Összehasonlítottuk a régió metróhálózatait és jegyárait

Elemzések2021. jún. 7.Dajkó Ferenc Dániel

Meglepően hosszú a bukaresti hálózat, és több régiós fővárosban nincs is metró. A havi bérlet Prágában a legolcsóbb, Bécs nagyon drága, de nem mindenkinek.

A fővárosi metróhálózat története régre nyúlik vissza, hiszen 1896-ban a Kisföldalatti, azaz a Millenniumi Földalatti vasút megnyitásával, a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala jött létre. Azóta négyre nőtt a városban a metróvonalak száma, és jelenleg épp az említett Kisföldalatti, hivatalos nevén M1-es metróvonal modernizációját és meghosszabbítását tervezik.

Utánajártunk, regionális összehasonlításban mennyire állja meg a helyét a budapesti metróhálózat minőségét, hosszúságát, a vonalak számát és az árakat figyelembe véve.

A budapesti metróhálózat: jöhet az 5-ös metró?

A 4-es értelemszerűen még új, a kettes metró szépen fel van újítva, és a hármas metró felújítása is remélhetőleg a befejezéséhez közeleg.

Az egyes metró állapota ugyan nem tragikus, de ráfér a felújítás, azonban úgy tűnik, lassan eljött annak is az ideje, ráadásul a felújítás során mindkét végén meghosszabbítani tervezik a metró vonalát. Fejlesztési, bővítési tervek is vannak.

Az 5-ös metró létrejötte is szépen lassan  realitássá kezd válni. Ha minden sikerül, akkor a szentendrei, csepeli, ráckevei hév vonalakat össze fogják kötni a város alatt, valamint modernizálni fogják az egész hálózatot és ezáltal létre fog jönni az 5-ös metró. Ha ez sikerülne, az egyébként regionálisan az élvonalba röpítené a budapesti hálózatot.

Budapest metró térképMetróhálózat Budapesten, Forrás: bkk.hu

Ezt a metróhálózatot hasonlítottuk össze a régiós országok hálózataival.

Fővárosok, ahol nincs metró

Növekvő sorrendben haladva érdemes az abszolút utolsókkal, tehát azokkal kezdeni, akiknek nincs is metróhálózatuk. Szlovénia fővárosában Ljubljanában és a horvát fővárosban Zágrábban egyáltalán nem található metró és jelenleg nem is terveznek építeni. A két település méretéből adódóan egyszerűen szükségtelen.

Más a helyzet a szlovák fővárossal Pozsonnyal. Szlovákia ugyanis tervezett metrót kiépíteni a városban, két vonalat is, az egyiknek egyes részei, épületei meg is épültek, azonban sose készült el a pozsonyi metró, így a félbemaradt építkezés maradványai csupán mementói a kudarcba fulladt projektnek.

Belgrádban évtizedes álom a metró

A szerb főváros Belgrád sem büszkélkedhet szebb eredményekkel. Belgrádban jelenleg  nincs metróhálózat, pedig a város 1,7 milliós lakossága alapján indokolt lenne. A szerb főváros tömegközlekedése elég elmaradott és ez komoly problémákat okoz. Szerbiában évek óta a politikai kampányok szerves része a belgrádi metró megépítése, azonban hiába tűnt úgy az elmúlt 10 évben többször is, hogy karnyújtásnyira került az első két metróvonal kiépítése, ez máig várat magára. A legújabb tervek szerint 2023-ra, vagy 2025-re el kéne készülni a két első vonal valamelyikének, azonban az előzményeket figyelembe véve még a 2025-ös dátum is kérdéses. A metró kiépítése egyébként francia vagy kínai segítséggel valósulna meg a tervek szerint.

Varsó a sereghajtó

Sorban a következő a lengyel főváros, Varsó. Varsó jelentősen előzi ugyan az előbbi városokat, hiszen két metróvonalat is fel tud mutatni, azonban régiós összehasonlításban a város körülbelül 1,7 milliós lakosságát figyelembe véve ez elég kevés, így tehát Varsó a sereghajtó azon régiós városok között, ahol egyáltalán van metró. Lengyelországban egyébként ez az egyetlen város, ahol metróhálózat található.

varsói metró térképA varsói metróhálózat, forrás: wikipédia.hu

Hosszra a két vonal 32,4 kilométert tesz ki. 1995-óta van metró Varsóban. Az állapota mind az állomásoknak, mind a szerelvényeknek alapvetően jó. Természetesen Varsóban is napirenden van a hálózat bővítése, fejlesztése.

Budapest egyenlőre alulról a második

Sorban méret alapján sajnos a következő Budapest. A 4 darabos vonalszám ugyan nem számít rossznak, ezen e téren Prágát is előznénk, de a hálózat teljes 39 kilométeres hossza rövidebb a többiekéhez képest. Az állomások és a kocsik állapotában viszont szerencsére nagy változás állt be, így az jónak mondható. Ha - ahogy említettük - elkészül az 5-ös metró, azzal azonnal a régiós élvonalba kerülhetünk.

Prága hálózata impozáns

Budapest után Prága jön, ha a környező országokat vesszük figyelembe. Prágában ugyan csak három metróvonal van, azonban ezek teljes hossza igen impozáns, 65,4 kilométer. A prágai metróvonalakat egyébként érdekes módon nem számokkal, hanem betűkkel jelölik, tehát A, B és C vonal néven hívják őket. A hálózat alapvetően jó minőségű és modern.

prágai metró térképA prágai metró, forrás: dpp.cz

Bukarest a meglepetés

A képzeletbeli második helyet bármilyen meglepő, de hálózatméret alapján a román főváros, Bukarest foglalja el. Jelenleg a bukaresti metróhálózat 77,00 km hosszú, 5 metróvonalból és 63 állomásból áll. A két állomás közötti átlagos távolság 1,5 km. Az első metrójárat 1979-ben indult el. Nekik már ötös metrójuk is van, 2020-ban adták át, valójában még nincs teljesen készen, csak az első 7 kilométeres szakasza használható. 5 év késéssel készült el.

bukaresti metróhálózat térképA bukaresti metróhálózat, forrás: metrorex.ro

A metrókocsik egy része csereérett

A metrókocsik egy jelentős része az ASTRA Vagoane Arad által gyártott úgynevezett aradi metrókocsi, ezek mára elég elavultak, nincsenek túl jó állapotban és tele vannak graffitizve. A 2000-es években szép számmal rendszerbe állítottak Bombardier kocsikat, ezek sokkal modernebbek, tiszták és jó állapotban vannak. 2011-ben CAF szerelvényeket is vásároltak, ezek a legmodernebbek és egyben ezekből van a legkevesebb, mindössze 16 darabot rendeltek, illetve további nyolcat opcionálisan lekötöttek. Az állomások általában kulturáltak, azonban a régebbi vonalak esetében vannak tervezési problémák, úgy mint feleslegesen nagy terek, vagy túl vékony peronok.

Bécs hozza a kötelezőt

Talán senki számára nem meglepő, de az összehasonlításunk első helyezettje az osztrák főváros hálózata lett. A bécsi, rendkívül modern hálózat, modern kocsikkal. Összesen 83 kilométeres, 109 állomással. Jelenleg 5 metróvonalból áll a hálózat, érdekesség hogy ez úgy jön ki, hogy van 6-os metró, az 5-ös viszont hiányzik.

bécsi metró térképA bécsi metróhálózat, forrás: wienerlinien.at

Bécsben egyébként a metró 1976-óta működik, azonban már az 1800-as évek végén működött a városban egy városon belüli vasúti hálózat, illetve később már a XX. században egy föld alatti villamos hálózat, amik a metró elődjeinek tekinthetőek. A bécsi metróhálózatot, németül U-Bahn-t azonban fontos megjegyezni, hogy kiegészíti egy professzionális S-Bahn hálózat, ami szinte metró színvonalú kötöttpályás közlekedési lehetőséget nyújt és leginkább a budapesti HÉV-el lehet megfeleltetni, azonban a HÉV-nél összehasonlíthatatlanul fejlettebb és modernebb, talán a nagy felújítások és a HÉV vonalak meghosszabbítása illetve a fővárosi szakaszok föld alá terelése után lesz a HÉV hasonló az S-Bahnhoz.

metró diagram

A jegyárak is nagyon fontosak

A hosszúság, a hálózat fejlettsége mellett azonban nagyon fontos tényező az ár, hogy mennyibe kerül igénybe venni az adott város tömegközlekedési szolgáltatásait.

Ezen a téren mi most az adott városban lakók jövedelmi viszonyait és azt, hogy arányaiban mennyire terheli meg az adott jegy, vagy bérlet az ott élő és dolgozó polgárok pénztárcáit nem  fogjuk megnézni, csupán nominálisan hasonlítjuk össze az árakat forintban úgy, hogy emellett az eredeti valutában is feltüntetjük. Az eredeti valutában megadott árakat az MNB 2021. június negyedikei napi árfolyamai alapján váltottuk át forintra. Csak azoknak a városoknak a tömegközlekedési szolgáltatási árait hasonlítottuk össze, ahol van metró.

A BKK jegyek árai átlagosnak mondhatók

A magyar fővárosban a BKK járatai, illetve a városhatárokon belül a MÁV járatai is igénybevehetők a BKK jegyekkel, bérletekkel. Az árak a következőképp alakulnak itthon. Egy sima vonaljegy 350 forint, nagyon hasznos találmány az átszállójegy 530 forintért. A 10 darabos gyűjtőjegy 3000 forint. Egy napijegy 1650 forint, míg egy teljes árú havibérlet 9500 forint. A kedvezményes havibérlet 3450 forint. Ezek persze csak a legfontosabb jegy és bérlettípusok, emellett számtalan különböző konstrukció létezik a BKK kínálatában.

Ezeket az árakat hasonlítottuk össze a régió többi fővárosának az áraival, amik esetében természetesen szintén elmondható, hogy a kiválasztott jegy és bérlettípusok mellett egyéb jegyek is elérhetőek a kínálatukban. Fontos kiemelni, hogy a 65 év feletti idősek számára teljesen ingyen van a tömegközlekedés az egész országban, valamint, hogy az ingázók számára nagyon komoly kedvezményeket biztosít a BKK a kombinált bérletekkel.

(Az árak forrása: bkk.hu)

Bukarestben kétféle bérletet kell venni

A román főváros tömegközlekedésének a díjszabása kissé bonyolultabb, mert másfajta jegy/bérlet kell a metróra és a többi tömegközlekedési eszközre, épp ezért nehéz összehasonlítani a többi várossal.

A metrón a két utazásra feljogosító jegy a legkisebb egység, ez 5 lei azaz közel 353 forint. A 10 utazásos, 20 lei, tehát 1411 forint, a napi jegy 8 lei, átszámítva 564,4 forint, a havi felnőtt bérlet 70 lei azaz 4938 forint, a diák ennek pont a fele, mint itthon. Fontos kiemelni azonban, hogy ezek a jegyek/bérletek a BKK-éval ellentétben csak a metróra jogosítanak. A teljes bukaresti tömegközlekedési hálózatra feljogosító bérletek drágábbak. A kombinált napijegy 1202 forint körül van, ha átszámítjuk. A metrón kívüli többi tömegközlekedési eszközre a teljes árú havi bérlet 50 lei, azaz valamivel több, mint 3500 forint, ezek alapján, ha egy román felnőtt a város teljes tömegközlekedését használni szeretné, akkor havonta körülbelül 8400 forintot kell bérletre költenie.

(Az árak forrása: metrorex.ro; stbsa.ro)

Prágában olcsó utazni

Prágában az egész város teljes tömegközlekedési hálózata használható a jegyekkel, bérletekkel. A rövidtávú jegyek legolcsóbbika az úgynevezett 30 perces jegy 24 CZK-ért átváltva 327 forintért. A napijegy 110 CZK, azaz körülbelül 1499 forint, a havi bérlet pedig 550 CZK, tehát 7496 forint. A gyermekek számára alapvetően 15 éves korig ingyenes a tömegközlekedés különböző megkötésekkel. 6 éves korig szükséges 10 évesnél idősebb kísérő, viszont 3 éves korig a felnőtt kísérő jegye is ingyenes. Fontos, hogy 6 éves kor felett bizonyítani kell a jogosultságot. A diákok is részesülnek kedvezményekben 15 és 26 éves kor között. A 30 perces jegy és a napi jegy számukra is ugyanannyi, mint a felnőtteknek, azonban a havi jegy nagyon jutányos, csupán 130 CZK, megközelítőleg 1772 forint.

A havi bérlet a nyugdíjasok számára is 130 CZK, ők azonban a nem bérlet típusú jegyeket féláron vehetik meg. A 30-perces jegy csak 12 CZK azaz 164 forint, és a napi jegy is csak 55 CZK, tehát 750 forint.

(Az árak forrása: dpp.cz)

Varsóban jól jön a helyi lakcím

Varsóban a metrón 2000-ig ingyen lehetett utazni, azóta azonos díjszabású a varsói tömegközlekedés egyéb eszközeivel. A 20 perces jegy 3,40 zloty, azaz közel 264 forint, a napijegy 15 zloty, tehát 1164 forint körüli.

Varsóban 2 utazási zóna van. A mindkét zónára, tehát a város teljes területén, minden tömegközlekedési eszközre érvényes, havi bérlet nem varsói lakos felnőtteknek 180 zloty, átszámítva 13 972 forint, a kedvezményes jegy nem varsói lakos diákoknak, nyugdíjasoknak ennek a fele 90 zloty, ami 6986 forintnak felel meg. Varsói lakcímmel a bérlet felnőtteknek csak 98 zloty, átváltva 7607 forint, a kedvezményre jogosultaknak pedig mindössze 49 zloty, azaz 3803 forint. A 65 év felettiek korlátlanul ingyen utazhatnak. Illetve különleges kedvezmény jár a legalább három gyermeket nevelő családok gyerekei részére, számukra ugyanis az egész éves bérlet is mindössze 99 zloty, tehát csupán 7684 forint.

(Az árak forrása: wtp.waw.pl)

Bécs drága, de nem mindenkinek

A bécsi tömegközlekedésben a jegyek, bérletek a teljes hálózatra érvényesek nemcsak a metróra, sőt Budapesthez hasonlóan a városhatárokon belül a vonatokra is fel lehet vele szállni.

Az egy útra szóló vonaljegy 2,6 euró azaz nem kevesebb, mint 903 forint, azonban ebből is van kedvezményes verzió ami csak 1,40 euró gyerekeknek, szociálisan rászorulóknak, ám ha forintra váltjuk még ez is 486 forintot tesz ki, amivel a legdrágábbnak számít az összehasonlításban szereplő országok közül. A napijegy 5,8 euró, tehát 2015 forint, a havi felnőtt bérlet 51 euró, átváltva 17 715 forint, a hallgatói bérlet azonban csak 29,5, ami 10 247 forint.

Rendkívül jó találmány a szemeszterkártya, ami bécsi lakcímmel csak 75 euró, azaz 26 051 forint, anélkül sokkal borsosabb, 150 euró, tehát több mint 52 ezer forint.

Különleges kedvezmény a fiataloknak

Azonban ennél sokkal komolyabb kedvezmény jár azoknak a fiataloknak/gyermekeknek, akik még nem töltötték be a huszonnegyedik életévüket, és valamilyen közoktatási intézményben, legalább heti 4 nap folytatják tanulmányaikat és családi pótlékban részesülnek. Ők ugyanis mindössze 70 euróért, átszámítva 24 314 forintért egész évben minden nap korlátlanul utazhatnak a bérletükkel. Szinten rendkívül barátságos a csak a tanítási napokon (de egész tanévben) érvényes ifjúsági jegy, ami az előbbi kritériumoknak megfelelő gyerekeknek/fiataloknak csak 19,6 euró, ami forintban is nagyon barátságos, csupán 6808 forint.

A fiataloknak szóló bérletek különlegessége ráadásul, hogy nemcsak Bécs hanem gyakorlatilag Alsó-Ausztria és Burgenland teljes tömegközlekedése igénybe vehető vele korlátlanul.

(Az árak forrása: wienerlinien.at)

A főbb jegy/bérlettípusok árainak összehasonlítása:

városok

alap jegy

napi jegy

havi bérlet (teljes árú)

Bécs

903 forint (egy útra)

2015 forint

17 715 forint

Budapest

350 forint (egy útra)

1650 forint

9500 forint

Bukarest

353 forint (két utazásra jogosít, de csak a metró hálózaton)

564,4 forint csak metróra, 1202 forint a teljes hálózatra

a metróhoz és a többi hálózathoz szükséges két bérlet ára kb.: 8400 forint

Prága

327 forint (20 perc)

1499 forint

7496 forint

Varsó

264 forint (20 perc)

1164 forint

13 972 forint, de varsói lakosoknak csak 7607 forint

Inkább átlagosak a budapesti árak, mint magasak

Összehasonlítva az látható, hogy messze a bécsi tömegközlekedés a legdrágább, ez egyébként a helyi jövedelmi viszonyok alapján nem meglepő. Az osztrák főváros esetében azonban fontos kiemelni, hogy vannak olyan különleges kedvezményeik, amelyek akár követendő példaként is szolgálhatnak.

Drágaság terén a második helyen a budapesti tömegközlekedés árai állnak. Azonban alapvetően a hazai árak jelentősen alacsonyabbak a bécsieknél. Egyébként látható, hogy nem kiugróan drágák a budapesti jegyek a másik három város áraihoz képest. Sőt, ha úgy vesszük a bukaresti tömegközlekedés nem, vagy csak minimálisan olcsóbb, viszont mivel kétféle jegyet, vagy kombinált jegyet kell venni, ha mindent használni szeretnénk, jóval macerásabb a román főváros hálózatára jegyet venni, mint bármelyik vizsgált városéra. A havi bérlet szempontjából, ami az ott lakóknak a legfontosabb, Prága a legolcsóbb. Varsó viszont a 20 perces jegyet és a napi jegyet még a prágaiaknál is jobb árakon kínálja.

Ha valakinek van  varsói lakcíme, akkor a havi bérlet is nagyon jó áron van, azonban lakcímkártya nélkül a bécsi után a második legdrágább a varsói teljes árú havi bérlet.