termékeknek legalább 2-3 éves ipari előélete van, mielőtt megjelennek a kiállításon. Amennyiben a vevő azt is elvárja, hogy a terméknek ne csak prototípus előélete legyen, hanem rendelkezzen gyakorlati, felhasználói (esetleg éles, harci) tapasztalattal is, akkor a haditechnikai termék leghamarabb 3-5 éves életciklusában kerül a kiállításra. Persze konkrét esetekben ezektől az ökölszabály-paraméterektől el lehet térni.

Milyen termékcsoportok dominálták a kiállítást?

Talán a legnagyobb csoportot képezték a páncélozott csapatszállító járművek.

A hadszintéren az élőerő biztonságos helyszínre szállítása igényli a páncélvédettséget, a meghajtó rendszer fajtája (gumikerekes vagy lánctalpas) pedig a terepviszonyoktól függ. A gumikerekes járművek nem szorították ki a lánctalpas járműveket, és fordítva sem. Mindkét jármű megfelel olyan specifikus terepviszonyoknak, amelyek indokolják az egyik, vagy másik jármű használatát. Mindezért az egyes országok mindkét szállítójármű fejlesztésére, beszerzésére koncentrálnak, ideértve Magyarországot is.

Gumikerekes páncélozott csapatszállító járművek

Az orosz BTR-80 időszaka lejárt, a kiállításon bemutatott gumikerekes járművek eltértek ennek koncepciójától.

A legfeltűnőbb változás az volt, hogy a lövészkatonák kijárati ajtaja nem oldalt, hanem hátul, a jármű mögött, fedezett térben található, ami növeli az élőerő túlélő képességét.

A legjelentőseb bemutatott termék a Magyarországon gyártásra tervezett Gidrán – ez egy magyar lófajta neve (eredeti török nevén: Ejder Yalcinvagyis Sárkány).

Nem közismert, hogy a Gidránnak számos változata létezik, amiből jónéhányat Magyarországon is gyártani fognak, és a kiállításon be is mutattak két ilyen verziót: lövész csapatszállító jármű (ez az alaptípus) továbbá önjáró aknavető jármű, 120 mm-es Rheinmetall Ragnarök automatikus irányzású aknavetővel felszerelve.

A csapatszállító jármű a Magyar Honvédség tulajdonát képezi. Az aknavetős jármű céges kocsi (Nurol Makina), és igazából még nem is Gidrán, hanem korábbi generációs Ejder Yalcin.

De létezik majd olyan Gidrán is, amely páncéltörő rakétás járműnek van kiképezve, mobil vezetési pontként működik, légvédelmi rakétás jármű, tüzérbemérő, kidolgozó és felderítő felépítményű jármű, vegyi, biológiai és sugár felderítő jármű, aknakereső és tűzszerész jármű, páncélozott mentőautó, elektronikai harcra optimalizált jármű.

Egyszóval ez nem egy egyszerű csapatszállító, hanem rugalmasan, a felhasználó igénye szerint alakítható sokoldalú modern páncélozott támogató harcjármű.

A magyar hadiipar „nem tett rossz lóra” (ha már a terméket lóról nevezték el), hogy ezt az eszközt választotta gyártásra. 

Magyarország az első európai ország, amely ezt a típust választotta, ezért mi fontos ugródeszka vagyunk a török gyártónak, illetve a tervezett magyarországi előállításra tekintettel ez számunkra akár hadiipari export lehetőséget biztosíthat.

Gidrán önjáró aknavető jármű a kiállításonGidrán önjáró aknavető jármű a kiállításon

Meglepetést keltett a kiállításon a Magyarországon főképpen mezőgazdasági gépeiről, traktorjairól ismert cseh ZETOR cég, akik a Gidrannal azonos kategóriába tartozó gumikerekes páncélozott csapatszállító járművel rukkoltak elő.

A cseh cég tulajdonosa a szlovák HTC holding, akik felhasználva a már 70 éve jól hangzó ZETOR nevet, megalakították Pozsonyban Zetor Engineering Slovakia néven az új fejlesztőközpontjukat, és most önálló fejlesztésű harcjárműveket mutattak be, azzal a céllal, hogy tevékenységüket kiterjesszék a hadiiparra is.

Amikor erről az új piaci versenyhelyzetről érdeklődtem a Gidrán (Ejder Yalcin) jelenlevő török gyártójának (Nurol Makina) képviselőjétől, azt a választ kaptam, hogy természetesen az ő járművük sokkal jobb, mint a ZETOR terméke (nem is vártam más választ), és azok össze sem hasonlíthatóak. Tippeket is adott, hogy mit nézzek meg, mire fordítsak figyelmet, illetve mit mivel hasonlítsak össze.

Megnéztem, összehasonlítottam, de arra a következtetésre jutottam, hogy a ZETOR (is) figyelemre méltó harci szállítójárművet alkotott. Ami még külön értékelendő, hogy a saját, nemzeti iparban megtalálható kapacitások felhasználásával jött létre egy új, nemzeti, hadiipari termék. Meglátjuk, hogy mi lesz a piaci pályája ennek az új járműnek.

A ZETOR által kiállított csapatszállító járműA ZETOR által kiállított csapatszállító jármű

A finn Pátria cég is képviseltette magát a kiállításon.

A Pátria 8x8 csapatszállító járműve a kiállításonA Pátria 8x8 csapatszállító járműve a kiállításon

Nem sokkal a kiállítás előtt a Szlovák Köztársaság Kormánya a Pátriát hirdette ki a 2021-ben kiírt 8x8 páncélozott szállító jármű programra pályázati nyertesének. A programban várhatóan 76 páncélozott szállítójármű lesz legyártva mintegy 332.2 millió euró értékben. A szállításra kerülő járművek moduláris felépítésűek, robusztus páncélzattal rendelkeznek. A járműveket már évtizedek óta sikeresen alkalmazták különböző változatokban számos EU- és NATO-missziókban.

A Pátria kiemelkedő tapasztalatokkal és innovációkkal járul hozzá a szlovák mérnöki és védelmi ipar fejlesztéséhez. A program részét képezi a technológia transzfer, a munkahelyteremtés (akár közvetlenül a partnercégeknél, akár beszállítóiknál vagy alvállalkozóiknál), az ellátás biztonságának megteremtése és fenntartása, továbbá hosszútávú stratégiai együttműködés létrehozása.

Lánctalpas páncélozott csapatszállító járművek

A lánctalpas páncélozott járművek legmodernebb reprezentánsa volt a kiállítási szabadterületen is bemutatott Lynx KF41-es gyalogsági szállítójármű volt. Mint ismeretes, a Lynx gyártása hamarosan megkezdődik Magyarországon, Zalaegerszegen.

A hazai (magyar) piac mellett Szlovákia is célpiacnak számít, ezért fontos volt megjeleníteni és kiállítani ezt a járművet, a kiállításon a német Rheinmetall cég is jelen volt (bemutatva más termékeket is). A Lynx egyébként kétségtelenül modern és perspektivikus jármű.

 A lánctalpas páncélozott járművek legmodernebb reprezentánsa volt a kiállítási szabadterületen is bemutatott Lynx KF41-es gyalogsági szállítójármű volt.

A General Dynamics Land Systems a General Dynamics Corporation (USA) európai üzleti egysége, amely mintegy 2400 képzett szakembert alkalmaz.

Európában több leányvállalattal rendelkeznek, a központ Madridban van, a „leányok” pedig Ausztriában, Csehországban, Dániában, Németországban, Romániában, Svájcban.

A területi tagoltság elsősorban amiatt jött lére, hogy filozófiájuk szerint nem egyszerűen terméket értékesítenek, hanem helyi, illetve kooperációs gyártásokat szerveznek, és együttműködnek a helyi iparral. Európai jelenlétük sikeres, hogy csak a legfrissebb híreket említsük: ez év márciusában írtak alá gumikerekes páncélozott szállítójárművek helyi gyártására szerződést a ROMARM állami céggel Romániában, 2021. decemberében pedig a VCR 8x8 „Dragon” gumikerekes járműveknek a spanyol hadsereg számára történő gyártásáról a spanyol Santa Barbara Sistemas céggel.

Az IDEB-en az ASCOD nevezetű lánctalpas páncélozott szállítójárművét mutatták be.

Tájékozódásunk szerint ez a jármű rugalmas kialakítású, a vevő által elvárt igények és konfiguráció meghatározása érdekében 2021. áprilisában a szlovák vevővel együtt demonstrációs hét során Szlovákiában tesztelték ezt a típust. A cég a magyar szállító számára a szlovák piacon kétségtelenül erős versenytársnak tekintendő.

 Az ASCOD páncélozott szállítójármű az IDEB-enAz ASCOD páncélozott szállítójármű az IDEB-en

Magyar hadiipar

És most nézzük, milyen volt a magyar cégek részvétele a kiállításon. Bátran kijelenthetjük, hogy a magyar cégek uralták a terepet. A jelenlét méltón tükrözte azt a fejlődést, ami Magyarországon az utóbbi években a védelmi iparban végbement.

Fentieken túl a jelenlét abból a szempontból is fontos volt, hogy Magyarország kormánya a Rheinmetall csoporttal együttműködve nyújtott be pályázatot Szlovákiának a Lynx KF41-es gyalogsági harcjármű szállítására. Ez a jármű egyébként megtekinthető volt a kiállításon.

Magyar kiállítási részvétel „fővállalkozója” a VEX Védelmi Exportügynökség volt, melynek ernyője alatt jelen volt HM EI Zrt., a Hirtenberger Defence Systems, a Pro Patria Electronics és a Continest Technologies Zrt.

A HM EI egy „volt” HM cég, amely a többi HM céggel együtt kikerült annak a portfoliójából, de most is abba az állami portfólióba tartozik, amely a védelmi ipar további fejlődése szempontjából fontosnak számít.

A Hirtenberger Defence Systems eredetileg egy osztrák cég, amely aknavetők, lőszerek gyártásával foglalkozik, amit a magyar állam megvásárolt, és annak Magyarországra áttelepítése folyamatban van. A Pro Patria Electronics egy privát vállalat, amely hosszú ideje hadielektronikával, egyebek között határvédelmi eszközökkel foglalkozik.

A Continest Technologies Zrt. pedig egy valódi újdonságot mutatott be. Ez nem más, mint összehajtható konténer.

Ennek lényege, hogy a konténerek összehajtogatott állapotban kis helyet foglalnak el, helytakarékosan lehet azokat tárolni, illetve szállítani.

Egy pótkocsis teherautóra 10 (tíz) konténer fér fel. A helyszínre szállítást követően egy emelő alkalmazásával azokat rövid idő alatt fel lehet állítani, telepíteni, akár többszintes elrendezésben. Nem kell bizonygatni, hogy egy ilyen flexibilis rendszer mennyire hasznos lehet akkor, amikor járványok miatt gyorsan kell kórházakat építeni, vagy nagytömegű emberáradatnak (pl. menekülteknek) szállást kell biztosítani.

De ezen általános funkción kívül a cég talált még egy speciális alkalmazási területet is, nevezetesen mobil lőteret alakított ki a konténereiből, minden szükséges feltételt megteremtve (energiaellátás, gépészet, légcsere, környezetvédelmi feltételek, zajvédelem stb.) Ezt a lőteret be is mutatták a kiállításon, és már a Magyar Honvédség is birtokol, illetve alkalmaz ilyen modern mobil lőteret, és arról kedvező tapasztalatai vannak.

A VEX beltéri kiállítási standjaA VEX beltéri kiállítási standja

A szerző a Magyar Védelmiipari Szövetség volt elnöke, a fotók a szerző felvételei