Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Blokklánc alapú digitális csatorna a bankok, lakásbiztosítók közt, csökkennek az ügyfélterhek

Pénzügy8 órájaNövekedés.hu

Egy új, az MNB koordinálásával létrehozott blokklánc technológián alapuló osztott főkönyvi lakásbiztosítási és hitelfedezeti adatbázis révén jelentősen egyszerűsödik a jelzáloghitelt nyújtó bankok és a hitelfedezeti lakásbiztosítást nyújtó biztosítók közti kommunikáció. Ez megkönnyíti a bankok hitelfedezettel kapcsolatos egyes feladatainak ellátását és csökkenti az ügyfelek ügyintézési terheit, mivel az ügyfélnek jelzáloghitel igénylés során – az intézmények többszöri meglátogatása helyett – lehetősége van kizárólag a hitelintézetnél történő ügyintézésre, biztosítóváltás esetén pedig a bankok felé nem kell külön bejelentést tenni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB), a banki és biztosítási piac szereplői közös fejlesztéssel létrehozták a DLT Lakásbiztosítási Rendszert (DLT), amely – európai szinten is előremutató innovációként – a lakásbiztosítások nyilvántartását és ezek hitelbiztosítékként történő felhasználását támogató, blokklánc alapú osztott főkönyvi technológiájú informatikai megoldás. Feladata a bankok jelzáloghiteleihez kötődő hitelfedezeti vagyonbiztosítások (induláskor a lakás- és társasházi biztosítások) záradékolásának, nyilvántartásának, igazolásának megkönnyítése, a bankok és biztosítók közti információáramlás elősegítése.A rendszer fejlesztésével az MNB célja az ügyfelek érdekeinek védelme, a pénzügyi közvetítőrendszerrel szembeni közbizalom további erősítése, illetve a jövőbe mutató fejlesztés segítségével a hatékony felügyelés támogatása. A DLT elindult, a jelenleg résztvevő valamennyi szereplő – a hitelfedezeti lakásbiztosítási piac döntő részét lefedő 8 hitelintézet és 11 biztosító – teljeskörű csatlakozása várhatóan 2025 I. félévében fejeződik be.

A hitelfedezeti záradékkal ellátott lakossági vagyonbiztosítások száma 2024. szeptember végén több mint 622 ezer db volt, és – számos hitelintézettel együttműködve – jelenleg 13 hazai biztosító kínálja e termékeket. Ennek ellenére mostanáig nem létezett a feleknek adatot szolgáltató egységes, naprakész nyilvántartás, s ez megnehezítette a biztosítók és bankok közti kommunikációt. 

Mindkét szektor sokszereplős, így olyan megoldásra volt szükség, ami lehetővé teszi az adatok közvetlen lekérdezését egy olyan nyilvántartásból, amely működtetésében mindkét piac szereplői részt vesznek. A DLT segítségével a hitelintézetek folyamatosan meggyőződhetnek a hitelbiztosítékként szolgáló ingatlanok biztosításának megfelelőségéről és fennállásáról (fizetettség, státusz, engedményezés folyamatos nyomon követése). A hitelbiztosítéki fedezet biztonságos megléte révén akár a résztvevő bankok (CRD/CRR szerinti) tőkekövetelménye is csökkenthető.

A DLT korszerű, biztonságos, használata révén lényegesen gyorsul a felek közti ügyintézés ideje, s csökkennek a hitelintézetek és biztosítók adategyeztetési és adminisztrációs terhei is. A rendszer papírmentes kommunikációt nyújt, miközben az intézmények közötti adattovábbítások, lekérdezések dokumentáltak, így az átláthatóság is szavatolt. 

A piaci szereplők közti adatátadások jogszabályi felhatalmazás (a biztosítási törvény szerint, illetve a GDPR általános adatvédelmi rendelet előírásainak megfelelően kötött közös adatkezelői megállapodás) alapján, szigorú adatvédelmi szempontok betartásával történik. A rendszerben egy biztosítási szerződés adataihoz csak az adott biztosító és azon hitelintézet(ek) férhetnek hozzá, amely(ek)nek e biztosítási szerződésen élő záradéka van és az ügyfél hozzájárult az adatátadáshoz. Más, beleértve az MNB-t is, mindezt nem láthatja.

A DLT lehetővé teszi a fogyasztók magasabb színvonalú kiszolgálását, az ügyfélélmény növelését is. Az ügyfélnek jelzáloghitel igénylés során – az intézmények többszöri meglátogatása helyett – ugyanis lehetősége van kizárólag a hitelintézetnél történő ügyintézésre, biztosítóváltás esetén pedig a bank(ok) felé nem kell külön bejelentést tennie.