Hol van már a fővárosi dugó! A koronavírus miatt drasztikusan csökkent az autósok száma, nem csupán Budapesten, hanem más fővárosban is. Szomorú állapotról tanúskodnak a grafikonok.
Tavaly, amikor még minden rendben volt, majdnem egy hetet (6 napot és 7 órát) ült a dugóban egy átlagos budapesti autós a Tomtom navigációs térképszolgáltató kimutatása szerint. Összességében 37 százalékosra mérték egy évvel ezelőtt ilyenkor a pesti utak zsúfoltságát, ennyivel több autó közlekedett rajtuk az ideálisnál. Ezzel a magyar főváros a 48. helyen állt a 416 város adatait összefoglaló világranglistán. Egészen mostanáig.
Az utak kiürültek, döbbenetesen kevesen autóznak most, különösen a fővárosban.
Ennek oka, hogy a fél ország home-office-üzemmódra váltott, az oktatási intézmények bezártak, illetve sokan mentek kényszerszabadságra is. A múlt héten a reggeli „csúcsforgalomban” a budapesti utak telítettsége az átlagos 66 helyett csak 27 százalékos volt, amely 39 százalékpontos apadás. Ennek oka, hogy a kormány bezáratta be az oktatási intézményeket, illetve egyre többen dolgoznak otthonról.
Ez a grafikon a Waze forgalomfigyelő alkalmazás felhasználóinak kétheti adatait tükrözi, amely jól mutatja a fővárosi úthelyzetet. Azt látjuk, hogy melyik napszakban hány autósnál (wazer) volt aktív a térképes navigáció az elmúlt két hétben. Egy átlagos, immár forgalomcsökkentett hétköznapot két tüske mutat: az első a reggel munkába indulóké, a második a délutáni hazatérőké. A mostani, legutolsó hétvégén természetesen nem kell „tüskét” keresni, hiszen nem jellemző az ingázás ilyenkor. A korábbi (március 14-15) hétvégével viszont érdemes összehasonlítani, hogy akkor még mennyivel több magyar autós merészkedett ki az utakra.
Kéthete szombaton még 7400, vasárnap 6100, a mostani hétvégén (21-22.) 4800, illetve 2165-en használták az autós navigációt Budapesten.
Az pedig egyenesen döbbenetes, hogy két hónap alatt, miként ürültek ki a fővárosi utak.
A wazerek száma a 9. héten volt idén a legtöbb egy szerdai napon, összesen 20692, míg egy héttel ezelőtt 4760 autóban futott a navigációs program. Budapesten (agglomerációval együtt) egy átlagos hétköznap reggel egy időben 18-20 ezer autósnál aktív a Waze.
Az otthonmaradás kormányzati kérése ellenére – és nem a kijárási tilalom híresztelése mellett – többen bicikliztek Budapest útjain az elmúlt napokban. A veszélyhelyzet kihirdetésének napján, majd az azt követő munkanapon a Bem téri forgalomszámláló, a megelőző munkanapok forgalmának másfélszeresét mérte. Az iskolák bezárásával kezdődő március 16-i héten napról napra nőtt a biciklis forgalom. Annyian tekertek el a Bem téren, Árpád hídon és a Hungária körúton elhelyezett kerékpáros forgalomszámlálók felett, mint tavaly áprilisban.
Annak ellenére, hogy a Magyar Kerékpárosklub senkit nem biztat lakóhelye indokolatlan elhagyására!
A korlátozások hatása természetesen nem csupán Budapesten érezhető. A pandémia idejére hozott intézkedések, a határok lezárása csökkentheti a közúti forgalmat, elég megnézni az Olaszországba, Szlovéniába, Horvátországba vagy éppen Ausztriába tartó autópályák webkamera-képeit. Bécs forgalma egy héttel ezelőtt 47 százalék helyett 14 volt, Pozsonyé 82 helyett 27, Bukarest 97 százalék helyett 29, Berlin: 50 helyett 22, Róma 82 százalék helyett 12 százalék volt. A vírus európai epicentruma Milánó 69 százalék helyett 9-re apadt.
Érdekesen alakult Bécs forgalma. Az elmúlt két hétben az egyik nap még ezer wazzer sem volt Ausztria fővárosában az utakon.
Az olasz helyzetet az alábbi grafikon jól szemléltei, hogy Róma útjai miként néptelenedtek el két hét alatt.
Kisebb forgalom, kevesebb baleset, kisebb környezetszennyezés, olcsóbb üzemanyag. Egyedül ezek lehetnek az egyetlen pozitív hatásai a járványnak.