Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Hazánkba is megérkezett a zöld hidrogén - átadták az első töltőállomást

Hírek2021. jún. 1.Dajkó Ferenc Dániel

Átadták az első hidrogén töltőállomást Magyarországon, így megnyílt az út a hidrogén hajtású járművek előtt is. Ennek örömére a Toyota Mirai ezután kapható lesz hazánkban. Nagy jövő áll a hidrogén technológia előtt.

A nyár első napja, Budapesten a Linde Gáz Illatos úti telephelyén kicsit olyan volt, mint amikor az első gőzgépet bemutatták a nagyérdeműnek. A jövő egy szelete érkezett el hazánkba, azáltal, hogy ünnepélyes keretek között átadták az ország első hidrogén töltőállomását, ahol megtankoltak egy Toyota Mirai személyautót, illetve egy üzemanyag cellás Linde targoncát.

A hidrogén technológia nyugodtan mondhatjuk, hogy egyszerre a jelen, hiszen már itt van, létezik, és egyszerre a jövő, hiszen még csak most kezd tömegében elterjedni. Most végre Magyarországon is megjelent az első fecske ezen a téren.

Mitől zöld a hidrogén?

A hidrogén technológia nagyszerű. A hidrogén a világmindenség leggyakoribb eleme, a Földön elsősorban kötötten a víz összetevőjeként, illetve a legtöbb szerves vegyületben található meg. Az ipar már most is számtalan módon használja fel, de ami számunkra fontos, hogy alkalmas tüzelőanyagcellával ellátott járművek üzemanyagának, használható a magfúziónál és ez a jövő környezetbarát energiahordozója. Ami pedig talán a legfontosabb, hogy ha a hidrogén zöld forrásból származik, akkor tiszta.

Zöld forrásból akkor származik a hidrogén, ha az előállításához felhasznált elektromos áramot környezetbarát módon például naperőművekben, vagy atomreaktorokban állították elő víz bontásával. Ekkor a hidrogén elégetésekor újra víz keletkezik, tehát a hidrogénnel hajtott autó például vizet pufog ki. Itt pedig el is jutunk a technológia egyik legnagyobb hasznához. A hidrogén képes energiatárolóként és energiahordozóként is funkcionálni.

linde targoncaA Linde egyik üzemanyagcellás targoncája

Megoldja az energiatárolás problémáját

Ma már közismert tény, hogy a megújuló energiaforrások, mint a nap, vagy éppen a szélenergia legnagyobb problematikája, hogy nem kiszámítható a rendelkezésre állásuk. A beépített kapacitás függvényében, ha süt a nap vagy fúj a szél, még akár túl sok is lehet a tiszta elektromos áram, amit alig tudnak levezetni a hálózatba, Németországban volt már erre példa, ezzel szemben, ha épp este van, vagy borús idő, szélcsend, akkor gyakorlatilag lenullázódik a termelés és energiahiány lép fel.

Mivel a beépített naperőművi kapacitás hazánkban is dinamikusan bővül, így számunkra is aktuálissá vált az a kérdés, hogy hogyan lehet egyensúlyt teremteni az energia iránti igény és a zöld energiatermelés között. Természetesen Magyarországon is sokat foglalkoznak ezzel a kérdéssel a döntéshozók, amelyre a legmodernebb és talán legtisztább válasz a hidrogén.

Az elv egyszerű, a gyakorlat kevésbé, ám az is egyre megvalósíthatóbb. A lényege, hogy energiabőség idején, amikor süt a nap és fúj a szél, az olcsó, nagy mennyiségben rendelkezésre álló, zöld elektromos áramot felhasználva hidrogént állítanak elő, amellyel aztán járműveket hajtanak, vagy éppen energia szegény időszakban újra elektromos áramot állítanak elő belőle, áthidalva a termelés és a fogyasztás közötti eltéréseket.

Összességében tehát rendkívüli jelentőségű a hidrogén és annak energiahordozóként való felhasználása. Rengeteg kérdésre választ adhat és segíthet a zöld átállásban, a karbonsemleges jövő felépítésében.

Ez egy folyamat kezdete lehet

Ilyen bevezető után talán érthető, miért is olyan jelentős, hogy most hazánkba is megérkezett ez a technológia. Világ szinten is csak gyerekcipőben jár az elterjedtsége, tehát lemaradva semmiképp sem vagyunk, ráadásul már kidolgozott hidrogén stratégiánk is van, az EU azonos stratégiájával összhangban, így ez a mai esemény remélhetőleg, nemcsak egy elszigetelt dolog, hanem egy folyamat kezdete itt Közép-Európában.

Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform

Hogy ez tényleg így legyen tavaly áprilisban megalakult itthon a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gondozásában- hangzott el. Több, mint hetven tagja van jelenleg ennek a szervezetnek, tehát itthon közel mindenki, aki valamilyen módon közel áll a hidrogéntechnológiához, tagja ennek a platformnak, köztük kis- és nagyvállalatok, egyetemek, állami hivatalok és kutatóintézetek is. Öt munkacsoport működik jelenleg benne. Napjainkban ezek a munkacsoportok számos tanulmányt dolgoztak ki a technológia hasznosításával kapcsolatban.

A hidrogén hava

Ez a hónap a magyar hidrogéntechnológia hónapja volt - mondta el Lepsényi István, a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform Irányító Bizottságának az elnöke. Hiszen átadásra került az első hidrogéntöltő állomás, elérhetővé váltak hidrogén üzemelésű autók, bejelentették, hogy hamarosan elkezdődik a hidrogénes autóbuszok gyártása, illetve nemrég a kormányzat elfogadta a magyar hidrogén stratégiát.

Most egy olyan eszköz került a kezünkbe a hidrogén által, ami segít a zöld, fenttartható gazdaság elérésében - emelte ki. Hosszú távon hazánk célja, hogy teljesen önellátó legyen hidrogén szempontjából, el akarjuk kerülni az import függőséget, és nem is exportra szeretnék termelni, hanem a saját magunk ellátása a cél, ami által nő az energia ellátásbiztonság, új munkahelyek jönnek létre, és fejlődik a gazdaság – húzta alá.

A Linde Gáz komoly tapasztalatokkal bír ezen a területen

A hidrogéntechnológiáról és az új hazai hidrogén töltőállomásról Hegedüs Ákos, a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója beszélt, az esemény résztvevőinek.

Elmondta, hogy mind Európában, mind Magyarországon a Linde csoport, több száz millió euró értékben hajtott végre beruházásokat, ennek keretén belül pedig ennek a jövőbemutató energiahordozónak a kutatásában és felhasználásában is aktívan részt vesznek.

Kiemelte, hogy a Linde Csoport az egyik legnagyobb tapasztalattal rendelkező vállalat a hidrogén előállítás területén. Idén jelentették be Európa egyik legnagyobb 100 MW teljesítményű elektrolízis technológiát használó zöld hidrogéngyártó kapacitásának létrehozását Németországban – ismertette. Magyarországon 1992 óta vannak jelen és az ipari vállalatok közel 65 százalékát látják el nap, mint nap – tette hozzá.

Kihangsúlyozta, hogy nagyon reméli, hogy mind az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, mind a Hidrogéntechnológiai Platformmal együtt tudnak működni, hogy minél szélesebb körben használhassák itthon a hidrogén technológiát.

Alig öt perc alatt megtankolható a Mirai

Ezután, a Toyota Central Europe Kft. magyar országigazgatója László Richárd bemutatta a Toyota korszakalkotó autóját a Mirait, ami teljes egészében hidrogénnel üzemel, azáltal, hogy üzemanyag cellájában elégeti a hidrogént, és így tulajdonképpen a kipufogó csövén tiszta vizet bocsát ki, miközben a hidrogénből előállított elektromos áram hajtja a járművet.

Mirai ToyotaToyota Mirai

Elmondta, hogy sokan kérdezték tőle, hogy mikor lesz elérhető hazánkban is a Mirai, amire mindig azt válaszolta, hogy akkor, amikor az első hidrogénkutat megnyitják az országban. Most ez megtörtént és ők elérhetővé is tették a kínálatukban az említett járművet.

MiraiToyota Mirai motortér

Kiemelte, hogy ez az autó az elektromos járművekhez képest is jelentős lépés a kompromisszum mentes autózás irányába, hiszen több mint 600 kilométert képes egy tank hidrogénnel megtenni, úgy, hogy egy tankolás még öt percet sem vesz igénybe.

miraiToyota Mirai motortér

Mindeközben az autó nem bocsát ki káros anyagokat a levegőbe és elhasznált akkumulátorokkal sem fog megtelni a világ miatta- húzta alá. Ez az autó, immár Magyarországra is megérkezett és most ünnepélyes keretek között meg fog történni az első tankolás is – tette hozzá.

Feltankoltak hidrogénből

Az ünnepi üdvözlőbeszédeket követően, a jelenlévők részesei lehettek annak a történelmi pillanatnak, amikor magyar földön először, egy hidrogénes autó, nevezetesen a Toyota Mirai behajtott az első hidrogén töltőállomásra és ott mindössze néhány perc alatt felvette a szükséges üzemanyagot. Ránézésre szinte csak a töltőpisztolyban volt különbség a hagyományos benzinkút és a hidrogénkút között, azonban egyértelmű, hogy iszonyú szakadék választja el a kettőt egymástól, és e szakadék egyik partján a jövő, a másikon pedig a múlt található.

tankolásPesthy Péter, a Linde Magyarország Anyagmozgatási Kft. márka igazgatója és Hegedüs Ákos, a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója megtankolnak egy üzemanyagcellás Linde targoncát

A szemet gyönyörködtető Mirai után a Linde egyik üzemanyagcellás targoncáját is megtankolták hidrogénnel.

hidrogén tankolásMegtankolnak egy üzemanyagcellás Linde targoncát

A targoncák egyébként jelentős mennyiségű üvegházhatású gáz kibocsátásáért felelősek – hangzott el az eseményen, épp ezért fontos lépés, hogy az ipari felhasználók is használhassanak ilyen tiszta technológiákat. A Linde hidrogénes targoncái iránt egyébként sokan érdeklődtek itthon is - tudhattuk meg.

Mindent összevetve, kis lépésnek is tűnhetne egyetlen kút megnyitása, azonban egész lavinát indíthat el már rövid távon, és csak remélhetjük, hogy hazánkban is minél gyorsabban terjedésnek indulnak a hidrogénes technológiák.