„Klasszikus versenyről nehéz beszélni” - Az HBO Europe digital marketing vezetője a Netflixről és a többi piaci szereplőről
InterjúJelenleg a közepén vagyunk egy olyan átállásnak, amivel a jövőbeni technaikai stabilitást alapozzuk meg, lényegében az egész háttérrendszer átalakul - mondta el a növekedés.hu-nak Riczu Tibor, az HBO Europe digital marketing vezetője.
Hogy élték meg a nyarat? Azután hogy a járványügyi korlátozó intézkedések elkezdtek lazulni miként változott az HBO GO nézettsége?
Nem kérdés, hogy az összes rövid és hosszú távú üzleti tervet felborították a februárban-márciusban kezdődő események, amire az egyik reakciónk az volt, hogy azonnal átálltunk napi-heti szintű gördülő tervezésre.
Ez magába foglalta a tartalomvásárlást is, ami azt jelenti a felhasználóink szempontjából, hogy elkezdtünk rövidebb időszakokra vásárolni címeket, és előrehozni olyan őszre-télre tervezett premiereket, amik segítettek kitölteni a lyukakat a havi line-upban.
Ez folytatódott nyáron is, és azóta is ezek mentén az üzleti logikák mentén dolgozunk. Ennek köszönhetően sikerült növekedési pályán tartani mind a nézettséget mind pedig az új ügyfelek akvízicióját. Természetesen voltak eltérések a 12 országot felölelő közép-kelet-európai régióban,
de Magyarország az erősebben teljesítő országok közé tartozik és továbbra is stabilan a második szereplő a lengyel piac mögött.
Az hogy a Netflixen egyre több a magyar tartalom milyen hatással volt a hazai piacra? Mennyire kiélezett a verseny itthon a Netflix és az HBO GO között?
Alapvetően a tartalom határozza meg az egyes szereplők pozícióját, aktuális helyzetét, ezzel nagy titkot nem fedtem fel. Azok a felhasználók, akik ezt a fajta tartalomfogyasztást választják rugalmasan kezelik előfizetéseiket, legyen szó rólunk vagy bármelyik piaci szereplőről. Ha van olyan sorozat/film/gyerektartalom, amiért megéri regisztrálni és még bent maradni az előfizetésben, akkor nyert ügyünk van, ha a programming oldalról ezt nem tudjuk biztosítani, akkor viszont szüneteltetik az előfizetésüket. A felhasználók az aktuális élethelyzetüknek, szabadidő mennyiségüknek és az egyes streaming szolgáltatókon megjelenő főleg új tartalmaktól függően válogatnak.
Egyre gyakoribb, hogy egyszerre több előfizetést futtatnak, bár ez még nem elterjedt nálunk.
Nincs kettő összehasonlítható tartalom, ezért klasszikus értelemben vett versenyről nehéz beszélni. Mi is arra fókuszálunk, hogy a lehető legszélesebb körhöz juttassuk el az újdonságokat és figyelve a felhasználók visszajelzéseire ezek olyan címek legyenek, amit meg is néznek aztán. Azt látjuk, hogy a lokalizáció iránti igény egyáltalán nem csökken, sőt. Mai napig ezzel kapcsolatban kapjuk a legtöbb kérdést. A legtöbb sorozatunk a globális premierrel egyidőben érkezik hozzánk feliratosan, így a szinkron természetesen csak kicsit később kerül fel.
Dolgozunk azon, hogy hogyan lehet ezt az időt lerövidíteni, mert látjuk, hogy a szinkronos tartalmakra van igazán igény.
Amikor az HBO GO nézése közben meg-meg akad egy film lejátszása az minek köszönhető? Fel lehet ezt a jelenséget számolni?
Talán nem készült arra még kutatás, hogy mi vált ki azonnali, nagyfokú negatív reakciót az emberekből életük során, de a megakadó streaming biztosan előkelő helyen szerepelne ezen a képzeletbeli listán.
Ez egy erősen technikai „sport”, és természetesen nálunk is előfordulnak problémák.
Jelenleg a közepén vagyunk egy olyan átállásnak, amivel a jövőbeni stabilitást alapozzuk meg. Lényegben az egész háttérrendszer alakul át és válik egy globális rendszer részévé. Ennek rengeteg összetevője van, lényegében naponta jövünk ki valamelyik platformon kisebb-nagyobb frissítésekkel. Természetesen fel lehet és kell számolni ezeket a felhasználókat közvetlenül érintő problémákat és ez történik is napi szinten.
A tartalomgyártást tudta folytatni az HBO? Jelenleg hol tartanak a forgatások a csatornánál itthon és a nagyvilágban?
A tartalom előállítás és a forgatások világszerte komoly kihívásokat támasztanak az alkotókkal, stúdiókkal szemben. Nincs ez másképp nálunk sem. Az HBO különösen nagy figyelmet szentel annak, hogy a forgatásokon a lehető legbiztonságosabb környezetet tudják megteremteni.
Ennek tudatában, illetve az országok vírushelyzetét figyelembe véve zajlanak a forgatások. Van, ahol előkészítési fázisban vannak projektek, egyes országokban, mint Románia vagy Lengyelország elindultak a forgatások.
Az amerikai helyzet sajnos hétről hétre változik, így nehéz megmondani pontosan, hogy mely projekteket tudták elkezdeni, folytatni.
A hagyományos televíziózásnak milyen jövője van itthon? Jelenleg a lineáris TV-zést mennyire fenyegetik a videótárak?
Rengeteg szakértői elemzés jelenik meg, elsősorban az amerikai piacról, ahol a streaming típusú on-demand tartalomfogyasztás messze a legérettebb és mára a kultúra részévé vált. Mi ettől Közép-Kelet-Európában nagyon messze vagyunk, de az elmúlt években jelentős előrelépések történtek. Viszont fontos kiemelni, hogy mi egy kicsit más oldalról figyeljük ezeket a trendeket. Amikor 2017-ben elindítottuk a streaming szolgáltatást a már felépített több mint 20 éves múlttal – és ennek megfelelően hatalmas ügyfélbázissal működő lineáris csatornák mellett - akkor az üzleti cél az volt, hogy úgy legyünk meghatározó streaming szereplők, hogy a lineáris ezt nem érzi meg és tovább tudjuk építeni a kapcsolatot az operátor partnerekkel. Ez eddig maradéktalanul sikerült is, a folyamatos marketingkommunikációs és PR jelenlét pozítívan érinti a tradicionalis előfizetői bázist is.
Mi azt várjuk, hogy egy pár százalékos lineáris növekedés mellett az elkövetkezendő 3-5 évben továbbra is tartjuk a kétszámjegyű streaming fejlődést előfizetői számban és tartalomfogyasztással töltött időben is.
Mik voltak a nyáron a legnézettebb produkciók?
Nagyon intenzív 3 hónapon vagyunk túl, rengeteg nézettségi rekord dőlt meg, és olyan produkciókat fogyasztottak a legtöbben, amiktől eredetileg nem is vártuk. A Kvíz minisorozat rögtön a nézettségi listák élére ugrott Magyarországon, érdekes, hogy ezt annyira a cseh, a román vagy a lengyel előfizetők nem szerették.
A Marvel filmek kifutásával sikerült behoznunk a teljes Star Wars kínálatot, ami napokon belül szintén toplistás lett.
A "Nagy Katalin - A kezdetek" sokáig tartotta magát kora nyáron a toplisták tetején, ahonnan a Perry Mason tudta letaszítani június végén, ez sokáig őrizte is az első helyet az egész régióban és itthon is. Ami viszont hozta a „papírformát”, az a Lovecraft Country augusztus közepi premierje volt. Sokat vártunk rá, tudtuk hogy szeretni fogják, és ez a mai napig így is van. Az egyik abszolút meglepetés pedig az Eufória. Filmek terén még a Jégvarázs és a Jumanji második részét érdemes kiemelni.