Egyre nagyobb lesz a kínai "sárkány feje" Görögországban
HírekPireusz kikötője a kínai tulajdonos, a COSCO beruházásainak köszönhetően Európa legnagyobb konténerkikötőjévé válhat. A kínai elnök és a görög kormányfő legújabb megállapodása szerint további 600 millió euróval fejlesztik a kikötőt.
Több beruházási, kereskedelmi, infrastrukturális, energiaipari és pénzügyi együttműködéssel erősíti görögországi jelenlétét Kína, ezenkívül kereskedelmi hídfőállást épít ki Pireusz kikötőjében.
Összesen 16 egyezményt írt alá hétfőn Athénben Hszi Csin-ping kínai elnök és Kiriakosz Mitszotakisz görög kormányfő, ebből kettő a Pireuszi kikötőben tervezett fejlesztésekről rendelkezik, amelyeket a COSCO (China Ocean Shipping Company) kínai vállalat hajt végre - írja az Euronews.
A kínai államfő egy athéni lapnak adott interjújában a sárkány fejének nevezte ezeket a befektetéseket, érzékeltetve, mennyire fontos Peking számára a görög kikötő.
A kínai COSCO állami vállalat 2008 óta működtette a görög konténerkikötőt, 2016-ban pedig hozzájutott részvényeinek 67 százalékához. A cég eddig 800 millió eurót fektetett a kikötői létesítmények modernizálásába.
A pireuszi kikötő forgalma ennek köszönhetően a 2010-es 880 ezer TEU konténeregységről 2018-ra 4,9 millióra nőtt, a második legnagyobbra földközi-tengeri kikötők sorában.
A kínai elnök úgy fogalmazott, hogy mindkét oldal, Kína és Görögország is természetüknél fogva partnerek az Egy övezet, egy út projektben. Erősíteni szeretnék Pireusz tranzit-szerepét, és bővíteni a Kína és Európa közötti tengeri és szárazföldi kommunikációs vonal kapacitását. Pireusz kikötője a COSCO beruházásainak köszönhetően Európa legnagyobb konténerkikötőjévé válhat.
Kína „Egy övezet, egy út” politikájának keretében az egykori Selyemúton fekvő – illetve annak útvonalához közel eső, az ország szempontjából fontos államokkal igyekszik felélénkíteni kapcsolatait.
A több, szárazföldi és vízi útvonalra tagozódó hálózatban Görögország tekintetében az úgynevezett 21. századi tengeri Selyemút a releváns, amely Kínából indulva Délkelet-Ázsián és Indián át, Afrika keleti partvidékét érintve a Vörös-tengeren keresztül érkezik Európába, a történelem során is kulcsfontosságú görög kikötővárosokba – olvasható a Pallas Athéné Geopolitikai Kutatóintézet elemzésében.
Kína legjelentősebb kereskedelmi partnere az Európai Unió, így egyértelmű előnyökkel jár számára a kereskedelmi útvonalak biztosítása. Görögország kikötői egyenes utat jelentenek számára a kontinensre, különösen, ha megépítik a tervezett vasútvonalat, mely a görög kikötőt Belgráddal, majd Budapesttel kötné össze.
Kínának tehát nagyszabású tervei vannak a régióval, azonban ahhoz először térségbe vezető utat kell biztosítania, ez pedig a pireuszi kikötő.
A pireuszi kikötő a görög repterekkel együtt kiváló lehetőség Kínának, hogy megvesse lábát Európában. A selyemút projekt részeként tervben van egy a kikötőt és Közép-Európát összekötő vasút megépítése is, melyet az EU-val közösen finanszíroznának a kínaiak. A térség kereskedelmi útvonalainak fejlesztése nemcsak a görög GDP-t tudná megnövelni, a régió országainak gazdaságára – így hazánkra is mind kedvező hatással lesznek az infrastrukturális fejlesztések. Kína prioritásai közé tartozik az európai országokkal való kereskedelem, így az ehhez szükséges útvonalak biztosítása is, ez adja tehát a pireuszi kikötő megvásárlásának fontosságát.