Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A hipermarketek kevésbé sikeresek a koronavírus okozta új helyzetben

Elemzések2020. szept. 28.Devecsai János

Ha nem következik be rendkívüli esemény, tartani tudja a kereskedelem a júniusi-júliusi szintet – mondta el lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

A koronavírus-járvány elhozta az online vásárlás aranykorát. Az Egyesült Királyságban a TESCO-nál például az év elején heti 600 ezer ember vásárolt a netes felületen. Ez a szám azóta másfél millióra nőtt. A növekvő igények miatt 16 ezer új alkalmazottat kellett felvenniük. Ahogy tavasszal megírtuk: a zökkenőmentes online kiszolgálás érdekében itthon is 240 új munkatárssal bővítették a csapatukat.

Csakhogy az internetes kereskedelem erősödése önmagában nem tudta feltornázni a láncok profitját.

A járványügyi intézkedések rengeteg plusz kiadással járnak, a házhozszállítási ágazat pedig szinte mindenhol minimális nyereségi rátával működik. Már csak azért is mert sok társaság ingyenes kiszállítással igyekszik magához édesgetni a vevőket.

A Shore Capital elemzője Clive Black szerint a láncok jobb ha arra készülnek hogy a vásárlóik egy része már nem is fog visszatérni az offline boltokba. Most, hogy az idősek látják, hogy milyen kényelmes a netes rendelés, a jó részük valószínűleg a járvány után is ennél a vásárlási csatornánál fog maradni.

A vevői szokások sok helyen belső átalakításokat indítottak be. Az Auchan a saját hazájában Franciaországban nagyobb figyelmet akar szentelni az e-kereskedelemnek. Ez viszont azzal jár, hogy 1475 alkalmazottól meg fognak válni.

A hipermarketek kevésbé sikeresek

jegyezte meg Jean-Denis Deweine az Auchan beszerzési igazgatója, aki elmondta, hogy a társaságnál a mostani modernizálás már a járvány előtt is tervben volt. Ami a hazai helyzetet illeti, a SPAR-nál a növekedés.hu-nak azt mondták:

Az látszik jelen pillanatban, hogy turizmus visszaesése, a külföldi látogatók elmaradása negatív hatással van a forgalmunkra, illetve a bevásárlóközpontokba még nem tértek vissza a vásárlók, így az ott lévő üzleteink forgalmi elmaradással küzdenek.

A netes eladások viszont továbbra is pörögnek.

A járvány első hullámában maximális kapacitáskihasználtsággal működött az online csatorna és a lendület a mai napig nem hagyott alább.

- mondták el lapunknak a vállalatnál. A hazai Auchan-nál is jók a tapasztalatok. Mint elárulták:

Közel 200 új munkatársat vettünk fel erre a területre, ezenkívül felgyorsítottuk az online áruházunk fejlesztését is, aminek köszönhetően mára már országosan elérhető közel 21 ezer termékünk. Úgy gondoljuk, hogy rövid időn belül az online vásárlások az összes vásárlás kétszámjegyű arányát fogják kitenni.

De vajon ősszel hogyan hat majd az erősödő ragály a kiskereskedelemre? Vámos György, az OKSZ főtitkára a téma kapcsán úgy fogalmazott:

A második járványhullámnak nyilván lesznek hatásai. Az egyik, hogy valamivel kevesebb alkalommal mennek vásárolni sokan, de akkor nagyobb a szokásosnál a kosárérték. A kiskereskedelem egyébként júniusban, júliusban elérte az előző évi szintet, de e mögött az egyes árucsoportok és értékesítési csatornák eltérnek az átlagtól. Feltehetően óvatosabbak lesznek a vásárlók, de az üzletekben nincs működési korlátozás, így azzal számolunk, hogy ha nem következik be rendkívüli esemény, tartani tudja a kereskedelem a júniusi-júliusi szintet, tehát összességében a tavalyi körül mozoghatnak a vásárlások.

A szakember a lapunknak arról is beszélt mit kell tenni, ha az egyik üzlet dolgozója elkapja a koronavírust. Ilyenkor a Nemzeti Népegészségügyi Központ protokollja és ajánlásai alapján kell eljárni. Ha munkaidőben derül fény a gyanúra, haladéktalanul el kell különíteni a dolgozót, a járványügyi hatóságot azonnal értesíteni kell, a kontaktokat és a további megfelelő intézkedéseket pedig fel kell térképezni. Az érintett dolgozó munkavégzésének, munkahelyi tartózkodásának helyét, környezetét az előírásoknak megfelelően fertőtleníteni kell.