Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Magyar Telekom: Nincs tervben a T-Systems eladása

Interjú2020. márc. 24.D.J.

A T-Systems eladása jelenleg nincs tervbe véve - árulta el a Növekedés.hu-nak Szabó Melinda a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.

Mennyire elégedettek a 2019-es évvel? 

2019-ben is eredményes évet zártunk, sikerült megőrizni piaci pozícióinkat.

Csoportszinten tavaly 666,7 milliárd forintos árbevételt értünk el és mintegy másfél százalékkal haladtuk meg az előző év bevételét. Büszke vagyok arra, hogy ennek a növekedésnek egy jelentős része a lakossági szegmens eredményeinek köszönhető. Az eredményes tavalyi évhez hozzájárult az új márkastratégiánk. Telekom célja, hogy digitális technológia segítségével, a digitális élet tüneményeivel nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is előrébb juthassunk. Mindenkinek igyekszünk inspirációt adni, nem csak a digitálisan érett szegmenseknek: Magenta 1 kampányainkban azzal foglalkozunk, hogy a családok életét, működését hogyan tudjuk segíteni megoldásainkkal.

Az, hogy tavaly nem sikerült a T-Systems eladása mennyire érte Önöket váratlanul? Tervezik még a társaság értékesítését?

Miután a T-Systems eladása kapcsán lezárult a tárgyalási folyamat, a 4iG kezdeményezésére a két vállalat közösen úgy határozott, hogy ezt az üzletet nem szeretné végigvinni. Az ilyen horderejű deal-eknél ez elő szokott fordulni, ettől még a Telekom és a 4iG között megmaradt a jó partneri viszony.

Ami a T-Systems-et illeti jelenleg nincs tervben az eladása.

A 2019-es Huawei embargónak milyen hatása volt Önökre?

Az amerikai szankciók bejelentése az egész piacot érintette. Láttuk, hogy az ügyfelek részéről picit megnőtt a Samsung és az Apple telefonok iránt a kereslet, de összességében a készülék-értékesítések és a hűséghosszabbítások terén volt egy 10-15 százalékos csökkenés. Statisztikák alapján ez a csökkenés mindhárom szolgáltatónál jelentkezett. A kezdeti esés után azt láttuk, hogy az értékesítések gyorsan visszaálltak az eredeti szintre.

A Huawei kapcsán most az a nagy kérdés, hogy mi lesz a saját mobilos ökoszisztémájuk sorsa.

Már csak pár hónap és a telefonjaikon lecserélhetik a Google rendszerét. Valószínűleg a fejlesztésüknek eleinte meglesznek a maga korlátai, de 2-3 év múlva ugrásszerű fejlődés is elképzelhető.

A koronavírus járvány hogyan érinti a Magyar Telekomot?

A koronavírus miatt kialakult helyzetben a digitális szolgáltatások a mindennapi munkavégzés, vagy éppen az életminőség, a családi kapcsolattartás meghatározó elemeivé váltak. Ezért saját eszközeinkkel is hozzá kívánunk járulni ahhoz, hogy ügyfeleink a lehető legkönnyebben igazodhassanak a megváltozott körülményekhez. Március 16-tól minden mobil ügyfelünk számára külön díjazás nélkül 10 GB extra adatmennyiséget biztosítunk, valamint a lakossági és kisvállalati ügyfeleink a Telekom alkalmazásban még további 5 GB adatot pótlólag aktiválhatnak.

Kollégáink védelmében elrendeltük az általános távmunkát azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges, illetve igyekeztünk a távmunka lehetőségét kiterjeszteni olyan munkakörökre is, ahol ez eddig nem volt bevett szokás.

Amennyiben egy kisgyermeket nevelő kolléga munkaköréből adódóan mégsem tud élni a távmunka lehetőségével, a Magyar Telekom távolléti díjat fizet számára, hogy gyermeke felügyeletét elláthassa. Családanyaként és vezetőként is azt gondolom, hogy a legfontosabb ebben a nehéz időszakban, hogy vigyázzunk egymásra.

Hány mobilnet előfizetés van Önöknél? Itthon a fogyasztóknál a webes adatforgalom nagy részét jellemzően mi teszi ki?

A Telekomnál több, mint 3 millió mobilinternet előfizetés van. Egy átlagos ügyfél pedig havonta mintegy 5 gigabyte adatot használ el, ami viszonylag magasnak számít. Ezen a téren Nyugat-Európától sem vagyunk lemaradva. Azt látjuk, hogy a jó minőségű netre az igény folyamatosan nő, legyen szó mobilnetről vagy vezetékesről, vagy akár wifi kapcsolatról. Éppen ezért a mobilhálózatunk folyamatos fejlesztése mellett óriási fókuszt helyezünk az optikai lefedőnk növelésére és kábelhálózatunk modernizációjára. Most már ott tartunk, hogy a magyarországi otthonok és vállalkozások egyharmadának elérhető lett a gigabites sebesség.

Két-három éven belül szeretnénk oda eljutni, hogy gigabites hálózatunkkal az egész országot le tudjuk fedni.

Vannak sajátosságai a magyar mobil piacnak?

Az mindenképpen, hogy itthon kiemelkedően jó minőségűek a mobil hálózatok. Világszerte piaci tendencia a fix-mobil konvergencia megvalósítása, ez a hazai távközlési cégek stratégiájában is megjelenik. A hazai piacon nem sokkal ezelőttig egyedüli teljesen integrált szolgáltatóként ilyen szempontból versenytársaink előtt vagyunk, és erre a helyzeti előnyre a továbbiakban is építeni szeretnénk. Nyugat- Európától igazán csak a hálózatra csatlakozó eszközök számában vagyunk lemaradva. Magyarországon általában háztartásonként 5-6 csatlakozik a wi-fire. Ez a mutató azonban a következő években akár meg is háromszorozódhat, hiszen lassan a hűtőtől a porszívóig minden otthoni eszköz fel tud majd lépni a világhálóra.

Előreláthatóan az 5G mikor válik majd a mindennapjaink részévé?

Sok múlik a frekvencia tendereken és a készülék-gyártókon is. Kérdés, hogy mikor jelennek meg olyan eszközök, amelyek kiaknázzák a technológia lehetőségeit. De szerintem 2-3 éven belül eljöhet az a világ, amikor az 5G-t már széles körben fogjuk használni.

A „buta” telefonok mennyire tartják magukat itthon? 

Értékesítési adatainkat tekintve 15 százalék a nem okos készülékek aránya, de ez a szám gyorsan csökken, mutatóink szerint egyre magasabb arányban választanak az ügyfelek csúcskategóriás készülékeket

Mennyire vált be az „agilis munkahely” bevezetése?

Ezen a téren három célkitűzésünk volt: saját kollégáink és az ügyfelek körében az elégedettség növelése, illetve szerettünk volna a korábbiaknál is gyorsabban reagálni a piaci eseményekre. Célunk, hogy egy olyan jövőtálló vállalatot építsünk, amely képes folyamatosan újra szervezni magát, gyorsan alkalmazkodni a piaci változásokhoz és az ügyféligényekhez. Ehhez pedig az alap működési modellünkön is változtatnunk szükséges. A hagyományos szervezeti modellel ellentétben több funkcióból, több kompetenciából álló csapatok közös célokért dolgoznak, egy térben is ülnek. Fontosnak tartom, hogy alkalmazkodjunk a változásokhoz, és ezekben a változásokban megtaláljuk azokat a pozitív irányokat, amiben mi magunk is jól érezzük magunkat és az ügyfeleink elégedettségét is növelni tudjuk.