Hollywood örökre megváltozik – Hogy nekünk nézőknek ez jó lesz-e, az még nem világos
ElemzésekA stúdióvezérek állítólag ki akarják "éheztetni" a forgatókönyvírókat. A mostani hollywoodi sztrájk kapcsán csak akkor ülnének le velük tárgyalni, ha már az anyagi csőd szélére kerültek.
Az amerikai álomgyárban egyre több stúdió pang az ürességtől. A forgatókönyvírók még májusban, a színészek szakszervezete pedig most júliusban hirdetett sztrájkot, emiatt pedig egymás után állnak le a filmek és a sorozatok munkálatai.
A következő Marvel filmek, a Gladiátor folytatása vagy épp a Netflix bombasikere a Stranger Things legújabb évada is limbóba került. Nem tudni mikor foroghatnak újra a kamerák.
A tét nem kicsi. Most dőlhet el, hogy a jövőben ki fogja írni a mozgóképes tartalmakat: a mesterséges intelligencia (artificial intelligence – AI) vagy az emberek?
Tavaly még úgy tűnt, hogy a gépi értelem legfeljebb a nagy fantáziájú sci-fi írók képzeletében veszélyezteti az emberek megélhetését, mostanra azonban mindez egyre inkább kezd valósággá válni. Mióta megjelent a ChatGPT és a különféle AI-alapú képalkotói szoftverek egyre világosabb, hogy a kreatív szakmák kezdenek veszélybe kerülni.
Most még nem tartunk ott, hogy egy mesterséges intelligenciával meg lehessen íratni egy nagyköltségvetésű film forgatókönyvét, de erős a gyanú, hogy pár év és már ez is megoldható lesz.
Lehet, hogy belátható időn belül a filmes stúdiók háza táján az írókra már csak azért lesz szükség, hogy átdolgozzák a gépekkel létrehozott történeteket.
Remélem tévedek, de úgy gondolom, hogy az AI használata átveszi az uralmat a szórakoztatóiparban. És mindennek borzasztó hatásai lesznek.
- mondta Justine Bateman az írói szakszervezet egyik tagja. Részben emiatt álltak sztrájkba a hollywoodi történemesélők: korlátozni akarják az AI használatát.
De a mostani sztrájknak van egy másik sarkalatos pontja is: ez pedig a streaming. A Netflix, a Disney+, az Amazon Prime és társai komoly szerepet játszottak abban, hogy az írói fizetések lejtőre kerüljenek. Régen a hagyományos TV-adóknál, ha egy műsor kifejezetten sikeres lett akkor az USA-ban abból az írók is profitáltak.
Épp így akkor is kaptak plusz juttatást, ha a filmjüket vagy a sorozatukat többször ismételték a tévécsatornák.
Most viszont a streamingnél megváltozott a felállás. Mondjuk a Netflixen egy Stranger Things hiába hoz több százmilliós nézettséget, az író ebből nem fog meggazdagodni.
Az íróknak az se tett jót, hogy a streaming előretörése miatt kimentek a divatból a hosszú 20-24 részes sorozatok, a helyüket pedig olyan rövid szériák vették át, amelyeknél két évad forgatása között akár másfél-két év is eltelhet. Ha az inflációt is bekalkuláljuk akkor a forgatókönyvírói fizetések úgy 23 százalékot estek az utóbbi tíz évben.
A szakszervezet nem csak azt akarja bebiztosítani, hogy a tagjait jobban megfizessék, hanem hogy az eddigieknél hosszabb időre foglalkoztassák őket. A kérésük szerint sorozat-epizódonként legalább három hétre kéne felvenni az írókat.
A sztrájk viszont épp akkor jött, amikor a szórakoztatóipar cudar állapotban van.
A nagy streaming szolgáltatók között jelenleg a Netflix az egyetlen, amely nyereségesen tud működni. A piacvezető a legutóbbi negyedévben 1,8 milliárd dolláros profitot tudott felmutatni. Csakhogy a többiek nem állnak ilyen jól. A Disney+, a Paramount+ és az HBO Max is milliárd dolláros veszteségeket termel.
A nagy stúdióknál a streaming részleg veszteségei 2022-ben (millió dollár)
Disney (Disney +) | 4015 |
NBCUniversal (Peacock) | 2515 |
Paramount (Paramount +) | 1819 |
Warner Bros Discovery (HBO Max, Discovery+) | 1369 |
Nem véletlen, hogy a nagy szereplők ma már nem csak azt nézik, hogy milyen új tartalmat rakhatnának fel streamingre, hanem hogy a spórolás jegyében mit vehetnének le onnan. Így került le a Disney+-ról a Willow című nagyköltségvetésű fantasy sorozat és így tűnt el az HBO Max-ról is A besúgó.
Hollywood urai láthatóan nem akarnak tárgyalóasztalhoz ülni a szakszervezetekkel.
Az amerikai Deadline magazin több háttérbeszélgetést is tartott és olyanok, akik közel állnak a tűzhöz azt mondták: a stúdióvezérek egészen messzire hajlandóak elmenni.
A végjáték az, hogy az egész addig elhúzódjon, amíg a szakszervezeti tagok nem kezdik elveszíteni a lakásukat és a házukat
- mondta a Deadline-nak egy stúdióvezető. Emiatt a tervek szerint október végéig nem is akarnak szóba állni az érdekvédelmi szervezetekkel.
Egy bennfentes mindezt úgy kommentálta, hogy ezaz eljárás ugyan kegyetlen, de egy szükséges rosszról van szó. Az írói szakszervezet ugyanis szerintük irreális kérésekkel hozakodott elő.
Akárhogyis végződik a mostani sztrájk az írók kilátásai nem túl jók. Ha most győznek is: a szakszervezet csak addig szólhat bele a stúdiók ügymenetébe, amíg a tagjaikat legalább egy kis időre foglalkoztatni kell. Onnantól, hogy a mesterséges intelligencia teljesen ki tudja majd váltani az álomgyár mesélőit és az emberi finomításokra és javításokra se lesz szükség, többé nem diktálhatnak semmit. Persze senki nem tudja, hogy mindez mikor jön el: húsz év múlva vagy jövőre?