Az európai hadiipari óriás kitart a szaúdiak mellett
ElemzésekA BAE Systems nem akar hátat fordítani Szaúd-Arábiának. Egy 10 milliárd fontos üzlet forog kockán.
Körülbelül egy éve tavaly októberben halt meg a szaúdi monarchiát bíráló újságíró Dzsamál Hasogdzsi, akit feltehetően a koronaherceg parancsára végeztek ki. Az évforduló közeledtével Londonban több tüntetést is tartottak. Az aktivisták egy része a brit BAE Systems-et is kritizálta.
Ez a társaság az egyik legnagyobb hadiipari cég a világon. A tengeralattjárótól a harci járműveken át a vadászgépekig, rengeteg mindent gyártanak. Még az amerikai Védelmi Minisztérium hat legnagyobb beszállítója között is szerepelnek.
A vállalat azért lett a kritikák célpontja, mert mind a mai napig Szaúd-Arábia számít az egyik legnagyobb ügyfelüknek. Ezen Dzsamál Hasogdzsi meggyilkolása se változtatott.
A BAE Systems és Rijád kapcsolata egyébként már korábban is problémákat vetett fel. Tizenegy éve ugyanis felmerült a vád, hogy a társaság fű alatt több tízmillió fontot fizetett ki a szaúdi hivatalnokoknak. Akkor az amerikai hatóságok őrizetbe is vették a vállalat vezérigazgatóját Mike Turnert és egy másik magas rangú vezetőt. Igaz pár órás kihallgatás után el is engedték őket.
Később a BAE Systems-nél arra jutottak, hogy a korrupció egyes országokban rendkívül mélyen gyökerezik. Olyannyira, hogy néhány helyen kerülőutak nélkül már nem is lehet üzletet kötni.
Ezt az állítást látszik megerősíteni a tény, hogy Európában az elmúlt években egyes hadiipari cégek komoly botrányokba keveredtek. Korábban az olasz Finmeccanica vezérigazgatója Giuseppe Orsi azután került rács mögé, hogy kiderült: az indiai védelmi minisztériummal úgy ütöttek nyélbe egy 560 millió eurós szerződést, hogy a megállapodáshoz 51 millió eurónyi vesztegetési pénz is dukált.
Hogy a BAE Systems elkerülje az ehhez hasonló eseteket készítettek egy feketelistát a kerülendő országokról. Ebben a felsorolásban egyébként Szaúd-Arábia nem szerepelt.
A brit vállalatot végül Németország hozta nehéz helyzetbe. Tavaly ugyanis bejelentették, hogy Hasogdzsi meggyilkolása után nem fognak fegyvereket szállítani a közel-keleti országba.
A britek nem csatlakoztak az exportstophoz, viszont így is megnehezítette a dolgukat a berlini döntés. Hisz a BAE Systems a harci járművek gyártásánál nem egyszer szorosan együttműködik a német cégekkel – így például az MTU Aero Engines-el. Emiatt nem egészen világos, hogy a németek nélkül miként fogják teljesíteni a szaúdi rendeléseket.Viszont ragaszkodnak az arab királysághoz, mivel az ország 10 milliárd font értékben rendelt tőlük 48 Eurofighter Typhoon vadászgépet, a meglévő 72 gép mellé. Ezeket a repülőket pedig a brit Independent forrásai szerint nem könnyű eladni: hisz a Typhoon-ok főleg a légiharcban jók, vagyis az előnyeik akkor domborodnak ki igazán ha ellenséges vadászgépek ellen vetik be őket. Mióta véget ért a hidegháború ilyen repülökre nincs túl nagy kereslet – vélik a kritikusok.
Szaúd-Arábiánál egyébként csak Kína és az USA költ többet a hadseregére. Ráadásul a tavalyi botrány ellenére is komoly nemzetközi támogatást élveznek. Azután, hogy az olajipari létesítményeiket csapás érte Amerika nemrég 3000 katonát küldött a királyságba, hogy megerősítsék az ország légvédelmét.