Gigantikus államadósság csapdájában az új francia kormányfő
ElemzésekA széttöredezett politikai paletta mellett az EU harmadik legmagasabb államadóssága és az ezután fizetendő csaknem 60 milliárd eurónyi kamatteher is jelentősen nehezíti az új francia kormányfő dolgát. Az államadósság meghaladja a GDP 114 százalékát, ami után Franciaország a megtermelt javainak 2 százalékát fizeti ki kamatként. A megszorítások érkezése biztos, azok összetétele azonban Sébastien Lecornut kinevezése után is kérdéses. A befektetési kedv alábbhagyott, a tízéves francia államkötvények hozama pedig az euróövezeti adósságválság óta nem látott szintre emelkedett.
Görögország és Olaszország után Franciaország az Európai Unió legeladósodottabb tagállama, ez pedig igencsak beszűkíti a jelenlegi politikai válság nyomán kialakult mozgásteret és megnehezíti a kedden kinevezett Sébastien Lecornut miniszterelnök dolgát. A gigaadósság kamataira az ország a GDP több mint 2 százalékát fordítja, miközben az állami bevételek a vártnál kedvezőtlenebbül alakultak, a közkiadások pedig megemelkedtek. Az ország adósságkilátásai nem túl bíztatóak: a francia állampapírok hozama többéves csúcson áll, ehhez pedig bőven hozzájárult a parlament bénultsága. Az elmúlt hetekben a kiigazításra számos javaslat érkezett, elsősorban adóemelések, kiadáscsökkentések és nyugdíjkorhatár emelés formájában.
A legfőbb gondot most a költségvetés állapota jelenti, pontosabban az, hogy az elszabaduló államháztartási hiány megfékezésére milyen szigorításokat vezessenek be. A parlament töredezettsége és a szocialisták blokkoló pozíciója komoly aggodalmat váltott ki a befektetők körében.
A tízéves francia államkötvény hozama jelenleg a 3,47 százalékon áll, a befektetők pedig a szigorító intézkedések tartalmától és az új miniszterelnök támogatottságától teszik függővé döntéseiket. A bizonytalanság tehát nem kedvez a tetemes államadósság finanszírozásának és az államháztartási hiány leszorításának. És most lássuk a legfőbb feladatokat, melyekre sürgősen megoldást kell találnia az új kormányfőnek.
A törékeny politikai helyzet stabilizálásása.
Macron a saját pártjából választott miniszterelnököt: Sébastien Lecornu korábbi védelmi miniszter 2017 óta megszakítás nélkül szolgál a kormányban, és kiváló kapcsolatokat ápol más pártvezetőkkel. Tény, hogy Macron egy lojális szövetséges kinevezésével biztosíthatja, hogy reformjai - mint a nyugdíjkorhatár két évvel történő emelése - védve maradjanak. A stratégia sikere azonban attól függ, hogy az új miniszterelnöknek sikerül-e meggyőznie a szocialistákat, mint kulcsfontosságú ingadozó szavazócsoportot arról, hogy végig kell vinni a reformokat. A Macronhoz való túlzott közelség azonban könnyen visszaüthet az egyeztetések során. Akár újabb költségvetési blokádot vagy kormánybukást eredményezhet, ami végső soron akár újabb előrehozott választásokhoz vezethet.
Zsarolási pozíciók felszámolása
A tavalyi választások óta a baloldal, mint a legtöbb képviselői helyet szerző frakció, a kormányalakítás jogát követeli. Bár Macron eddig elutasította őket, a helyzet a jelenlegi szűk mozgástérben könnyen változhat. A szocialisták korábbi nyilatkozataik alapján jelentős vagyonadót vezetnének be, ugyanakkor késleltetnék a nyugdíjkorhatár emelését.
Jövő évi költségvetés elfogadása
A 2026-os büdzsét mielőbb össze kell állítani, méghozzá úgy, hogy a magas államháztartási hiány és államadósság csökkenő pályára álljon. A bevételnövelő intézkedések kapcsán alakult ki a legtöbb vita a parlamenti pártok között, ezért a következő hetekben lényeges lesz, hogyan tudja kezelni az új kormányfő a politikai nyomásgyakorlásokat és a tiltakozásokat. Jelenleg a S&P negatív kilátást tart fenn Franciaország AA- minősítésén. A Fitch szintén ugyanebben a kategóriában és negatív kilátással tartja fent az ország adósosztályzatát. A Moody’s-nál Aa3 besorolásban vannak a franciák, stabil kilátással.
|
EU tagállamainak GDP-arányos államadóssága 2025 Q1 – Forrás: Eurostat |
|
1.Görögország 152,5% |
|
2.Olaszország 137,9% |
|
3.Franciaország 114,1% |
|
4.Belgium 106,8% |
|
5.Spanyolország 103,5% |
