Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Bármennyit fizetnek, csak legyen megjavítva - még mindig fáj a chiphiány 

Elemzések2023. ápr. 27.Kovács Dániel

A boltok polcain ma már minden rendben, laptop, okos tv normál áron kapható, ám ez csak a felszín. A mélyben még mindig nagy a baj, az iparban tevékenykedő cégek nem jutnak pótalkatrészekhez, így amit lehet, igyekeznek megjavíttatni. Egy ipari elektronikák javítására szakosodott magyar garázscég elképesztő forgalma mutatja meg, milyen súlyos problémát jelent még mindig Európában a chiphiány.

Az elmúlt pár évben a globális chiphiányt a világ minden táján érezhetően megszenvedik az iparágak. Leginkább a járműgyártókat, az informatikai vállalatokat, és még számos iparágat érinti ez, mindenki a bőrén érezte, aki az elmúlt években számítógépet, okostelefont, okosTV-t, vagy éppen autót akart venni.

Az okok között szerepel a koronavírus, amely hatással volt az egész világgazdaságra. Az iparágak egész sorát sújtotta a járvány miatt kialakult globális zavar, és a chipgyártás is nehéz időszakot él át. Az egyes chipgyártók bejelentették, hogy a gyártási folyamatokban késések és problémák merültek fel a munkavállalók hiánya, valamint a szállítási és logisztikai nehézségek miatt.

Informatikai eszközöket ma már minden további nélkül lehet venni és nem is irreális árakon, ahogy az autóipar sem omlott össze,

és már tavaly nyáron lehetett olyan hangokat hallani, hogy elmúlt a veszély, hiszen a világgazdaság a vártnál gyengébben teljesít, a kevesebb vásárlás megszünteti a hiányt, az ellátási láncok pedig a vártnál korábban állnak helyre.

Nem mindenki ilyen optimista, az Alix Partners vezetési tanácsadó cég szerint „legalább 2024-ig” folytatódnak az autógyártás korlátozásai a félvezetők hiánya miatt.

Jelenleg hat hónap telik el a megrendeléstől a chipek kiszállításáig, ami még mindig kétszer annyi, mint a korábban megszokott. Ezzel párhuzamosan tovább növekszik az egy járműre jutó chipek iránti kereslet a fokozódó digitalizáció és villamosítás miatt – a félvezetőgyártók azonban a közelgő recesszió és az emelkedő kamatok miatt visszatartották a kapacitásbővítéseket

- írja az Autopro.hu. A szaklap szerint a kereslet 2024-ben is meghaladja a kínálatot – ez pedig hozzájárul a félvezetők és végső soron a járművek árának emelkedéséhez.

Mint írják, az autóipar chipek iránti igénye 2026-ra jelentősen megnő: a jelenlegihez képest 75 százalékos növekedés várható az elektromos hajtásokhoz szükséges analóg chipek esetében, és 30 százalékos a mikrovezérlő egységekhez szükséges lapkáknál. A félvezetőgyártók azonban ezeken a területeken csak 56, illetve 12 százalékkal nagyobb kapacitást terveznek.

Ez pedig azt jelenti, hogy messze vagyunk még attól, hogy a problémát lefutottnak tekinthessük.

Az ipari szereplők még mindig bajban vannak

A globális chiphiány jelentős kihívást jelent az iparágak és a vállalatok számára, akiknek a termelési folyamatai és szolgáltatásai alapjául szolgálnak a különböző chipalapú technológiák és eszközök. Az alkatrészek hiánya és a hibás alkatrészek cseréje tovább nehezíti a cégek helyzetét.

A hibás alkatrészek cseréje gyakran szükséges a termelési folyamatokban. Ha az alkatrészek meghibásodnak, akkor cserélni kell azokat, hogy a gyártási folyamat folytatódhasson. Azonban a globális chiphiány miatt a cserélendő alkatrészek beszerzése nehézségekbe ütközhet, amelyek akár hónapokig is eltarthatnak.

 - Bajban vannak a cégek, ha egy vezérlés tönkremegy - mondja a Növekedés.hu-nak Kincses Sándor, a Targotronik Kft ügyvezetője. A cég Magyarországon egyedüliként, targoncák elektromos vezérléseivel foglalkozik márkafüggetlenül.

Az ügyvezető rámutat, ezen a területen a probléma alapvetően az, hogy amikor beütött a covid, világszerte leállt a félvezető gyártás, az újrainduláskor fellépő megnövekedett igényt pedig a gyártók nem tudták kielégíteni.

Most ott tartunk, hogy lassan helyreáll a rend, lehet mondjuk különböző processzorokat, IC-ket rendelni, viszont több esetben bele lehet futni kilenc hónapos, egyéves várható szállítási időbe is, ami azt jelenti hogy adott egy vezérlés, aminek a piaci értéke  három-négyezer euró körül alakul, egy évre kiesik a munkából, mert hiányzik belőle egy 15 eurós alkatrész, amihez gyakorlatilag nem lehet hozzáférni 

- mutat rá Kincses Sándor hozzátéve, egyes termékeket be lehet ugyan rendelni Kínából, de ez elég kiszámíthatatlan, ha szerencséje van az embernek, akkor megküldik a rendelését, ha nem, akkor kap egy zacskó rizst, vagy papírral kitömött üres dobozt az elektronika helyett.

Ez nemcsak a nehézipart sújtja, szenved tőle az  autóipar, sőt  a háztartási elektronikai cikkek szervizelését is megnehezíti. Ez pedig a termelési folyamatok lassulásához és az esetleges termeléskieséshez vezethet, ami az adott cég által kínált termékek és szolgáltatások mennyiségének csökkenéséhez, vagy azok árának növekedéséhez vezethet.

Az alkatrészek hiánya és a hibás alkatrészek cseréjének nehézségei miatt a vállalatok kénytelenek lassítani a termelést

Az alkatrészek hiánya és a hibás alkatrészek cseréjének nehézségei miatt a vállalatok kénytelenek lassítani a termelést, illetve megnövelni a raktározási költségeket, hogy készleteikben tartalékolják a szükséges alkatrészeket.

Az elektromos targoncák villanymotorjait vezérlő elektronikák többségében van egy olyan IC, amelyből év elején mi vettük meg az utolsó száz darabot egy holland beszállítótól, mivel Magyarországon már lassan egy éve hiánycikk, azonban ez azóta már újra beszerezhető szerencsére külföldről

- mondja a cégvezető. (Hogy mire való egy IC és miért nélkülözhetetlen. lásd keretes írásunkat)

Hozzák a biankó csekket, csak javítsam meg…

A gyártók a rendelési nehézségek miatt arra álltak rá, hogy ha éppen kapható valami, abból hatalmas készleteket halmoznak fel, több ezres tételekben rendelnek, inkább vállalva a raktározást, hogy teljesíteni tudják a megrendeléseket. Emiatt viszont a retail-be már nem jut belőlük, ami a javítók és a kis gyártók munkáját teljesen ellehetetleníti. Kincses Sándor szerint ennek is köszönhető, hogy úsznak a megrendelésekben, és

közel 50 százalékkal megugrott a cég bevétele, hiszen aki csak teheti, mindent javíttatna, sok olyan eszközt is, amely korábban a hulladékba ment volna, most viszont nincs helyette másik.

- Magyarországon mi vagyunk az egyetlen cég, amely ilyen jellegű javításokkal, ennyire átfogóan foglalkozik. A kis, pár fős vállalkozásoktól, a legnagyobb multinacionális cégekig talál az ember olyan targoncát, amiben az általunk javított elektronikák dolgoznak. Ezek a cégek normál esetben aligha bajlódnának a javíttatással, csakhogy most egyszerűen nem jutnak vezérléshez, vagy ha igen, olyan áron, ami már közelíti a gép jelenkori piaci értékét.

A chiphiány mellett a forint gyengesége és ingadozása, valamint a mostani bizonytalan gazdasági helyzet is érv a spórolás mellett a  megrendelőinknél.

Ha nagyon fontos célgépről van szó, amin egy gyártósor üzemeltetése múlik, akkor az sem ritka, hogy leteszik elém a biankó csekket az asztalra, hogy írjak rá egy összeget, de lehetőleg tegnapra legyen kész a javítás

- meséli Kincses Sándor hozzátéve, vállalkozása is úgy jut hozzá bizonyos, a mindennapi működéshez szükséges alkatrészekhez, hogy hibás eszközöket szerelnek szét, és mentik, ami menthető, hiszen ha a rendes ügymenet szerint próbálnak meg pótalkatrészekhez jutni, azaz a nagy európai beszállítóktól rendelnének, a cikkszám beütése után többnyire azt látják, hogy nincs raktáron, vagy már nem is forgalmazzák.