Rekordszintre, közel 15 évre nőtt a hazai gépkocsik átlagéletkora
HírekAz új gépkocsik átadása kétszámjegyű csökkenést mutatott tavaly, ezzel párhuzamosan a hazai gépkocsipark átlagos életkora 14,7 évre emelkedett. A lízingelt gépjárműveknél a szerződésszám felére csökkent 2019-hez képest - hangzott el a Magyar Lízingszövetség mai sajtótájékoztatóján.
Bár éves összehasonlításban emelkedett a hazai lízingpiac tavaly, de sokkal jobban tudott volna szárnyalni a piac. Az eszközös hiánya miatt ez nem jöhetett létre, holott kereslet bőven lett volna - hangzott el a Magyar Lízingszövetség mai sajtótákoztatóján.
Tavaly több mint 726 milliárd forintot tett ki a magyar lízingpiacon finanszírozott összeg, ami 14 százalékos emelkedést mutat,igaz mindez az előző, a lezárások miatt gyengébb évhez képest értendő. Noha a két számjegyű bővüléssel elégedettek a lízingpiaci szereplők, a szerződések száma rosszul alakult, és összességében a 2017-es szint alá csökkent - derül ki a Lízingszövetség friss adataiból.
Tavaly 65 ezer autót lízingeltek, ami 12 százalékos emelkedést jelent a finanszírozás összegében, de a finanszírozott autók száma csökkenést mutat, ebből az új autóknál hét százalékos volt a visszaesés a darabszámban.
A piacra elsősorban a pandémia és az alkatrész- és chiphiány negatívan hatott, másrészt a Növekedési Hitelprogram segítette a lízingpiacot.
Az új autókból a tavalyi év második felében sokkal kevesebb került átadásra, ennek eredménye, hogy sokkal több használt autó érkezett be importként az országba Nyugat-Európából, és 14,7 évre nőtt a hazai gépkocsi-állomány átlagos életkora.
Összehasonlításképp 2010-ben a hazai utakon futó autók átlagos életkora 12 év volt, vagyis jelentős romlás tapasztalható, ami a légszennyezés terén és a kocsik műszaki állapotát nézve is jelentős romlás.
A magánszemélyek sokkal kevesebb autót vettek, ezen a piacon 25 százalékos zuhanást tapasztaltak, 2019-hez képest pedig már közel 50 százalékos a visszaesést regisztráltak a szerződésszám tekintetében.
A gépkocsi eladások piacán a flották finanszírozása a sikeres üzletágak közé tartozott, ehhez nagy mértékben hozzájárult a Növekedési Hitel Program (NHP).
Utóbbit sikeresen kiváltotta a KAVOSZ Széchenyi GO hitelprogramja, melyre nagyon gyorsan kidolgoztak konstrukciókat, és 67 milliárd forint értékben már szerződéseket is kötöttek tavaly.
A 2020-as év egyik nagy vesztese a nagyhaszongépjármű-finanszírozás, itt a finanszírozott összeg 36 százalékos csökkenést mutat, miközben az eladások is zsugorodtak.
Idén a lízingdíjak valószínűleg drágulnak, és a kamatok is emelkednek, az új autóknál pedig továbbra is hosszú átadási idővel kell kalkulálni.
Kiváló eredményekkel zárta a tavalyi évet az agrárgép-finanszírozás, amely már 2019-re elérte a 100 milliárdos nagyságrendet, és a válság ellenére is tartja ezt a szintet. Tavaly 109 milliárd forintra rúgtak a kihelyezések, ami lényegében megegyezik a válság előtti adattal.
Az ingatlanlízing aránya nagy mértékben csökkent, visszaesett ugyanis a nagy külföldi projektcégek száma.