Nem akárki válthatja valóra a hollywoodi űr-filmek álmait
VállalkozásAz elsősorban a Tesla autókról elhíresült Elon Musk eddig is egyedülálló fejlesztéseket hajtott végre az űrhajózásban, most azonban jön a magán-holdutazás, a sokszor használható rakéták kora, és a nagysebességű műholdas internetet is ő valósítja meg.
Már nem az államoké az űrhajózás
Miközben a világűrbe való feljutás, az űrhajózás bő 60 éve szovjet és amerikai állami programokkal kezdődött, majd a fejlődés az ezredfordulóra látványosan elakadt, most újra fejlődik az iparág, de már csak kis részben állami erőforrásokkal. Elon Musk cége kapcsolt fénysebességre az újításokban, és persze a vállalkozó fantáziája merész, de egyáltalán nem megvalósíthatatlan űrprogramokat vízionál. Abban nem kételkedünk, hogy rövidesen eljut a Holdra, de még az sem lenne meglepő, ha összehozná a Mars-utazást.
Földön és égen
Elon Musk most „földhözragadt” iparágában, az elektromos autózásban is jól teljesít, bármennyi akadály került az útjába, eddig csak legyűrte őket, és nem, hogy egyre nagyobb számban gyártja a járműveket és keresletet is generál rájuk, de mindezt már nyereségesen is tudja tenni. Eközben dübörög 2002-ben alapított cége, a Space-X, és immár nem csak kísérletezik a többször indítható rakétákkal, de használja is őket hatalmas szállítmányok űrbe juttatásához.
Fő irányok
A Space X elnöke és ügyvezető igazgatója, Gwynne Shotwell egy befektetői konferencián vázolta fel a cég terveit a két fő programról, amin dolgoznak. Az egyik az emberek űrbe juttatása a többször felhasználható indítórakétákkal, a másik, hogy olyan mennyiségű műholdat állít pályára a cég, melyekről a nagysebességű internet közvetítésére képesek, így a cég lassan árulni kezdi a szolgáltatást.
A Space X idén 1,3 milliárd dolláros tőkeemelést hajtott végre, hogy ebből finanszírozza egyrészt a Starship nevű, embereket az űrbe juttató rakéta fejlesztését, másrészt létrehozza a 30 ezer műholdból álló Starlink rendszert, amely nagysebességű internetet szolgáltat világszerte. A Starship rakétából már több is készül, a cél, hogy jövőre már űrutat tegyen az eszköz, 2022-ben pedig elérje a Holdat, azt követően már teherszállítmányt és embereket is odajuttathasson.
Rakéta és űrhajó
A Starship ugyanakkor csak a rakéta, ami a járművet meghajtja, és többszöri repülésre is képes, viszont a cég az utasok szállítására alkalmas kabint, a tényleges űrhajót is fejleszti, mely a Crew Dragon nevet kapta. A cél az, hogy rövidesen próbautat tegyenek vele, melyen a NASA által kiképzett két űrhajós venne részt.
Ezt követően azt tervezik, hogy a jármű igen gyakran repülne, hogy ezalatt tanulmányozzák, hogy lehet vele az utasokat biztonságosan hosszabb útra is elvinni. A rakétát már sokszor elindította a cég, és az sikeresen vissza is tért, az emberek utaztatása azonban még csak most következik. Az első út a tervek szerint a nemzetközi űrállomásra fog vezetni, aztán jöhetnek a hosszabb utak is. A Starship rakétát úgy fejlesztik, hogy akár 100 emberrel a fedélzeten is meghajtsa az űrhajót, majd biztonságosan vissza is térjen a földre. A következő fontos lépés, hogy a rakéta, azon túl, hogy leszáll, vissza is tudjon indulni, hisz csak így lett más égitestre, első körben a Holdra utazni vele.
Eddig csak a Falcon 9 és a Falcon Heavy rakéták első meghajtó fokozatai tértek vissza a földre, hogy újra felhasználhatóak legyenek, de ez az egész rakétának értelemszerűen csak egy része. A Starship esetében azt kell megoldani, hogy az egész rakéta visszatérjen. Az eszközt nem csak a tervezett emberi űrutazásokhoz fogják használni, hanem műholdak minden eddiginél hatékonyabb és olcsóbb pályára állítására.
Nyereséges műholdhálózat
Az első 60 Starlink műholdat már elindították, mégpedig egy csomagban, egy Falcon 9-es rakétával. A tervek szerint hetente 60-at fognak fellőni, amíg össze nem áll a teljes hálózat. 360-400 műhold már ki tud alakítani egy alaphálózat, 1200 pedig már lefedi lényegében az egész földet. Ha pedig elindul a Starship rakéta, az egyszerre 400 műholdat tud felvinni. A cég abban bízik, hogy a kiterjedt műholdhálózat révén olyan szolgáltatást tud majd nyújtani, amiből évente 30 milliárd dollár is befolyhat.
A műholdakat rövid élettartamra, 5 évre tervezik, így sokkal kisebb a költségük és a helyettük felküldöttek mindig az időközben bekövetkező technikai fejlődésnek megfelelő szintűek lesznek. Így a műholdak feljuttatása lényegében folyamatos lesz, ugyanakkor úgy tervezték őket, hogy amikor már nincs szükség rájuk, a légkörbe lépve teljesen elégjenek, így ne maradjon űrszemét.
Rugalmas határidők
A tervek nagyívűek, és sokan felvetik, hogy Elon Musk hadilábon áll a határidők betartásával. Figyelembe kell azonban venni, hogy olyan, korábban nehezen elképzelhető újításokat valósít meg a vállalkozó, amelyeknek nehezen becsülhető a fejlesztési ideje, ugyanakkor ha késve is, eddig azért minden korábbi tervét megvalósította a vállalkozó.