A Ferihegy lehet majd a régió legfontosabb légiáru-szállítási csomópontja
ElemzésekA nyári hónapokban várhatóan a Ferihegy kelet-közép-európai régió kínai és ázsiai elosztó-központjaként betöltött szerepe tovább fog erősödni.
Ha összehasonlítjuk a térségben található versenytársakkal a Ferihegy kitűnik a mezőnyből.
A régióban található konkurens légiáru-kezelő repülőterek még mindig a világjárvány előtti szint alatt teljesítenek, míg a BUD Cargo Cityben kezelt áru volumene jelentősen a pandémia előtti szint fölött van.
Ami az idei évet illeti: az év első öt hónapjában a BUD Cargo City 75 587 tonna árut kezelt. Ez az év elején tapasztalt globális lassulás miatt ugyan 10 százalékkal elmarad az előző, rekordévi mennyiséghez képest, a május viszont már e téren is rendkívül erős volt:
5,8 százalékos emelkedést mutatott az előző év azonos időszakához képest - árulták el a növekedés.hu-nak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt-nél.
Ez a bővülés ráadásul nem jelenti a gépmozgások számának jelentős emelkedését. Már a tavalyi rekord árumennyiséget is kevesebb gépmozgással sikerült elérni. A nagyobb kihasználtsággal közlekedő járatoknak köszönhetően 2021-hez képest 11,5 százalékkal csökkent a Budapestre közlekedő cargo gépek száma.
A nyári hónapokban várhatóan a kelet-közép-európai régió kínai és ázsiai elosztó-központjaként betöltött szerepünk tovább fog erősödni, és növekvő számokra számítunk a kezelt árumennyiség terén annak ellenére is, hogy a nemzetközi trendek globálisan is erősen befolyásolják a cargo volumeneket.
– nyilatkozták a reptér-üzemeltetőnél.
Árukipakolás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren (Kép forrása: növekedés.hu)
Időközben tavaly megkezdődött és jelenleg is zajlik a Budapest Airport légiáru-kezelő komplexumának bővítése, amelyet követően a jelenlegi évi 250 ezer tonna helyett már 300 ezer tonna áru kezelésére lesz kapacitás a repülőtéren. Miután a jelenlegi fejlesztés véget ér a Cargo City 2000 négyzetméter irodával, 6500 négyzetméteres raktárral és egy olyan fedett területtel bővül, amely élő állatok fogadására is alkalmas lesz.
Az új csarnok már májusban elérte a szerkezetkész állapotot.
A jelenlegi beruházás egyik érdekessége, hogy egy olyan épületet kell bővíteni, „amely folyamatos földi és légi oldali üzemeltetés alatt van”. Emiatt a szokottnál is sűrűbb kapcsolattartásra van szükség az üzemeltetés és a kivitelezés között.
A komplexum építésénél előre gyártott lépcsőket és lépcsőházakat is alkalmaztak, ami segítette a helyszíni építési folyamatok felgyorsítását.
Összességében elmondható, hogy a Budapest Airport jó úton halad afelé, hogy légiáruszállítási pozícióját folyamatosan erősítve a repülőteret a régió legfontosabb logisztikai és légiáruszállítási csomópontjává tegye, így is támogatva nemzetgazdaságot és a helyi vállalkozások versenyképességét
– nyilatkozták a Budapest Airport-nál.
A pozíciójukat idén egyebek mellett az is erősítette, hogy a Sichuan Airlines, amely Nyugat-Kína legnagyobb légitársaságának számít tavasszal cargo járatot indított Budapest és Szecsuan tartomány fővárosa, Csengtu között. Az új cargo járaton többek közt autóalkatrészeket szállítanak.
A légiáru-szállítás globális szinten a jelek szerint fényes jövő elé néz. A Boeing előrejelzése szerint például 20 év alatt a légiáru volumene globálisan meg fog duplázódni.