Régiós energiaközpont leszünk? - Gigantikus olajüzlet küszöbén a Mol
EnergetikaA magyar kormány és a Mol csoport az elmúlt hetekben szinte titokban próbálta tető alá hozni az évtized üzletét. Szijjártó Péter villámkörútja során Romániában, Bulgáriában és Szerbiában tárgyalt, néhány nappal később Orbán Viktor pedig Moszkvába utazott. A cél egyértelmű: a Gazprom és a Lukoil által birtokolt szerb, román és bolgár olajipari vagyonok megszerzése, amelyből Magyarország közép‑ és délkelet‑európai olajipari birodalmat építhet.
A napokban sokat emlegetett felvásárlási csomag egyik legfontosabb eleme a NIS (Naftna Industrija Srbije). A Gazprom Nyeft és a Gazprom többségi tulajdonában lévő vállalat üzemelteti Szerbia egyetlen finomítóját a belgrádi Pančevóban.
A létesítmény 4,8 millió tonna nyersolajat (közel 96 000 hordót) dolgoz fel naponta, és az ország üzemanyag‑igényének mintegy 80 százalékát biztosítja.
A NIS a szerb GDP mintegy 9 százalékát termeli meg, így a vállalat stratégiai fontosságú. Október végén az Egyesült Államok szankciók alá helyezte, majd a szerb kormány 50 napot adott az orosz tulajdonosoknak, hogy eladják részesedésüket; ellenkező esetben államosítás következik.
Hivatalos közlések szerint a Mol a Gazprom 11,3 százalékos részesedését mindenképpen megvásárolná, de a vállalat nagyobb tulajdoni hányadot is szerezhet. Ha az adásvétel sikerül,
Szerbia egyetlen finomítója és kiterjedt benzinkút‑hálózata a Mol logisztikai és beszerzési rendszerébe integrálódhat, ami már önmagában is hatalmas lépés lenne a régiós jelenlét erősítésében.
Alekszandr Novak orosz miniszterelnök‑helyettes elismerte, hogy a Kreml „magyar partnerekkel” egyeztet a vagyonok eladásáról, vagyis Moszkva nem gördítene akadályt a tranzakció elé. Ám a régió országai és az amerikai szankcióhatóság egyaránt nehezíthetik az üzlet útját.
A csomag másik kulcseleme a bulgáriai Burgasz mellett lévő Lukoil Neftohim Burgas. A 190 ezer hordó/nap kapacitású üzem a Balkán legnagyobb finomítója, és Bulgária üzemanyag‑szükségletének mintegy 80 százalékát fedezi.
2024 őszén már hét ajánlattevő versengett a finomítóért; Orbán Viktor szerint a Mol volt az egyetlen uniós jelentkező.
A bolgár parlament november 7‑én rekordgyorsasággal fogadta el azt a törvényt, amely különleges kormánybiztost nevezett ki a vállalat élére. A jogszabály lehetővé teszi a finomító értékesítését vagy állami irányítás alá helyezését, sőt Bulgária 2 milliárd eurós állami garanciát biztosított a tranzakcióhoz.
A londoni szankcióhivatal november 14‑én általános engedélyt adott a bolgár Lukoil‑cégeknek, hogy 2026. február 14‑éig fennmaradjanak a piacon. Az Egyesült Államok ugyancsak engedélyt adhatott az üzem működtetésére, hogy a benzinkutak és a finomító működni tudjanak, ám az engedély csak akkor marad érvényben, ha a bevételek nem jutnak el Oroszországba.
A Mol a Burgasz megszerzésével Fekete‑tengeri kikötői kapuhoz és mintegy 600 bolgár benzinkúthoz jutna,
de az EU versenyhatóságának és az amerikai OFAC engedélyének jóvá kell hagynia az üzletet, miközben más érdeklődők – például az azeri SOCAR és a török Cengiz Holding – is ajánlatot tehetnek.
Stratégiai romániai vagyonok
A romániai csomagban a Lukoil Petrotel Ploiești finomító és a Fekete‑tenger alatti Trident gáz‑ és olajkutatási koncesszió szerepel. A Ploiești üzem 48 600 hordó/nap kapacitásával a román üzemanyagpiac mintegy ötödét látja el, és körülbelül 320 benzinkutat üzemeltet. A román kormány az amerikai szankciók hatályba lépésekor azt közölte, hogy teljes mértékben alkalmazza a szankciókat, és szükség esetén államosítaná a Lukoil‑érdekeltségeket. Bogdan Ivan energiaügyi miniszter szerint
a román állam kész átvenni a finomítót és a kiskereskedelmi hálózatot,
hogy megelőzze egy „orosz hátterű fedőcég” megjelenését – egyelőre azonban nincs meg a szükséges fedezet. Ennek ellenére 2024‑ben a Mol már tárgyalt a Ploiești megvételéről és a Trident koncesszió átvételéről, ám a román hatóságok elutasítóak voltak.
Miért érné meg Magyarországnak?
A Mol jelenleg három finomítót üzemeltet: ezek a százhalombattai Duna Finomító (165 000 hordó/nap), a pozsonyi Slovnaft (124 000 hordó/nap) és a horvátországi Rijeka (90 000 hordó/nap). Együttes kapacitásuk 379 000 hordó naponta. Ha sikerülne megszerezni a NIS, a Burgasz és a Ploiești finomítókat, a Mol összkapacitása 713 600 hordó/napra nőne, vagyis csaknem megduplázódna. A léptéknövekedés jelentős méretgazdaságossági előnyöket,
rugalmasabb nyersolaj‑beszerzést (Adria, Fekete‑tenger, Druzhba) és integrált délkelet‑európai ellátási hálózatot hozhatna.
A szerb és a bolgár Lukoil‑, illetve NIS‑hálózat domináns kiskereskedelmi jelenlétet biztosít: Szerbiában az üzemanyag‑eladás mintegy százalékát a NIS ellenőrzi, Bulgáriában és Romániában pedig a Lukoil a piacvezető. Ezek beolvasztása révén
a Mol a Balkán legnagyobb üzemanyag‑kereskedőjévé válhat, és a Százhalombatta–Rijeka–Burgasz–Ploiești tengelyen számos tengeri és szárazföldi tranzitútvonalat ellenőrizne.
Milyen Lukoil‑érdekeltségek vannak még a térségben?
A Mol figyelmét eddig leginkább a fent említett finomítók és kiskereskedelmi hálózatok kötötték le, de a Lukoil számos más országban is jelentős jelenléttel bír, amelyek a jövőben eladóvá válhatnak a szankciók miatt:
- Moldova – a Lukoil‑Moldova 110 töltőállomást üzemeltet és a kis ország egyetlen nemzetközi leszállóhelye, a Chişinău melletti Eugen Doga repülőtér kizárólagos üzemanyag‑ellátója. A szankciók miatt a vállalatnak november 21‑ig fel kellett hagynia a működéssel, így a moldovai kormány tárgyalásokat kezdett az infrastruktúra átvételéről. A cég még november közepén ingyenesen átadta az államnak a repülőtéri üzemanyag‑terminál használatát, hogy biztosítsa a légi közlekedés zavartalan ellátását.
- Észak‑Macedónia – a Lukoil Makedonija Dooel hivatalos honlapja szerint a vállalat 40 töltőállomást és egy olajraktárt üzemeltet Štip városában, amivel mintegy 15 százalékos piaci részesedést szerzett. A benzinkutak többsége a Burgasz finomítóból érkező üzemanyaggal működik, így a burgaszi üzem sorsa a macedóniai hálózat működésére is hatással van.
- Montenegró – egy montenegrói üzleti portál szerint a Lukoil tíz benzinkutat működtet a kis tengerparti államban, 130 embert foglalkoztat, és a kiskereskedelmi piac mintegy 15 százalékát birtokolja. A helyi vállalat a Lukoil International GmbH tulajdonában van, ezért a nyugati szankciók és a vállalat eladási szándéka ezt a hálózatot is érintheti.
- Finnország – a Lukoil finn leányvállalata, a Teboil 430 benzinkutat üzemeltet, ami az északi ország kútjainak mintegy ötödét teszi ki. Novemberben a cég bejelentette, hogy az amerikai szankciók miatt hamarosan bezárja állomásait: 1200 alkalmazottja közül 180 a kenőanyag‑gyártó üzemben dolgozik. A Lukoil nem tud üzemanyagot importálni, így a finn hálózat is potenciálisan eladóvá válik.
Az East Europe Lukoil‑kenőanyag‑hálózat honlapja arról számolt be, hogy
a Lukoil töltőállomás‑hálózata Bulgáriában, Horvátországban, Észak‑Macedóniában, Montenegróban, Romániában és Szerbiában együttesen több mint 750 helyszínből áll.
Ez azt jelenti, hogy a Mol a NIS, a burgaszi és a ploiești‑i üzemek megvásárlása után is találhatna újabb, földrajzilag közelebb eső célpontokat.
