Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Hatalmas büntetés várhat az európai autógyártókra, Kínával kell közösködniük?

Elemzések3 órájaSz.A.

Az európai autógyártók sok büntetést fizethetnek a széndioxid kvóták miatt, de el is kerülhetik az eurómilliárdos bírságot, ha pont a kínai konkurenciától vásárolnak kvótát.

Az EU klímacéljait nem teljesítő cégcsoportoknak választaniuk kell: bírságot fizetnek a széndioxid kvóta túllépése miatt, árengedményt adnak az elektromos autókra, így többet adnak el belőlük, vagy kvótát vásárolnak más gyártóktól.

Súlyos eurómilliárdokról van szól, a Volkswagen esetében például akár hatmilliárd euró is lehet a büntetés 2023 és 2025 között, de a Renault és a Stellantis is egymilliárd euró feletti bírságot kaphat, ha nem teljesíti a CO2 előírásokat a Barcalys előrejelzései szerint, melyet a Financial Times ismertetett.

A kibocsátás csökkentését célzó kötelező uniós szabályok értelmében ugyanis az elektromos meghajtásra való átállásban lassabban haladó gyártóknak, így a Volkswagennek is, választania kell: több milliárd eurós bírságot fizetnek, vagy az árak csökkentésével növelik az elektromos járművek eladásait, vagy kvótát vásárolnak a kevésbé szennyező versenytársaktól.

Az Európai Bizottság tervei szerint az autógyártókat autónként 95 euró bírsággal sújtja minden egyes gramm szén-dioxid-kibocsátás után, amely meghaladja a 93,6 grammos kilométerenkénti határértéket, a vállalat 2025-ben értékesített járműveinek átlagos kibocsátása alapján.Az EU-ban számos autógyártó az összevonás lehetőségével kíván élni: a gyártók átlagosan számolják a flottájuk üvegházhatású gázkibocsátását más, a blokkban értékesítő vállalatokkal.

Elemzők becslései szerint egyes európai konszernek több százmillió euró értékben kényszerülhetnek szén-dioxid-kibocsátási kvótát vásárolni olyan kínai riválisoktól, mint például a BYD, amely az EU-ban értékesített elektromos járművek magas eladásainak köszönhetően az egyik legnagyobb kreditkészlettel rendelkezik.A legutóbbi uniós bejelentések szerint a Tesla kreditjeit többek között a Stellantis, a Ford és a Toyota vállalatokkal fogja összevonni.

Az amerikai  elektromos autógyártó a tavalyi év első kilenc hónapjában már több mint 2 milliárd dollárt keresett a kibocsátási egységek globális pooling-rendszerekbe történő értékesítéséből. Egy másik kvóta-közösségben a Mercedes-Benz a Polestarral és a Volvóval állt össze - mindkettő a kínai Geely tulajdonában van.

A Geely alapítója, Li Sufu a Mercedes mintegy 10 százalékát birtokolja, míg a pekingi tulajdonú BAIC további 10 százalékot.

A Mercedes közölte, hogy továbbra is „milliárdokat fektet be az elektromos járművekbe”. „Iparágunk átalakulásának ütemét azonban a piaci feltételek és ügyfeleink határozzák meg.

A VW és a Renault elemzők szerint valószínűleg nehezen fogja elérni a célokat saját eladásaik révén, kevés alternatívája van a kínai MG-SAIC és BYD gyártókon kívül. A Renault potenciálisan a Nissan és a Mitsubishi stratégiai partnereivel is összefoghatna.A kvóta-közösségben azonban ellentmondások rejlenek.

Egyes vezetők arra figyelmeztetnek, hogy a megállapodás az európai iparág versenyképességét rontja azáltal, hogy a kínai riválisokat erősíti, miközben Brüsszel a kontinens autógyártóinak védelme érdekében magasabb vámokat vetett ki a kínai elektromos járművekre.

Bajos a közösködés a kínaiakkal

Az EU hibát követett el, amikor engedélyezte az amerikai és kínai autógyártókkal való „kvóta-közösködését”, mivel ez az európai autógyártók riválisainak kedvezhet - írja a Financial Times, a lapnak nyilatkozó szakértők véleménye alapján.

Az iparág szereplői vonakodnak nyilvánosan számokat közölni a kvóta-összevonás várható várható költségeiről, mivel az autógyártók zárt ajtók mögött, a tőkerészesedéseikhez és márkakapcsolataikhoz kapcsolódó szövetségekben kereskednek a creditekkel.

A német Alsó-Szászország tartomány 20 százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben, míg a Renault 15 százalékos állami tulajdonban van, ami politikailag érzékennyé teszi a kínai autógyártókkal való összefogását.Ha a VW a kvóta-vásárlás, vagy közös kvóta-számítás mellett döntene, akkor valószínűleg több kínai céggel kellene együttműködni, mivel a BYD-nek nem biztos, hogy elegendő EV-eladása van Európában ahhoz, hogy egyedül kitöltse a német konszern hiányát.

A német konszernnek egy év alatt csaknem meg kellene dupláznia az EV-eladásait, ha egyedül akarná teljesíteni az uniós célokat a UBS szerint. A vállalat 2025-re nem tervez új EV tömegmodell bevezetését. A Renault pedig egy 25 000 eurós (kb.10 millió forintos) modell bevezetésével szeretné fellendíteni EV-eladásait.A VW szerint saját maga igyekszik elkerülni a szankciókat, mert tavaly teljesen elektromos modellek egész sorát vezette be, ezek eladásaiban bízik.

A gyár szerint minden egyes euró, amelyet az esetleges szankciókba fektetnénk, rosszul befektetett pénz lenne, megpróbálják elkerülni a kvóta-közösségek kialakítását

A Renault szerint még túl korai lenne dönteni a kvóta-közösségről, de hozzátették, hogy a kínai gyártókkal kötött megállapodások az európai autóipar további gyengülését kockáztatják.

Brüsszel az ágazat részéről nyomás alatt áll, hogy rugalmasabbá tegye a kibocsátási szabályokat, mivel az elektromos járművek eladásai tavaly Németországban és Franciaországban visszaestek, miután a kormányok visszavonták az elektromos autók vásárlási támogatását - írja a lap.

(Fotók: Shutterstock)