Magyarországon a forradalmi filmes technológia - Ezután Hollywood végleg ide szokhat
InterjúA mozik forgatási költségein a "virtuális stúdiókkal" úgy 30 százalékot lehet faragni. A technológia egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ezért is nagy szó, hogy hamarosan már itthon is lesz olyan, amely akár a hollywoodi szuperprodukciókat is ki tudja szolgálni. Az új beruházás gazdájának a Visual Europe Group-nak a vezérigazgatójával, Botond Szabolccsal beszéltünk.
A virtuális stúdiót először az amerikai Lucasfilm használta sikeresen a 2019-es Mandalorian forgatásánál. Vagyis sokszor díszletek helyett LED-falakra vetített képek előtt forgattak.
Meséljen a virtuális stúdió megvalósításáról egy kicsit. Hogy lehet, hogy a kivetített kép teljesen reálisnak hat?
Az nem elég, hogy a LED-ekre kivetítünk egy statikus képet. Hisz ebben az esetben ha a kamera elkezd mozogni, akkor rögtön kiderül, hogy a háttér nem valós. Attól válik realisztikussá, hogy a megjelenített kép leköveti a kamera mozgását. A rendszer mögött a számítógépes játékokhoz hasonló fejlesztések vannak.
Ha mondjuk a LED-en megjelenik egy fa és a kamera elkezd mozogni akkor az operatőr úgymond be tud látni a fa mögé.
Magyarországon eddig milyen léptékben használták ezt a technológiát?
Két irány volt eddig: egyik oldalról előfordult, hogy egy hagyományos stúdióba egy külföldi cég beépítette ezt a technikát. Emellett épültek hazai technológiával és hazai tudással elérhető virtuális stúdiók is, ám az eddigiek kis méretűek voltak: 100-150 négyzetméteresek.
Emiatt csak reklámfilmekre, online eseményekre, vagy a filmeknél kisebb -mondjuk autós - jelenetekre lehetett őket használni.
Ezért is lesz fontos mérföldkő, hogy 2024-re mi fel fogjuk építeni Közép-Kelet Európa legnagyobb virtuális filmstúdióját. A 11 millió euró értékű beruházás keretében a Fót HelloParks területén több száz négyzetméter LED falat telepítünk majd.
Világszinten mennyire nagy ez a beruházás?
Benne leszünk a tíz legnagyobb virtuális stúdióban a világon.
A legnagyobb ilyen beruházás egyébként Kanadában valósult meg. Az a stúdió körülbelül háromszor akkora, mint amekkora a miénk lesz.
Ami fontos, hogy méretben már akkorák leszünk, hogy könnyedén ki tudjuk majd szolgálni a Magyarországra érkező hollywoodi szuperprodukciókat, vagy az olyan nagy tartalomgyárakat, mint a Netflix, az Amazon vagy az HBO.
Szinte bármelyik komolyabb produkciónál le lehet majd forgatni a jelenetek 70-80 százalékát a mi stúdiónkban.
Persze ez az arány filmenként, illetve sorozatonként változhat, és akár 100 százalékra is felmehet.
Milyen feltételek kellenek ahhoz, hogy valaki bele tudjon vágni egy ilyen beruházásba?
Először is ez egy roppant tőkeintenzív beruházás, hisz kifejezetten bonyolult, drága technológiát kell vásárolni. Emellett szükség van hozzá egy speciális tudáshoz, amit mi részben nemzetközi együttműködéseken keresztül szerzünk meg.
A projekt mögött a Visual Europe Group áll, amelyet 2015-ben alapítottam egy kockázati tőkebefektetővel. A vállalat eredetileg azzal a céllal jött létre, hogy minőségi rendezvénytechnikai szolgáltatásokat nyújtson a hazai piacon, illetve a régióban.
A virtuális stúdiót külföldi szakemberek fogják beüzemelni?
Az elején az oktatásban és a beüzemelésben külföldi szakemberek is részt vesznek, viszont utána teljes egészében hazai stábbal fog működni a stúdió.
Hány ember kell egy ilyen stúdió üzemeltetéséhez?
Ez nagyon produkciófüggő. Ha csak a stúdió alapüzemeltetését nézzük akkor ahhoz úgy 15-20 emberre van szükség. De ha egy nagyobb forgatást kell kiszolgálni, akkor a létszám ennek a sokszorosa is lehet.
A magyar filmipar helyzetét miként értékelné? Hogy állunk a környező országokhoz képest?
Hazánk roppant népszerű a nemzetközi produkciók körében. Európában talán Magyarország a második legnagyobb filmgyártó az Egyesült Királyság után. Jellemző, hogy a magyar filmipar bevétele csúcsot döntött 2022-ben: a regisztrált összköltés meghaladta a 250 milliárd forintot.
Emiatt is fontos, hogy tartsuk a lépést a technológiai újításokkal.
A virtuális stúdiókat azért is szeretik a filmesek, mert költséget lehet velük spórolni, ráadásul a használatuk mellett a filmgyártás teljes folyamata is gyorsabban zajlik.
Rákényszeríti a készítőket, hogy jobban tervezzenek. Régen sokszor előfordult, hogy úgy forgattak a kék vagy a zöld háttér előtt, hogy még nem volt egyértelmű, hogy pontosan mire fogják lecserélni a jelenetek egyszínű hátterét. Emiatt viszont elhúzódtak az utómunkálatok. Most viszont már a forgatásra elkészülnek a digitális hátterek.
De más téren is könnyebb lett a forgatás, hisz nem kell állandóan kivárni mondjuk a naplementét a stábnak, hisz a LED-falon a nap mindig úgy süt ahogy azt a rendező szeretné.
Összességében a forgatási költségeken a virtuális stúdiókkal úgy 30 százalékot lehet faragni.