Tovább estek a luxusmárkák részvényei: megszorításokkal teli év vár a divatházakra

Elemzések2023. júl. 29.Áldott Rebeka

Nehéz évük van a luxusmárkáknak: a járvány vége, és az orosz háború kezdeti sokkjának csillapodása a divatházak felemelkedésével kecsegtetett, ám a fogyasztás visszaesése már elérte a luxusipart is, ami eddig válságállónak bizonyult.

A Richemont cégcsoport részvényei 10,43 százalékot estek az év elejéhez képest. Mellettük a Hermes 4,21 százalékos, az LVMH 3,7 százalékos, a Kering pedig 1,95 százalékos hanyatlásról számolt be.

A nagy luxusmárkák főként az észak-amerikai és a kínai piacok fellendülésében bíztak. Hiszen ezek az értékesítések kompenzálhatták volna a többi terület hanyatló vásárlóerejét. A márkák ezért több millió dollárt fektettek be a két piacon, hogy új ügyfeleket érjenek el.

Igaz, hogy a legtöbb divatház jelen volt a kiemelt régiók csúcskategóriás bevásárlóközpontjaiban. Emellett új üzleteket nyitottak Wuhanban, Zhengzhouban és Nashvilleben, számol be a Reuters tudósítása.

A svájci székhelyű Richmont bejelentette, hogy az idei második negyedéves eladásaik messze lemaradtak a várakozásaiktól. Az Egyesült Államokban 4 százalékkal csökkentek a vásárlások, és az ázsiai eredményeik is csalódást okoztak a cégcsoportnak. Ezért a Richemont a készletei csökkentése mellett döntött.

A Cartier tulajdonosa is nyugtalanságát fejezte ki, Kína lassú gazdasági növekedése miatt. A márka várhatóan további áremelésekkel próbálja kompenzálni a csökkenő értékesítéseit, írja a Business of Fashion beszámolója.

A kiadások lassulása az Egyesült Államokban főként a „feltörekvő” luxusvásárlókat érinti. Hiszen ők könnyen meg tudnak élni egy Gucci táska vagy egy 900 dolláros tornacipő nélkül is.

Az amerikai vásárlási láz visszaesése után a márkák a kínai ügyfeleik felé fordultak. Hiszen az akár hónapokig is kitartó kínai költekezési hullám jelentősen növelte volna az ágazat bevételeit. A Bain csoport becslései alapján, akár 5 százalékos növekedést is elérhet a luxusipar a kínai piac megerősödésével.

Természetesen néhány márka sorsa kedvezőbben fog alakulni, ilyen például a Chanel és a Hermes. Mivel a gazdagabb fogyasztók ellenállóbbnak bizonyulnak a gazdasági visszaesésekkel szemben.

Kína gazdasága azonban megingott a második negyedévben, ami arra késztette a J.P.Morgan, a Morgan Stanley és a Citigroup elemzőit, hogy átgondolják a 2023-as növekedési előrejelzéseket.

Kínát "nem egy V-alakú kereslet-fellendülés jellemzi, hanem több éves fogyasztási felzárkózáson fog keresztülmenni a hazai és külföldi piacokon is", jósolták a Citi elemzői.

Erwan Rambourg, az HSBC munkatársa szerint a világjárvány egyik legfontosabb hatása az, hogy az európai luxusmárkák nagyobb figyelmet kezdtek fordítani a helyi ügyfélkörükre. Így a jövőben kevésbé lesznek úgy kitéve a kínai piac kockázatainak, mint 2019-ben.

"Ez azt jelenti, hogy a szektor, ami 25 évvel ezelőtt Japán-központú, és a COVID előtt Kína-központú volt, most inkább a globális gazdagságot szolgálja ki, nem pedig egyetlen nemzetiséget. Ez nagyon egészséges", mondta Rambourg.