Hogy lehet visszaélni az App Store értékelési rendszerével?
TechAz App Store éves forgalma meghaladja az 500 milliárd dollárt, a fizetős appok körébe csak jó értékeléssel lehet bekerülni. Így nagyüzemi méretekben zajlik ezek manipulációja.
Egy átlagos felhasználó napi munkaidejének körülbelül 27 százalékát tölti el okostelefonján lógva.
Az Apple az App Store appjai által generált árbevétel 30 százalékát kéri el jutalékként, ez az összes, nem ingyenes alkalmazás körülbelül 16 százalékát érinti.
A “fizetős” körbe való bekerülés alapja a jó értékelés. Ezért külön iparág, “reputáció menedzsment” jött létre ennek kezelésére. Az értékelés a minden.
A kutatások azt mutatják, hogy a két csillagról három csillagra való javulás átlagosan 306 százalékkal növeli a letöltések számát.
Az okostelefon alkalmazások világában az értékelés jelent mindent. Felugrik egy oldal: tetszett az alkalmazás? Aztán jöhet az értékelés az öt csillagos rendszerben. Nagyon egyszerűnek tűnik az egész, több millió ember értékel applikációkat, s csak kevéssé gondol bele, hogy a fejlesztők számára ez jelenti a mindennapi betevőt.
A háttérben azonban egy egész iparág foglalkozik végeláthatatlan munkaórákban azzal, hogy ez a kis értékelő ablakocska mikor ugorjon fel és hogy nézzen ki. A játék alkalmazások értékelésére felszólító szövegek például jobbára akkor ugranak fel, ha a felhasználó nyert, vagy nagyon erős eredményt ért el.
A banki alkalmazások a fizetésnapon szólítanak fel értékelésre. A szerencsejáték appoknál tutira jön egy ilyen lehetőség, ha blackjack-et kaptunk a virtuális osztótól.
Az Apple jó tíz éve nagy erőkkel figyeli, hogy az alkalmazásfejlesztők ne tudják manipulálni az értékeléseket.
A rating farmok vagy a letöltő botok, amelyek automatikusan töltenek és értékelnek egy ál-felhasználó nevében durva beavatkozásnak minősülnek, és viszonylag könnyen kiszűrhetők. Vannak azonban olyan módszerek, amelyek sokkal kifinomultabbak és a játékszabályokon belül maradnak.
Az ilyen rendszereket algoritmusok szabályozzák, a mesterséges intelligenciát használják fel az ezzel foglalkozók ahhoz, hogy a felhasználók legideálisabb pillanatait megtalálják. A programok persze azt is megtanulják, hogy mikor nem szabad zavarni. Egy híroldal applikációja például egész biztosan nem fog zavarni, ha a felhasználó valamilyen szomorú dologról, például a halálról olvasott nemrég. Az átlagos értékelés szempontjából az is nagyon fontos, hogy minél kevesebb negatív kritika érkezzen.
Ezeket a módszereket már olyan széles körben használják a nagy fejlesztő cégek, hogy az egész értékelési rendszer hitelességét veszélyeztetik.
Márpedig ha borul a hitelesség, annak nagyon messzire nyúló következményei lesznek. Az App Store-ba való bekerülésért, az ott maradásért, a minél jobb értékelésekért több millió cég versenyez.
Az App Store forgalma tavaly meghaladta globálisan az 500 milliárd dollárt - ez több mint jónéhány ország éves GDP-je. (A magyar például 160 milliárd dollár körül van.)
A devalválódás hátterében az Apple egy látszólag ártalmatlan változtatása áll.
A felhasználóknak ugyanis 2017. szeptemberétől már nem kellett proaktív módon felkeresniük az App Store-t, hogy egy alkalmazást értékeljenek. A fejlesztőknek lehetővé tették, hogy ezt az alkalmazásokon belül oldják meg.
Ennek a változtatásnak az volt a célja, hogy megszüntesse a pozitív és a negatív értékelések közötti aszimmetriát.
Ha valaki elégedetlen egy appal, nagyobb valószínűséggel veszi a fáradtságot, hogy felkeresse az App Store-t.
Ez teljesen érthető, szeretné kiadni a frusztrációját, nyilvánosságra hozni az elégedetlenségét, figyelmeztetni a többi felhasználót, hogy óvakodjon ettől az alkalmazástól. Ezzel párhuzamosan az,
aki elégedett, kisebb valószínűséggel veszi a fáradtságot, hogy csillagozzon.
Ez is természetes emberi tulajdonság: az normális, ha jól mennek a dolgok, ha megfelelő szolgáltatát kapok a pénzemért, vagy ingyenes alkalmazás esetén az adataimért.
Az alkalmazáson belüli értékelések bevezetése hatalmas siker lett.
2017-ben az appok átlagosan 19 ezer értékelést kaptak. Ez a szám 2019-re 100 ezerre emelkedett. Összehasonlításképp: a Google Play Store esetében, amely ebben az időszakban nem tette még lehetővé az alkalmazáson belüli értékelést, a 33 ezer értékelés csupán 43 ezerre nőtt.
Az Apple rendszere azonban kritikusai szerint súlyos hibákkal terhes.
Az App Store megköveteli, hogy az appokon belül egy “semleges”, szabvány 1-5 csillagot tartalmazó felület ugorjon fel. Az élelmes fejlesztők azonban kitalálták, hogy ez a felület valamilyen, a felhasználó számára pozitív élmény után jelenjen meg. (Congratulations on hitting a high score! - például.)
Az értékelési rendszert más módon is ki lehet játszani. Egy videó konferencia app például a beszélgetés befejezése után megkéri a felhasználókat, hogy értékeljék a hívás minőségét - egy, a hivatalos Apple értékelési ablakhoz nagyon hasonló felületen. Majd ezt követően rögtön jön a valódi Apple értékelés is.
A rendszer persze lehetőséget ar arra is, hogy az alkalmazáson belüli értékeléseket kikapcsoljuk és továbbra sincs megtiltva az App Store felkeresése e célból. Ugyanakkor a fejlesztőknek lehetőségük van arra, hogy “nullázzák” az értékelésüket, s az alkalmazáson belüli értékelés olyan hatékony, hogy gyakorlatilag el lehet vele törölni a negatív véleményeket. A fejlesztők az Apple irányelveire hivatkoznak, amely egyértelműen kijelenti:
az értékeléseket akkor kérje az app, amikor a felhasználó a leginkább elégedett lehet, plédául teljesített egy szintet, egy feladatot vagy egy küldetést egy játékban.
Probléma az is, hogy az Apple egy alkalmazás esetében legfeljebb évente háromszor engedélyezi az értékelés kérését - ne zaklassuk ezzel a felhasználót jelszóval. Így azonban a csillagok osztogatása ritka kinccsé vált és a fejlesztők el is követnek mindent, hogy pozitív visszajelzéseket kapjanak termékükről.
A kritikusok szerint az értékelési rendszer a jelenlegi formájában kontraproduktív és hátráltatja az innovációt. A tőkeerősebb cégek képesek az appok “menedzselésére”, így egy középszintű alkalmazásra is össze tudnak gereblyézni egy 4,5 csillagos értékelést.
Az USA hét legnépszerűbb banki applikációja 2017. elején 1,2-4,9 közötti értékelést kapott. Napjainkban mindegyik 4,8 csillagon áll. Ugyanezek az alkalmazások a Google-nél a 4,4-4,7 közötti tartományban szóródnak.
Egy szendvics lánc, a Subway évekig szenvedett a rossz értékelések miatt, majd 2018. elején a korábbi 1,7-ről hirtelen 4 csillagra ugrott. A fejlesztők szoftverfrissítési megjegyzése szerint néhány apróbb hibát javítottak, de a legfontosabb újdonság “az app értékelésének megújítása” volt.
A fejlesztők azonban nem csak a csillagos értékeléseket manipulálják, hanem a szövegeseket is. Kap a felhasználó egy üzenetet: “szereted ezt az appot?”. Ha nemet klikkel, akkor egy nem nyilvános visszajelző felületre irányítja a program. Ha igent, akkor meg a hivatalos Apple felületet dobja fel neki.
A Google sokáig ellenállt a fejlesztők nyomásának és nem engedélyezi az applikáción belüli értékeléseket. Augusztus elején azonban ez megváltozott, így az androidos rendszereken is várható az appok értékelésének ugrásszerű javulása.