A csehek legalizálják az Ubert
HírekA cseh kormány jóváhagyta azokat a jogszabály módosításokat, amelyek átalakítják a taxik üzemeltetésének szabályait.
A módosítások egyenlő feltételeket teremtenek a hagyományos és az olyan alternatív taxi-szolgáltatások számára, mint az Uber és a Lyft. A jövőben nem lesz szükség taxiórákra és a sofőröknek nem kell földrajzi városismereti vizsgát tenni, mivel az útvonalat és a fizetendő díjat is mobiltelefon applikációk tervezik meg, illetve számítják ki. A módosítás most a cseh épviselőház elé kerül.
Azonos feltételeket kell teremtenünk a hagyományos és az alternatív taxik számára. A módosítás lehetővé teszi, hogy a sofőrök a taxióra helyett mobil applikációt használjanak. A taxik tetőlámpáit egy matrica váltja ki, és a sofőr városismereti vizsga nélkül is megtalálja a kívánt célpontot
mondta Dan Ťok közlekedési miniszter.
Ondřej Michalčík, a Közlekedési Minisztérium Tömegközlekedési Főosztályának igazgatója szerint a változtatásokra az európai törvények és az okos telefonok népszerű utazásmegosztó applikációi miatt van szükség.
A mobil applikációk alkalmazása széles körben terjed és a felhasználók elégedettek velük. Felmerül a kérdés, hogy az államnak be kell-e avatkoznia egy olyan piaci területen, ahol a sofőr és az utas megállapodik a díjról és a feltételekről, az utas bankkártyával fizet és visszaigazolást kap a szolgáltatásról. Miért kellene az államnak ragaszkodnia a taxiórához?
mondta a cseh köztelevízió egyik műsorában Ondřej Michalčík.
„A taxióra egy műszer, amely a megtett távolságot méri. Ha a szolgáltatásról, beleértve annak díját is, a sofőr és az utas előre megegyezik, taxiórára nincs szükség”.
A módosítás alapvető célja, hogy jogszerűvé tegye az applikációk használatát, kiegészítve a jelenlegi, hagyományos taxiórás szolgáltatást és az előre megkötött, írásos szerződés alapján nyújtott fuvarozást. Minden sofőrnek rendelkeznie kell egy vállalkozói igazolvánnyal, egy taxisofőri engedéllyel valamint egy bejegyzett járművel, olvasható a Közlekedési Minisztérium közleményében.
A módosítás gyakorlati következményeként a sofőrnek nem lesz kötelező a taxióra használata, amennyiben a fuvart egy applikáción keresztül rendelték meg. Ilyen esetben az utasnak és a sofőrnek az utazás megkezdése előtt meg kell állapodnia a fuvardíjban.
Változik az önkormányzatok hatósági jogköre is. A jövőben nem írhatnak elő az autókra vonatkozó kötelező követelményeket, így többek között azok színével vagy a karosszéria méretével kapcsolatban sem.
Egyes taxis szervezetek képviselői azonban ellenzik a változtatásokat.
Martin Běhounek, a Cseh Taxisofőrök Szövetségének (SČT) szóvivője azt nyilatkozta a Cseh Televízió munkatársának, hogy a módosítások a hivatásos taxisofőr foglalkozás végét jelentik és a más országokból érkező olcsó munkaerő beáramlásához vezetnek, olyan emberek érkezéséhez, akik semmit sem tudnak a helyi utak állapotáról és a közlekedési viszonyokról.
Martin Běhounek azt is felvetette, hogy a képzetlen sofőrök beáramlása akár halálos balesetekhez vezethet.
Ondřej Michalčík ezt visszautasította, hivatkozva arra, hogy a sofőrnek be kell töltenie a 21. életévet, megbízható személyiséggel és jogosítvánnyal kell rendelkeznie.
A kezdeményezés bírálói azt állítják, hogy a jogszabálymódosítás fő oka az Uber és a hasonló szolgáltatások népszerűsége, illetve az a tény, hogy
a prágai taxisofőrök híresek a túlszámlálásokról, arról, hogy váltáskor értéktelen külföldi pénzeket adnak az utasoknak és egyéb trükköket vetnek be.
A taxik túlszámlázása évtizedes probléma. A prágai Városháza már sokszor nekifutott a visszaélések felszámolásának, hiába.