Mennyire érinti a magyar piacot a patinás utazási iroda összeomlása?
HírekBékeidőben ekkora mentőakcióra még soha nem került sor: 150 ezer embert kell nyaralóhelyekről hazaszállítani, miután csődbe ment a patinás, 180 éves brit utazási iroda és légitársaság, a Thomas Cook. A magyar Neckermann utazási iroda tulajdonosa is a Thomas Cook volt, igaz, nem a brit, hanem az osztrák cég. Mi várható?
Az utolsó nap
Már vasárnap este feszült volt a helyzet, mivel a Thomas Cook még tárgyalásokat folytatott, hogyan lehetne megmenteni a működését. A brit civil repülési hatóság (CAA) mindenesetre már készülődött, hogy baj esetén minél több repülőgépet át tudjanak csoportosítani a 150 ezer, éppen nyaraló brit utas hazaszállítására.
Már majdnem ott vagy: A felirat ezúttal nem volt igaz
A megoldás nem lett meg az éjjel, a cég kifogyott a pénzből, így azonnali felszámolási eljárás kezdődik. Repülőgépeit már nem tudta elindítani, és a szállások és egyéb költségek kifizetésével is gondok akadhatnak.
Mentőakció
A brit kormány 45 gépet vett bérbe, hogy hazahozza a hétfőn eredetileg 16 ezer visszarepülő utast, vagy legalábbis minél nagyobb részüket, a műveletet el is nevezték Matternhorn akciónak. Az így kialakított ideiglenes flotta az Egyesült Királyság ötödik legnagyobb légitársasága lenne.
A művelethez az easyJet és a Virgin Airlines is adott gépet, de még Malájziából is érkezett repülő. A 64 repülés közül 34 Európába irányult, 4 Törökországba, 4 Észak-Afrikába, 5 az Egyesült Államokba és 5 a Karib-szigetekre.
Máshol még működik
A társaság más országokban is működik, és még nagyjából 350 ezer jelenleg nyaraló ügyfele van, és ugyan a brit szabályok szerint a brit vállalat független a többi országbelitől, úgy tűnik, hogy a többiekkel sincs minden rendben. A német cég és az általa működtetett Condor légitársaság gyorssegélyt kért a német kormánytól, az osztrák cég is komoly bajban van: nem vállal további foglalásokat.
Ami viszont minket érint: az osztrák Thomas Cook a magyar Neckermann utazási iroda tulajdonosa.
A Neckermann érintettsége
Az iroda remekül működik, amint ez a cég ügyvezetőjével, Békefi Veronikával nemrég készített interjúnkból is kiderül. A társaság árbevétele és nyeresége évről évre növekszik, az utasszám és az elköltött összegek is nőnek. Tegnap természetesen aggodalmak merültek fel a Neckermannal kapcsolatban is, amire az iroda sajtóközleményben reagált. Ebben tudatják,
hogy a Neckermann Magyarország, mint a magyar kereskedelmi törvény szerint önálló társaság, jelenleg folytatja normál, napi és operatív tevékenységét, és valamennyi külföldön tartózkodó utasunk az eredeti tervek szerint tud hazatérni.
Az induló járatokkal kapcsolatban viszont tájékozódnia kell az utasoknak, akár utazási irodájukban, akár az utazas@neckermann.hu e-mail címen. A közlemény hangsúlyozza, hogy a Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van, és minden kötelezettségét folyamatosan megtartja, az összes kiállított számlát kifizeti, és összes magyarországi utazási irodája nyitva tart. A Neckermann Magyarország vezetése azon dolgozik, hogy a külföldi anyacég okozta gazdasági nehézségekből adódó helyzetet megoldja. A cég 3,4 milliárd forintos vagyoni biztosítéka garantálja, hogy az utasokat ne érje anyagi kár.
Az a fránya 21. század
De vajon mi is történt a patinas brit céggel, melyet 1841-ben Thomas Cook alapított, akinek nevét azóta is viseli a társaság? Hogy lehet, hogy ilyen hosszú ideig ilyen sikeresen üzemelt, és most nem bírta tovább?
Szakértők szerint a társaság nem volt felkészülve a 21. századra, hisz megjelentek az online utazási irodák, ráadásul az internet által mindenki saját repülését és szállását is meg tudja könnyedén szervezni, így sokkal kevesebben fordulnak hagyományos utazási irodához.
A Thomas Cook pedig ugyan bezárt néhány irodát, de még így is 500 fizikai irodája maradt, ami hatalmas költséget jelentett az online versenytársakhoz képest.
Fogyott a pénz
2007 óta a cég már nem tudott tartósan nyereséget termelni, így helyzete fokozatosan romlott, de idén már másfél milliard fontos veszteség keletkezett, ami már kezelhetetlenné vált. A cég még ugyan majdnem összehozott egy 900 millió fontos mentőcsomagot legnagyobb részvényesével, egy kínai társasággal, de a bankok még 200 millió font összeszedését kérték, hogy tovább finanszírozzák a társaságot. Vasárnap egész nap küzdött a cég, hogy összejöjjön a szükséges pénz, de végül nem jött össze,
így utolsó kísérletként 250 millió angol fontot kért a brit kormánytól, de a kormány úgy ítélte meg, hogy ez csak elodázná az elkerülhetetlen összeomlást.
A nyaralóhelyek is megszenvedik
A Thomas Cook hirtelen kiesése rövidtávon erősen visszaveti a turizmust, az El Economista spanyol újság szerint az utazásszervező vállalatcsoport közreműködésével tavaly 7,1 millió turista érkezett Spanyolországba, közülük 3,3 millióan a Condor légitársaság révén.
A lap szerint elsősorban a Kanári-szigetek és a Baleár-szigetek idegenforgalmát érintheti kedvezőtlenül a Thomas Cook csoport összeomlása.
A Thomas Cook érdekeltségébe tartozó cégeknek a következő tizenöt napra 525 spanyolországi repülőjáratuk volt betervezve, amelyek törlése mintegy 114 ezer utast érint a spanyol légibiztonsági ügynökség (Aesa) szerint.
A hatások így rövid távon drámaiak, de a nyaralóturizmus iránti igény nem csökken, az utazások száma vélhetően legkésőbb a következő szezonra stabilizálódik, csak az utasok más irodákkal fognak utazni vagy maguk intézik a repülőjegyet és a szállást.