Kérdőjelek a lezuhant Boeing 737MAX 8-asok körül
ElemzésekNéhány hónapon belül a második Boeing 737MAX 8 típusú személyszállító gép szenvedett katasztrófát. Akárhonnan is nézzük, az évtized legnagyobb polgári repülésügyi botránya bontakozhat ki.
Egy hasonló gép (Indonézia, Lion Air) tavaly októberi lezuhanását még talán valahogy ki lehet magyarázni, ám két hasonló típusú, vadonatúj gépét már nem. A Lion Air 2018. október 29-én lezuhant Boeing 737MAX 8-as gépe 800, az Ethiopian Airlines 2019. március 10-én szerencsétlenül járt hasonló típusú gépe 1200 órát repült.
Nagyon sok a gyanús hasonlóság a két gép balesete között.
- Mindkét gép felszállás után néhány perccel zuhant le.
- Új légijárművekről van szó. A Boeing MAX 7-8-9-10-es sorozatú gépeinek első példányai (MAX 8) két éve jelentek meg a polgári légiforgalomban. Ennek a gépcsaládnak az első kísérleti példánya alig egy évvel korábban, 2016-ban emelkedett először a levegőbe. A szokatlanul rövid idő, a sietség talán azzal is magyarázható, hogy a Boeing 737-ese világ egyik legelterjedtebb polgári légiszállító járműve, először 1967-ben szállt fel.
- Mindkét gép valószínűleg irányíthatatlanná vált, mert a hírek szerint szinte légibombaként, csaknem függőlegesen zuhantak le, illetőleg a Lion Air gépe a vízbe csapódott.
- Mindkét gépet tapasztalt pilóták vezették, akik villámgyorsan jelentkező géphibákat jelentettek közvetlenül a katasztrófa előtt.
- Alapszabály, hogy a pilóták vészhelyzetben megpróbálják - még az összes motor leállása esetén is - „vitorlázógép” üzemmódban valahogy a normálishoz hasonló módon levinni a gépet a talajra, vagy a vízre, ha a magasság és a sebesség ezt lehetővé teszi, és ha a gép irányítható marad. Így esély van rá, hogy legalább az emberek egy része túléli a katasztrófát. Ez egyik gépnél sem sikerült, felvetve annak gyanúját, hogy a gép irányítása mondott csődöt.
Emlékezzünk rá, hogy egy évtizede New Yorkban Chesley Sullenberger „Sully” gépparancsnok csodával határos módon, abszolút repülőgépvezetői képességekkel tette le „vitorlázógép üzemmódban” a new yorki Hudson folyó vizére 150 utassal az Airbus 320-as gépet, amelynek madarakkal való ütközés folytán mindkét hajtóműve leállt. Valamennyi utas, és a gép személyzete élve úszta meg a kalandot.
Az etióp 737MAX 8-as gép már felszállásakor a Flightradar24 szájt szerint bizonytalan irány-, és sebességi adatokat produkált. És tegyük hozzá, hogy az Ethiopian Airlinest Afrika legjobban vezetett és talán legbiztonságosabb légitársaságának tartják.
A verseny hatalmas, a világ két legnagyobb, katonai és polgári légijárműveket gyártó megavállalat-csoportja, az amerikai Boeing és a nyugat-európai Airbus között. Kiváltképpen éles a piacokért folyó harc a Boeing 737-ese és az Airbus 319-320-as között. Két szempontot lehet kiemelni.
- Az Egyesült Államok exportcikkei között fontos helyen szerepelnek a polgári légiszállítási eszközök. Ha kiderül, hogy műszaki, és nem emberi okai vannak a két, 737MAX 8-assal történt tragédiának, sokmilliárdos amerikai exportremények mehetnek füstbe. Amerikának Kínával, az EU-val, elsősorban Németországgal szemben erősen negatív a kereskedelmi mérlege. Kína a Boeingek egyik legnagyobb vásárlója. Ezt a negatív hatást erősítheti a 737MAX 8 körül kibontakozó problémahalmaz.
- A Boeing 737MAX sorozat legnagyobb vetélytársa a hasonló kategóriában, rövidebb és közepes távolságú járatokon forgalomban tartott Airbus 320-as. A két versengő gépcsalád tagjai a két megavállakozás, a Boeing és az Airbus legkeresettebb, legnagyobb számban gyártott modelljei.
A Boeing 737 MAX 8-as összehasonlítva az Airbus 320NEO-jával
Mindkét gép ára hozzávetőlegesen a 100-120 millió dolláros kategóriába tartozik.
Az A320-as négy méretváltozatban készül, a legkisebb 318-astól a legnagyobb 321-esig. Az A320-as modell legújabb változatát, akárcsak a gépkocsiknál, választható motorokkal (NEO), alacsonyabb fogyasztást, gazdaságosabb üzemeltetést ígérve kínálják.
Hajtóműveik részben azonosak. Az új A320-asokba két motorváltozatot építhetnek be, a CFM LEAP-1A-t vagy a Pratt and Whitney PW 1100G GTF-jét. A CFM International a Boeing MAX 8-asok egyetlen hajtómű-gyártója, a LEAP-1B motorját építik be a gépekbe. Egyébként a Pratt and Whitney PW1100G GTF motorja hajtja a legtöbb új generációs, hasonló kategóriájú repülőgépet, például a Bombardier CS-sorozatát, az Embraer E-Jet E2-eseit, a Mitsubishi Regional Aircraft-ját (MRJ) és az orosz MC-21-est.
Mind a 737MAX 8-as, mind az Airbus új motorjai jóval csendesebbek a korábbiaknál és fogyasztásuk is kisebb. Mindkét cég a működtetési költségek csökkentését tűzte ki célul.
Mindkét gép a 3-5000 kilométer közötti járatokon közlekedtethető a leggazdaságosabban.
A Boeing és az Airbus közti hatalmas vetélkedés több szinten folytatódik. A stratégiai katonai szállítógépek közti versenyt láthatóan a Boeing nyerte.
Vietnamban 2019. február végén, Donald Trump amerikai elnök és Kim Dzsong-un észak-koreai diktátor kudarcba fulladt hanoi találkozója mellékeseményeként mintegy 12 milliárd dolláros vásárlási szerződést írt alá a Boeinggel csaknem 100 gép, zömmel Boeing 737MAX 8-as szállítására. A tét óriási, ha az üzlet realizálódik, Vietnam válik a Boeing legnagyobb ázsiai kuncsaftjává, megelőzve Kínát és Japánt.
A mintegy 120 millió dollárba kerülő Boeing 737MAX 8-as már a nagyon biztonságosnak tartott 737-es gépcsaládnak a negyedik generációja. Eddig ebből a típusból 350-es adtak el, de többezer darabra van rendelésük. Legnagyobb megrendelőik/használóik az USA-ban a dallasi székhelyű, a világ legnagyobb fapados légitársaságának számító Southwest Airlines, továbbá az American Airlines. Emellett az Air Canada és a Norwegian Air Shuttle repteti a legtöbb 737MAX 8-ast.
A Boeing egyelőre hallgat az etiópiai szerencsétlenség ügyében, a vizsgálat megindult, hogy meddig tart, nem ismert. Lezártáig csak részinformációkra, feltételezésekre lehet támaszkodni a történtek megítélésében.