Tankönyveket kapnak a határon túli magyar diákok a Pénziránytű Alapítványtól
HírekA Magyar Közgazdasági Társaság, valamint a Kárpát-medencei testvérszervezeteink, a Romániai, a Vajdasági és a Szlovákiai Magyar Közgazdász Társaságok közreműködésével már 39 határainkon túli magyar iskolába mintegy 4 ezer, a pénzügyi tudatosság és a pénzügyi ismeretek fejlesztését célzó, magyar nyelvű tankönyvet és munkafüzetet juttatott el térítésmentesen a közelmúltban a Pénziránytű Alapítvány.
Az Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) közreműködésével még az előző tanévben vette fel a kapcsolatot az alapítvány a környező országok közgazdasági társaságaival.
A szervezetek segítségével igyekeztek felmérni a pénzügyi nevelés helyi gyakorlatát, egyben támogatni a magyar nyelven oktató iskolákat, hogy Pénziránytű tananyagainak segítségével hatékonyabban beépíthessék a pénzügyi tudatosság fejlesztését pedagógiai gyakorlatukba.
A Románia, Szerbia és Szlovákia magyar iskoláiból érkezett visszajelzések alapján a 2022/2023-as tanév elején a Küldetések a pénz világában általános iskolai és az Iránytű a pénzügyekhez középiskolai, kiterjesztett valóság megoldásokkal rendelkező tankönyvek, munkafüzetek, valamint az Így neveld a pénztárcádat ismeretterjesztő füzet összesen 39 határon túli magyar iskolába 4000 példányban ingyenesen jutott el a Pénziránytű Alapítványunk jóvoltából.A Kárpát-medencei magyar közgazdász társaságok segítségével az alapítvány munkatársai igyekeztek képet alkotni arról is, hogy a pénzügyi nevelés milyen hangsúlyt kap a három ország, Románia, Szerbia és Szlovákia oktatási gyakorlatában.
Úgy tapasztalták, hogy a pénzügyekről szóló tanórák megtervezése és beépítése a tananyagba sok országban jelentős kihívást jelent.
Az oktatási intézmények, a pénzügyi közvetítő rendszer tagjai és a nonprofit szervezetek közti harmónia és együttműködés kell ahhoz, hogy ne csak kötelező legyen a pénzügyi oktatás a tanulók számára, hanem gondolkodásuk részévé, alapkészséggé váljon a pénzükkel való hatékony gazdálkodás.
Ezt az elvet követik Romániában is. 2018-ban a Román Nemzeti Bank az Oktatási Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Román Bankok Szövetsége országos együttműködés keretében összefogtak a pénzügyi tudatosság fejlesztésének érdekében. Az általános iskolák 5-8. osztályában nincs még célzott pénzügyi nevelés, gimnáziumban viszont átlagosan heti 1 óra. A szakközépiskolákban a számvitel, vállalkozástan, közgazdaságtan és statisztika keretében viszont heti 1-3 órában is tanulhatnak gazdasági ismereteket a diákok.
Szerbia általános iskoláiban a pénzügyi ismeretek oktatása hiányzik, a középiskolákban pedig különböző tantárgyakba integrálva tanulják a diákok.
A Global Money Week (hazánkban a népszerű PÉNZ7 témahét) nemzetközi pénzügyi edukációs programsorozathoz 2013-ban csatlakozott az ország, ugyanakkor hatása marginális, évente csak néhány száz diákhoz jutnak el a pénzügyi ismeretek a program keretében.
Szlovákiában a közoktatásban külön pénzügyi tudatosság tantárgy nincs, de egyes tantárgyak tantervébe minimálisan bekerülnek a pénzügyi ismeretek. Emellett igény szerint a közgazdasági társaságok és alapítványok előadások formájában segítséget nyújtanak a diákoknak, a magyar tannyelvű iskolákban magyarul is tartanak előadásokat.
A Global Money Week (GMW) nemzetközi pénzügyi edukációs programsorozathoz 2014-ben csatlakozott az ország, ugyanakkor hatásfoka nagyon alacsony, évente csak néhány száz diákhoz jutnak el a pénzügyi ismeretek a Szlovák Nemzeti Bank által koordinált program keretében.