Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Brutális, 50 milliárd eurós gazdaságélénkítés jöhet Németországban

Elemzések2019. okt. 18.Harsányi Péter

30 és 110 milliárd euró összegű gazdaságélénkítésre is szükség lehet ahhoz, hogy kompenzálni lehessen az idei gazdasági lassulást Németországban. Amennyiben felerősödnek a recessziós félelmek a német kormány jó eséllyel nagyméretű intézkedéscsomagot jelenthet be. Vállalati adójóváírások, munkavállalói és munkáltatói járulékcsökkentések, és elektromos autó támogatások – néhány a lehetséges serkentő lépések közül.

Milyen élénkítő intézkedések várhatók?

A német kormány első körben a hatékonyságot és a bizalmat javító hosszabb távú beruházások felfuttatásával próbálja élénkíteni a recesszió szélén lévő német gazdaságot. Az ilyen jellegű intézkedések azonban hónapok, sőt akár évek alatt fejthetik ki hatásukat a reálgazdaságban, ezért amennyiben tovább lassulna a német gazdaság, abban az esetben szélesebb körű költségvetési élénkítésre lesz szükség.

Egy komolyabb lassulás vagy gazdasági visszaesés esetére – a Bloomberg értesülései alapján - a német kormány már kidolgozott egy vészforgatókönyvet, amiben az alábbi rövidtávú keresletélénkítő lépéseket preferálja:

  • Megnövelheti a kormány a támogatásokat az elektromos autó értékesítések esetében. A program méretét azonban jelentősen behatárolja, hogy a gyártási kapacitások az elektromos autók tekintetében korlátozottak.
  • Életbe léptethetnek a döntéshozók széleskörű vállalati adójóváírásokat. Hasonló intézkedésekre 2009-ben is volt példa, amelyek segítségével javították a vállalatok likviditási helyzetét.
  • Járulékcsökkentések bevezetése a munkavállalók és a munkáltatók számára.
  • Hamarabb kivezeti a kabinet a szolidaritási pótdíjat. Amennyiben 2021 helyett korábban megszüntetik az intézkedést, az akár 10 milliárd euróval növelheti a lakossági fogyasztást.

Októberben a munkaügyi minisztérium bejelenthet továbbá egy másik törvényjavaslatot, amely a munkavállalókat támogatná. Lehetővé tennék, hogy válsághelyzetben csökkenjen a munkaórák száma. Emellett képzési programokat is biztosítanának a munkavállalók számára. Egy ehhez hasonló intézkedéscsomag a kormányzati becslések alapján 2009-ben 1,4 millió munkahelyet segített megmenteni.

Végezetül, a német kormány az elmúlt időszakban már felvetette annak a lehetőségét is, hogy amennyiben felerősödnek a recessziós kockázatok, akkor akár 50 milliárd euróval is megnövelhetik a kormányzati kiadások nagyságát. Ez egy meglehetősen széleskörű beavatkozást tenne lehetővé.

Miért van minderre szükség?

A német Bundesbank előrejelzései alapján a második negyedévet követően a harmadik negyedévben is zsugorodhat a német gazdaság. Egy ilyen jelenséget már technikai recessziónak hívunk.

Ezután ugyan valamelyest gyorsulhat a növekedés, de a korábban vártnál kisebb mértékben és fennáll egy elhúzódó stagnálás veszélye is.

A legnagyobb 5 német gazdaságkutató intézet nemrég lefelé módosította a GDP növekedés előrejelzését. Az okok a megszokottak: kereskedelmi háború, lassabb kínai és globális növekedés, nagyfokú üzleti bizonytalanság és kivárás, magas globális adósságállomány stb.

Az aktuális prognózisok szerint az idei év egészében 0,5 százalékkal (ez 6 éves negatív rekord), míg jövőre 1,1 százalékkal növekedhet a német gazdaság. Néhány hónappal korábban még 0,8 és 1,8 százalékos gazdasági növekedést vártak a szereplők 2019-ben és 2020-ban.

A lefelé ható kockázatok pedig hatalmasak.

Amennyiben megegyezés nélkül lépni ki az Egyesült Királyság az EU-ból, akkor az jövőre nagyságrendileg 0,4 százalékponttal csökkentené a német gazdasági növekedést.

Még nagyobb kockázat, hogy kivet-e Donald Trump az Európai Unióból érkező vámárúkra, gépkocsi exportra védővámokat. Egy ilyen forgatókönyv a kínai kereslet mérséklődésével együtt súlyos visszaesést idézhetne elő a német feldolgozóiparban, ami már átterjedhetne a szolgáltató szektorra is a magasabb munkanélküliségen és a kisebb fogyasztáson keresztül.

A feldolgozóipar mellesleg már jelenleg is szűkül, amit feldolgozóipari beszerzési menedzserindex is jól szemléltet. A mutató január óta a növekedést jelző 50-es érték alatt tartózkodik, jelenleg 41,7 ponton áll. Ennél mélyebb értékek csak a 2008-as globális gazdasági válság idején voltak megfigyelhetők.

Tekintettel a német export nagy súlyára, a globális lassulás és a nemzetközi kockázatok egyáltalán nem elhanyagolhatók, sőt alapvetően meghatározhatják a német gazdaság irányát. Az export nagy súlyát jól mutatja egyébként 47 százalékon álló export/GDP mutató is. Ez az érték az Egyesült Államokban például mindössze 12 százalék.

Pedig lenne pénz az élénkítésre

6 év alatt mintegy 20 százalékponttal csökkent a német GDP arányos bruttó államadósság. A mutató 2012-ben még 80 százalék felett járt, majd ezt követően 2018 végére 60 százalék közelébe esett.

Német GDP arányos bruttó államadósság

A gazdasági növekedésen túl, a drasztikusan csökkenő német kötvénypiaci hozamok, valamint a 2014 óta minden évben többletes német költségvetés is nagymértékben elősegítette az adósság leépülését.

Tavaly a német költségvetés a GDP arányában 1,7 százalékos többletet ért el, aminek köszönhetően egy rekordszintű, 59,2 milliárd eurós nyereséggel zárta az évet a német állam.

A német kormány által meglebegtetett 50 milliárd eurós fiskális élénkítő csomag tehát jelen környezetben nem lenne különösebben megterhelő Németországnak.

Régebben sokat segített

A 2008-as globális pénzügyi válság idején a német kormány 80 milliárd eurót költött gazdaságélénkítésre. Ez az összeg jelentősen meghaladta a francia kormány akkor bejelentett 26 milliárd eurós élénkítő csomagját.

Az eurózónában is kimagasló volt a német költségvetési élénkítés mérete. Minden bizonnyal ez is hozzájárult a gyorsabb német kilábaláshoz, amit az alábbi ábra is jól személtet (fehér vonal: német, kék vonal: eurózóna GDP). A német gazdaság gyakorlatilag 3 év alatt állt talpra 2008 után, míg az euróövezetnek 7 évre volt szüksége.

A 2008-as válság utáni GDP növekedési pálya Németország és az eurózóna esetében

A Bloomberg becslései szerint az idén 1 százalékponttal is kisebb lehet a növekedés Németországban. Ez egyrészről a külső lassulásra vezethető vissza, másrészről pedig arra, hogy a döntéshozók nem élénkítették időben a gazdaságot.

Ahhoz, hogy az ebből eredő károkat visszafordítsák nagyságrendileg egy 30 és 110 milliárd euró közötti pótlólagos költségvetési kiadásnövelésre lenne szükség.

Az inflációs sem jelent pillanatnyilag túl nagy akadály: az inflációs mutató 1,2 százalékra, míg a maginfláció 1,4 százalékra lassult Németországban.

Mit mond az Európai Központi Bank?

Mario Draghi, az Európai Központi Bank (EKB) elnöke szerint hatalmas szükség lenne a fiskális élénkítésre.

A laza monetáris és fiskális politika kombinációjával ugyanis gyorsabban elérhetővé válna a 2 százalékos inflációs cél.

Ennek hatására az EKB is korábban elkezdhetne szigorítani, megemelni a negatív betéti kamatlábakat, aminek hatására csökkennének a laza pénzpolitika mellékhatásai.

Egy magasabb kamatkörnyezet nagyban kedvezne a gyenge lábakon álló német bankszektornak és a lakossági megtakarítóknak is, illetőleg csökkentené az eszközár lufik kialakulásának a veszélyét.

Draghi kihangsúlyozta, hogy a monetáris politika elérte a korlátait, így a költségvetési élénkítő intézkedésekkel lehetne nagyobb eredményt elérni. Az EKB elnöke szerint azért is fontos lenne a költségvetési élénkítés, mert az elmúlt 10 évben az eurózóna nagyobb országainak a nettó beruházásai lényegében nullán állnak.

Törvényi korlátok

A német alkotmány számottevően korlátozza a kormány mozgásterét. A GDP arányos államadósság konjunktúra idején tudniillik legfeljebb 0,35 százalékkal növekedhet a törvények szerint.

Recesszió idején a szabályok valamivel lazábbak. Minél jobban zsugorodik a gazdaság, annál nagyobb költekezést tesz lehetővé az alkotmány. Ahhoz azonban, hogy még időben reagálhasson a kormány, a döntéshozóknak alternatív megoldásokat kell kidolgozniuk a gazdaság serkentése érdekében.