Extreme Digital vezér: akár 20-40 százalékkal is nagyobb lehet a forgalmunk az előzetes várakozásoknál

Interjú2020. ápr. 16.Devecsai János

A koronavírus-vészhelyzet negyedik hetére az Extreme Digital raktáraiból annyi csomagot továbbítanak, mint amennyit a karácsonyi szezon alatt szoktak - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Balázs, a vállalat alapító ügyvezetője. Viszik a laptopokat mint a cukrot, és nagyon megnőtt az online fizetés.

Az Extreme Digital-nál a koronavírus milyen hatással volt a forgalomra?

Az online rendelések száma a koronavírus-vészhelyzet bejelentésének első hetének vége óta folyamatosan magasan maradt:

az elmúlt héten másfélszer annyi rendelés érkezett az Extreme Digitalhoz, mint tavaly ilyenkor.

A koronavírus-vészhelyzet negyedik hetére a társaság raktáraiból olyan nagyságrendű csomagot továbbítanak, mint amennyit a karácsonyi szezon alatt szoktak, bár a kosárérték érthető okokból alacsonyabb: most elsősorban szükséges használati cikkeket vásárolnak az emberek, nem pedig ajándékokat.

A legnagyobb darabszámban eladott termékek a háztartási cikkek, ezen belül is a különböző tisztítószerek, a második legnagyobb számban azonban a számítástechnikai eszközök (elsősorban a laptopok, asztali gépek, monitorok, wifi-eszközök) fogytak még a húsvét előtti napokban is. Ezen a héten két és félszer annyi számítástechnikai eszköz fogyott, mint tavaly ilyenkor. A koronavírus hazai terjedésének kezdete óta gyakorlatilag minden fő termékkategória forgalma nőtt, leszámítva az otthoni karanténban átlagember számára kevéssé kihasználható fotós eszközöket.

Az interneten ki is fizetett megrendelések aránya elérte az 55 százalékot, ami még soha, sem Black Friday, sem pedig a karácsonyi vásárlási szezon alatt nem volt még ilyen magas.

Hogy érintette a napi ügymenetet a krízis?

A normál tavaszi időszakban a vásárlások 60 százaléka érkezik a webáruházból, és 40 százalék az üzletekből, a koronavírus alatt mostanra ez az arány 75 százalék a web, és 25 százalék a boltok javára - az üzletek forgalmának visszaesése jelentős részben a 15 órai bezárásnak köszönhető, amelyet a kormány rendelt el a koronavírus-vészhelyzet időtartamára.

Miután a kötelező boltzár nyomán a nyitvatartási idő is szűkült, a boltokban kevesebb munkaerőre van szükség, ezért az itt dolgozók közül sokakat a központi raktárban, illetve ügyfélszolgálati munkára csoportosítottak át - e két területen ugyanis jelentősen  megnövekedett a terhelés. Amit érdemes megjegyezni, hogy sajnos sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nem élelmiszert árusító üzletekre nem vonatkozik az a kormányzati korlátozás, amely szerint reggel 9 és 12 óra között csak 65 év feletti vásárlókat szolgálhatunk ki,

a nyitástól délután három óráig bármilyen korú vásárlót kiszolgálhatunk.

Milyen lépéseket kellett megtenni a vírus miatt?

Az internetes rendelések kiszolgálása, illetve az üzletben való biztonságos vásárlás biztosítása érdekében számos biztonsági intézkedést kellett bevezetni, ezeket egy külön aloldalon meg is osztjuk a honlapunkon.

Minden telephelyünkön és a raktárainkban is napi négyszer takarítunk, a közös helyiségekben, kézfertőtlenítőket helyeztünk ki és felhívjuk a figyelmet a használatukra. Raktárainkban és szállítási pontjainkon védőfelszerelésben és szigorú egészségügyi ellenőrzések alatt dolgoznak kollégáink, és napi speciális fertőtlenítéssel védjük az árut, csomagokat és berendezéseket a kórokozóktól, amelyet egy kórházi fertőtlenítésre szakosodott cég munkatársai végeznek el.

Egyébként a bolti vásárlás is biztonságos az Extreme Digital esetében, hiszen a beengedést, sorszámhúzást védőfelszereléssel ellátott munkatársak segítik, a naponta számos alkalommal fertőtlenített üzlettérben pedig egyszerre csak annyi vásárló tartózkodhat, akit egyszerre ki tudnak szolgálni.

Hogy látják: általában a járvány milyen hatással volt itthon a kiskereskedelemre? Hogy látják a jövőt?

Tudomásom szerint a versenytársainknál hasonló átrendeződés ment végbe az online és offline rendelések terén. Bár a rendelések száma megközelíti a karácsonyi szezonét, azt is látjuk, hogy a magyar vásárlók a jelenlegi vészhelyzetben igyekeznek jobban odafigyelni a kiadásaikra, ezért a nagy értékű eszközökből - például televízióból, hűtőládából - most megelégszenek alapfunkciós eszközökkel.

A megnövekedett forgalom már négy-öt hete tart, így a teljes válság alatt akár 20-40 százalékkal nagyobb lehet az Extreme Digital forgalma az előzetes várakozásoknál, ugyanakkor muszáj lesz figyelembe vennünk, hogy a globális koronavírus-járványt olyan gazdasági válság is követheti, amely hosszabb távon visszavetheti a forgalmat nem csak nálunk, de az összes piaci szereplőnél.

A kormányzati mentőcsomag érinti Önöket?

Az Extreme Digital mindent megtesz a járvány okozta nehézségek, negatív hatások csökkentése érdekében. A szervezeten belül alakult válságkezelő csapat folyamatosan nyomon követi a kormányzati kommunikációt, illetve a kormányzati intézkedéseket, és folyamatosan vizsgálja annak lehetőségét, hogy a rendelkezésre álló mentőcsomagokból mely elemeket tudja felhasználni. Jelenleg is vizsgáljuk, hogy melyek azok az intézkedések, amelyekkel érdemes lehet akár most, akár a későbbiekben számolni. Pozitívumként a munkajogi szabályok enyhítését lehetne megemlíteni, bár ez szigorúan véve nem a mentőcsomag része.

Munkaerőt most könnyebb vagy nehezebb szerezni?

A munkaerőhelyzet munkaterületenként különböző. Bár az Extreme Digital elsősorban munkaerő-átcsoportosítással kezeli a megváltozott helyzetet, azért a piaci hatásokat mi is érzékeljük.

Míg a betanított munkás és értékesítési területeken már március elején nagyon nagy mozgás volt és határozottan nagy elérés, tömeges jelentkezéseket tapasztalhattunk; addig a képzett és szakértői területek úgy tűnik kivárnak az emberek az álláskereséssel, mert egyelőre nem látszik jelentős változás.