Hamarosan ellephetik az eget az áruszállító drónok
ElemzésekÖt év és a futárszolgálatoknál a drónok használata mindennapos lesz - véli a téma egyik szakértője, Stanley Maloy, a San Diegói Egyetem professzora.
A 81 éves Susie Sensmeier tavaly októberben pusztán azzal történelmet írt, hogy vett magának egy mellényt az interneten. A rendelését ugyanis nem egy futár vagy a posta, hanem egy drón vitte ki. Ez volt az első eset Amerikában, hogy egy vásárlónak egy kis repülő szerkezet vitte ki a csomagot. A szállítást a Google anyacégéhez az Alphabethez tartozó Wing nevű vállalat intézte. A társaság drónjai már Helsinkiben és az ausztráliai Canberrában is repkednek.
Az Egyesült Államokban egyelőre egy kis 22 ezres városban a virginiai Christiansburgban érhető el a szolgáltatásuk. Ott, ahol Susie Sensmeier is lakik. Az efféle futurisztikus kiszállításnak persze megvannak a maga korlátai.
A Wing drónjai legfeljebb csak másfél kilónyi árut tudnak szállítani, 20 kilométernél pedig nem tudnak messzebbre repülni.
Cserébe roppant gyorsak: volt hogy a rendelés és a drón indulása között kevesebb mint három perc telt el. Ha már felvették a csomagot gyorsan haladnak. A repülési sebességük elérheti a 113 km/órát is. A Wingnél használt szerkezetek eleve úgy vannak kialakítva, hogy a kiszállításnál nem kell leszállniuk a földre. A csomag leeresztése után azonnal állnak is tovább. Ami azért is hasznos mert, így nem kell félni, hogy esetleg egy kutya vagy egy kisgyerek elkapja a masinát.
A Wing most még csak a kísérleti programoknál tart. Gyűjtik a tapasztalatot a széles körű bevezetéshez. De a konkurenseik sem tartanak előrébb. Az Amazon ugyan tavaly már megígérte, hogy csak pár hónap és hivatalosan is beindul náluk a drón kiszállítás, de egyelőre az indulás még mindig várat magára.
Az egyik legnagyobb ételfutár cég az Uber Eats is egyelőre csak San Diegoban használ drónokat.
A működés menete viszont náluk egészen más, mint a Wingnél. A kis repkedő gépek ugyanis a legtöbb esetben nem viszik a házhoz a hamburgert vagy a pizzát. Helyette egy közeli futárnak adják át a rendelést. Mindez elsőre furának tűnhet, de van benne logika. San Diego ugyanis egy 1,4 milliós nagyváros. Sok a villanypózna, ami megnehezíti a drónok dolgát. Nem mindenhol könnyű őket leszállítani, ezért a gépek inkább fix pontok között közlekednek. A használatuknak még így is van értelme, hisz a levegőben fittyet hányva a közlekedési dugókra gyorsan tudnak haladni. A kiszállítási időket érdemben le tudják faragni.
Stanley Maloy a San Diego-i Egyetem professzora és a téma szakértője azt mondja, hogy még öt év és a drónos kiszállítások már mindennapossá válhatnak.
Nem csak a futárszolgálatok életét fogja megváltoztatni: ez a technológia az egészségügyben is új fejezetet nyithat. Az egyik legnagyobb csomagküldő szolgálat a UPS is használ drónokat az orvosi eszközök szállításánál. Egy amerikai cég a Zipline pedig az afrikai Ruandában és Ghánában drónokkal szállítja a vért, a gyógyszereket és a különféle vakcinákat. A házon belül kifejlesztett masináik akár 80 kilóméteres távot is meg tudnak tenni.
A pilóta nélküli repülő szerkezetek elterjedésében a koronavírus is segített. Mivel többen is attól félnek, hogy a futártól elkapják a halálos ragályt, a „robotkézbesítők” népszerűsége alaposan megnőtt a pandémia alatt.
„[Christiansburgban] április első két hetében már ezer rendelést teljesítettünk. Később pedig volt, hogy ennyi munka egy hét leforgása alatt is összejött”
– meséli a Wing kommunikációs igazgatója Alexa Dennett. Az egyik partnerük a Mockingbird Kávézó és Pékség arról számolt be, hogy náluk a járvány elején a rendelések 25 százalékát a Wing drónjaival juttatták célba.
Az igény Európában is megvan, de ezaz iparág nálunk csak azután tud majd megerősödni, hogy most decemberben az EU-n belül megszületik a közös szabályozás. Jövő évtől az Unióban nem csak hogy egységes előírások fognak vonatkozni a drónok műszaki követelményeire, de az engedélyezés is egyszerűbb lesz. Aki az egyik tagállamban zöld utat kap, azaz egész Unión belül szabadon használhatja majd a drónjait.
Sokan persze attól tartanak, hogy ha a pilóta nélküli repülők ellepik az eget akkor nem fogják tiszteletben tartani a magánéletünket. Alexa Dennett azonban azt állítja: a Wingnél például a gépek kamerái csak alacsony felbontású felvételeket készítenek. A videóikon senkit nem lehet beazonosítani. Kérdés persze, hogy ez vajon a jövőben is így marad-e.