A hazai óriásvállalatok nem nagyon kérnek a magyar vezetőkből
ElemzésekItthon a vállalati életet a multik uralják. A rendszerváltás óta kevés olyan hazai sikertörténet született, amely igazán nagyot szólt volna. Részben ennek köszönhető, hogy itthon a tíz legnagyobb cég közül csak ötnek van magyar vezetője. A női top menedzserekből ennél is nagyobb a hiány. A legjobban teljesítő 50 társaság közül 48-at férfiak vezetnek.
A nemzetközi porondon is erős magyar vállalatokat nem túl nehéz felsorolni. Ugyanis olyan cégből, amely európai szinten is tényező és itthon van a székhelye nem akad túl sok. Ha a pénzügyi szektor nélküli üzleti szférát nézzük, akkor a lista a Wizz Air-el és a MOL-al ki is fúj.
Pedig Kelet-Közép-Európa ma már számos olyan helyi tulajdonban lévő nagyvállalatnak ad helyet, amely kifejezetten jól teljesít az európai színtéren is.
Ebbe a sorba tartozik például a lengyel cipőbolt hálózat a CCC, amely már hazánkban is több mint egy tucat üzlettel rendelkezik. De lehetne említeni a Kross kerékpárgyártót, a divatipari óriássá vált Reserved-t, a yachtokat készítő Delphiát, a térség első-számú olajipari cégét a PKN Orlen-t. Vagy akár a Skodát is. Még úgy is, hogy az autógyártó a német Volkswagen tulajdonában van.
A Skoda ritka madárnak számít a kelet-európai óriáscégek között mivel bátran vállalja a gyökereit. A vásárlók rendszerint tisztában vannak a márka cseh eredetével. Ráadásul a székhelyük még mindig abban a 44 ezer fős Mladá Boleslav-ban található, ahol az alapítók az eredeti vállalkozást 1895-ben létrehozták. A népszerűségük pedig Nyugat-Európában is számottevő. Az idei első negyedévben Svájc legsikeresebb autó modellje például a Skoda Octavia volt.
A hasonló sikertörténetekből sajnos itthon nem sok akad. A Coface hitelbiztosító elemzése alapján a térség 60 legnagyobb cége között ugyan 6 magyar társaság van, de ezek többnyire állami vállalatok vagy külföldi mamutok hazai leányai.
A 15 legnagyobb vállalat Kelet-Közép-Európában
PKN Orlen | Lengyelország |
Skoda Auto | Csehország |
MOL | Magyarország |
Jeronimo Martins Polska | Lengyelország |
Volkswagen Slovakia | Szlovákia |
PGNiG | Lengyelország |
Audi Hungária | Magyarország |
Grupa Lotos | Lengyelország |
PGE Polska Grupa Energetyczna | Lengyelország |
Alpiq Energy | Csehország |
MVM Magyar Villamos Művek | Magyarország |
Eurocash | Lengyelország |
Automobile-Dacia | Románia |
Kia-Motors Slovakia | Szlovákia |
Hyundai Motor Manufacturing | Csehország |
Forrás: Coface
Ezt a jelenséget részben lehet okolni azzal is, hogy a rendszerváltás idején a meglévő erős cégeinkkel nem sáfárkodtunk valami jól. Az Ikarus például a ’60-as és a ’70-es évek idején még Dél-Amerikában, Afrikában és Ázsiában is piacot tudott szerezni magának. A cégnél dolgozó szakemberek pedig a becsuklásgátlók képében olyan fejlesztéssel is elő tudtak rukkolni, amelyet aztán világszerte is széles körben használtak. Ha nem hagyják lejtőre kerülni az Ikarus lehetett volna a „magyar Skoda”.
Sajnos a Ganz-MÁVAG is darabjaira esett, a Mirelite egy időben még felszámolás alá is került, a Csemege és az Orion pedig külföldi kézbe került, mielőtt a márkáik lassan jelentőségüket vesztették. Beszédes, hogy a privatizált állami cégek több mint fele már vagy nem működik vagy beolvadt egy másik társaságba.
Ritkán terjeszkedünk
A nagyvállalati cégekből mintegy ötezer van hazánkban. Azt, hogy ezek között kevés a magyar kézben lévő társaság az részben annak is köszönhető, hogy a nemzetközi színtérre nem sok hazai vállalat mer kilépni. Emiatt a vállalkozások egy idő után megrekednek a növekedésben.
„Bár egyre több az olyan kormányzati támogatású intézmény, amely segíti a külföldi piacra lépést, az itthoni cégek jó része az utóbbi időben inkább itthon maradt mivel Magyarországon egész jól ellehetett lenni”
- mondta korábban egy lapunknak adott interjúban Csorbai Hajnalka, az Opten Informatikai Kft. stratégiai igazgatója. Méretproblémák is vannak, hiszen rengeteg magyar cég nincs felkészülve arra a mennyiségre, ami például egy nyugati vagy egy kínai piacon elvárás. Erre számtalan példa van.
Mint Csorbai Hajnalka elárulta: a külföldi cégek közül főleg a németek és az osztrákok jönnek szívesen hozzánk. Ezekből 1900-2000 tevékenykedik itthon. Brit, szlovák, amerikai, illetve holland társaság nagyjából 1100-1400 van nálunk. A keletiek is jönnek hazánkba, de nem tömegesen. Kínai cégek főleg a kereskedelemben tevékenykednek, a törökök kisebb vendéglátóipari cégekkel vannak jelen nagyobb számban.
Itthon az egyik olyan ágazat, ahol a külföldi tulajdonban lévő vállalatok felülreprezentáltak, azaz agrárium.
A mezőgazdaságban minden ötödik cégnél – vagyis a mintegy 20 ezer vállalkozás közül mintegy ötezernél – van külföldi magánszemély vagy vállalkozás a tulajdonosok között. A statisztikák alapján ezek a cégek megbízhatóbbak, mint a hazai tulajdonú társaságok.
A helyzetünk persze nem teljesen egyedi. A nyugat-európai és az ázsiai vállalatok az egész régióban erősek.
Ha Romániában sorra vesszük a 41 megye, illetve a főváros legnagyobb cégeit, akkor azt látjuk, hogy közülük 34 külföldi érdekeltségűnek számít.
Ami azt illeti a Kolozsvár központtal működő Kolozs megyében épp a magyar háttérrel működő Mol Romániáé az elsőség. Viszont ez nem jelenti azt, hogy a hazai helyzet a térségben teljesen normálisnak számít.
Az Eurostat egyik tavalyi elemzése épp arra mutatott rá, hogy az Unióban a külföldi tulajdonú cégek súlya Magyarországon a legnagyobb. A sorban Szlovákia, Luxemburg és Románia követ minket.
Nálunk a német illetve az ázsiai kézben lévő nagy multinacionális cégeknél jellemzően a hazai leányokat is nemzetközi szakemberek vezetik.
A tíz legnagyobb között öt olyan társaság van, ahol az első-számú vezető magyar. De ha az élbolyban csak a multikat vizsgáljuk akkor egy olyan vállalatot se fogunk találni, amelynek hazai vezére van. Hisz az Audi Zrt., a Mercedes-Benz Kft., a Magyar Suzuki Zrt., a Flextronics Kft., a Samsung Zrt. és a hazai Bosch csoport élén is külföldi top menedzser áll.
Nőtlen üzleti élet
Az Opten még az év elején készített egy felmérést arról, hogy miként oszlik el a nemek aránya itthon a vállalat-tulajdonosok és a cégvezérek körében.
Ebből a kutatásból kiderült, hogy itthon a társaságok 14 százaléka mondhatja el, hogy náluk minden felső-vezető és tulajdonos a szebbik nemhez tartozik.
Ugyan nem valami magas ez a mutató, viszont az elmúlt 10 évben mintegy 4 százalékkal nőtt. Viszont az itthoni vállalkozások felénél minden meghatározó pozícióban férfiak ülnek. Az Opten felmérése egy igazán meglepő tényre is rávilágított: kiderült, hogy a vegyes-vállalatok vagyis azok a társaságok, ahol nők és férfiak osztozkodnak a vezető posztokon, arányaiban elkezdtek visszaszorulni az évek során.
Ami az 50 legnagyobb hazai céget illeti, köztük mindössze kettőnek van női vezetője.
A SPAR-nál Heiszler Gabriellát még 2015-ben nevezték ki ügyvezetőnek. Mielőtt a SPAR élére került volna, a cégnél volt belső ellenőrzési és controlling vezető is. Az igen csak szűk lista másik szereplője a Shell: itt Istenesné Solti Andrea Erika most év elején váltotta a vezetői székben Bujdosó Andreát. A társasághoz először még 1993-ban csatlakozott, miután elvégezte a Budapesti Corvinus Egyetemet.
Magyarországon általában elmondható, hogy minél nagyobb egy cég annál kisebb az esély arra, hogy a vezetésben nőket fogunk találni. Itthon ugyanis a 250 főnél nagyobb cégeknél a női vezetők aránya az 1 százalékot se éri el. A bérolló is nagy: egy vezető beosztásban lévő nő valamivel kevesebb, mint a kétharmadát keresi meg annak, amit egy hasonló pozícióban lévő férfi visz haza.
„A csak női cégek jelentős része a kozmetika, a fodrászat és hasonló, jellemzően női szakmák területén működik. A tipikusan férfias cégeknél pedig sok az informatikai. Nem vagyok feminista, de a statisztikák alapján a nagyobb cégeknek – a hatékonyság szempontjából – kifejezetten jót tesz a mindkét nemet felvonultató vezetői csapat”
– mondta el lapunknak korábban Csorbai Hajnalka.
A legnagyobb magyarországi vállalatok első számú vezetői
MOL Nyrt. | Hernádi Zsolt |
Audi Hungária Zrt. | Alfons Dieter Dintner |
MVM Zrt. | Kóbor György |
Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. | Christian Andreas Wolff |
Flextronics International Kft. | Christian Pfister |
WIZZ Air Hungary Zrt. | Váradi József |
Magyar Suzuki Zrt. | Yoshinobu Abe |
Magyar Földgázkereskedő Zrt. | Kóbor György |
Samsung Zrt. | Hwang Keun Ha |
Robert Bosch Kft. | Daniel Korioth |