Június 27-től zárolhatják bankszámláját, életbiztosítását
ElemzésekAmennyiben nem tesz eleget adategyeztetési kötelezettségeinek legkésőbb június 26-ig, átmenetileg zárolhatják a bankszámláját.
Az MNB közleménye alapján a 2017. júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény (Pmt.) előírása szerint a magyarországi hitelintézeteknek legkésőbb idén június 26-ig teljeskörű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről.
Ennek hiányában 2019. június 27-től az adott bankok, takarékszövetkezetek vagy egyéb kötelezett pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait, azaz ügyfeleik bankszámláját átmenetileg, az adategyeztetés megvalósulásáig zárololják.
Mennyi ügyfélszámlát érint?
Magyarországon a bankok jelenleg több mint 10,6 millió pénzforgalmi számlát vezetnek, jelentős számú bankszámla tulajdonosi adata azonban továbbra is frissítésre, kiegészítésre szorul.
Nem érdemes halogatni
Minél tovább várunk, annál leterheltebb ügyfélszolgálatokra lehet számítani. A pünkösdi hétvégét követő munkanapon például drasztikusan megugrott a telefonos banki ügyfélszolgálatok hívásszáma, valamint a bankfiókokba betérő ügyfelek száma is.
Akár kapacitásbeli korlátokba is ütközhet az, aki az utolsó pillanatra hagyja az adategyeztetést, azaz az esetleges extrém mértékű várakozási idők akár túlléphetik a bankok nyitvatartási idejét.
Mi történik, ha nem végezzük el az adategyeztetést?
Amennyiben legkésőbb június 26-án nem történik meg az adategyeztetés és a szükséges nyilatkozattétel, úgy a hiányzó adatok pótlásáig a számlák használatát a pénzintézetek a jogszabályok alapján korlátozni kötelesek. Pénzforgalmi tranzakciók nem lesznek kezdeményezhetők az adott számláról, csupán az állandó átutalások teljesülnek. Ha az ügyfél később végrehajtja a szükséges átvilágítási folyamatot, a bankszámlát érintő blokkolás feloldásra kerül.
Kire vonatkozik?
Az adategyeztetési kötelezettség a lakossági ügyfelek esetében nem általános érvényű. Azokra a számlatulajdonosokra vonatkozik, akik bankkapcsolatukat 2017 júniusa előtt létesítették, és bankjuk még nem rendelkezik a személyazonosságukat és lakcímüket igazoló érvényes okmányaik másolatával, esetleg változás következett be személyi adataikban, illetve kiemelt közszereplőnek minősülnek.
A jogi személynek minősülő vállalati és egyéb szervezeti ügyfelek esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a tényleges tulajdonosról tett nyilatkozatok újbóli beszerzése, valamint a kiemelt közszereplői státuszról való nyilatkozattétel.
Hogy tehetjük meg az adategyeztetést?
Az adatok megadására jellemzően többféle csatorna is rendelkezésre áll: személyes bankfióki ügyintézés, a hiányzó dokumentumok postai feladása vagy e-mailes megküldése, vagy akár élő videóbanki vagy netbanki úton végrehajtott azonosítás és adatszolgáltatás. A lehetőségekről a szolgáltatók honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain érdemes tájékozódni.
Milyen biztosítási számlákat érint mindez, mit mond a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ)?
Az adategyeztetés csak az életbiztosításokat érinti, ahol van mögöttes befektetési tartalom. Aki nem végzi el az adategyeztetést, az nem tud majd a számlája felett rendelkezni a beazonosítás pillanatáig.
Tekintettel az intézmények növekvő leterheltségére, minél előbb érdemes elvégezni az adategyeztetést.