Az új generációk hatékony oktatása új módszereket kíván

Hírek2023. jún. 4.Növekedés.hu

A társadalom minden szegletét érintik a generációs különbségek. Az oktatásnak megannyi új, a társadalom és a munkaerőpiac oldaláról jelentkező, egyre gyorsuló ütemben változó igénynek kell megfelelnie. Hazánkban számos előremutató, európai szinten is példaértékű kezdeményezés létezik, melyek a gyakorlatias ismeretek megszerzése mellett azok játékos, szórakoztató módon történő átadására is koncentrálnak. A Pénziránytű Alapítvány a Medve Matek csapatával együttműködve a mindennapi pénzügyek és a matematika terén kínál újszerű, a játszva tanulást hangsúlyozó megoldásokat.

A következő években olyan új kihívások jelenhetnek meg az oktatás területén, amelyek merőben eltérnek az eddig megszokottaktól. A digitális korszak gyermekeinek nevezett Z generáció után már az iskolapadban ülnek az Alfa generáció 2010 után született tagjai, akik gyakorlatilag születésük óta együtt élnek a különböző online platformokkal és a közösségi médiával. Az új generációk hatékony oktatásához, belső motivációjuk felkeltéséhez és fenntartásához szükség van a hagyományos oktatási modellek színesítésére, átalakítására.

Hazánkban már számos előremutató, edutainment kezdeményezés létezik

Szerencsére nagyon sokan felismerték a változás szükségességét, így több olyan hazai kezdeményezés érhető el, ami segít áthidalni a generációs szakadékokat az oktatás területén. Az egyik sikeres hazai program a fiatal matematikusokból, fizikusokból, informatikusokból és pedagógusokból álló Medve Matek csapatának nevéhez fűződik, akik a Pénziránytű Alapítvánnyal közösen azon is dolgoznak, hogyan lehet játékosan megismertetni a fiatalokat a számok és a pénzügyek bonyolult világával.

A kezdeményezés már 1999 óta fejlődik a változó igényekhez igazodva, így az egykor szabadtéri akadályverseny-jellegű matematikai kalandjátékból több tízezer tanulót megmozgató szakmai program nőtte ki magát. A legfontosabb cél azonban nem változott az évek alatt: szerethetővé és érthetővé tenni a matematikát és a gazdasági kihívásokhoz igazodva a mindennapi pénzügyeket is a gyerekek számára. Mindezt természetesen játékos formában – vallja a Medve Matek program vezetője, dr. Balogh Tamás László. A fiatalokra építő csapat évente 30-40 ezer diákot mozgat meg szabadtéri matematikai, logikai és pénzügyi kalandjaival. Nem titkolt céljuk az, hogy érezhető társadalmi hatást érjenek el a logikus, problémamegoldó gondolkodáshoz való hozzáállás fejlesztésében és a modern, 21. századi készségek elsajátításában.

A kulcs a tanárok elérése

A legfontosabb a tanárok elérése, aktivizálása, hiszen rajtuk keresztül kapcsolhatók be a programokba a gyerekek. Dr. Balogh Tamás László szerint egyre jobb tapasztalataik vannak e téren:

Rengeteg elhivatott pedagógus dolgozik az iskolákban, akiknek szívügye, hogy a diákok közelebb kerüljenek az általuk oktatott tárgyakhoz, és ezért nyitottak az új ötletekre, megoldásokra is. A gyerekek akkor szeretnek bele a rendezvényeinkbe, ha részt vesznek rajta, de ezt a tanárok közvetítő és motiváló szerepe nélkül jóval nehezebb lenne elérni

fogalmazott.

Ha az első lépések, a program iránti nyitottság megvan, jellemzően gördülékenyen folytatódik az együttműködés, hiszen gyorsan kiderül, hogy a játszva tanulás már rövid távon is látványos eredményeket ér el. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a tanulási folyamat egésze kiváltható játékkal, de több, az új generációk számára egyre inkább fontos interdiszciplináris készség (pl. a csapatmunka) átadása sokkal egyszerűbb, mint a hagyományos (frontális, illetve memorizálásra épülő) tanítási keretek közt. A legfontosabb a módszerek közti egyensúly megtalálása, amely nemhogy iskolánként, de egyénenként is különbözik.

A kevés matematikus zseni helyett sok, a matematikát értő és szerető szakemberre lenne szükség

Hiába tartozik Magyarország a matematikai tehetséggondozás terén az európai élvonalba, a tantárgy megszerettetése, társadalmi elfogadtatása még hagy kívánnivalót maga után. Balogh Tamás László szerint a legtehetségesebb tanulók kiemelt gondozásán túl fontos lenne erőteljesebben foglalkozni a tantárgyakhoz való általános hozzáállás javításával is.

A modern, tudásintenzív munkaerőpiac sokkal nagyobb létszámban szívná fel a jó IT- és gazdasági szakembereket, mérnököket, mint ahány tanuló a közoktatásban a különböző tehetséggondozó programokban részt vesz

fogalmazott.

Mindez természetesen nem megy egyik napról a másikra, az oktatási módszerek folyamatos, a modern kor kihívásainak megfelelő finomhangolására van szükség. Az új generációk igényeihez való alkalmazkodás az oktatásban érintettek részéről rugalmasságot, változásra és újdonságokra való nyitottságot követel meg. Ennek a folyamatnak pedig kulcsszereplői lehetnek a jól képzett, motivált, lelkes pedagógusok, akiknek a munkáját egyre több edutainment, azaz szórakozva oktató program segíti.